Gå til innhold

iPod Touch, iPod Classic eller iPhone?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
iPodene støtter kun H.264 og MP4

9480791[/snapback]

Selv iPod Touch?

Virker, tja, jeg er fristet til å si "latterlig", at den ikke er i stand til å spille av noe annet enn dette formatet ingen koder filene sine i, muligens bortsett fra dedikerte podkasts (riktig, jeg skriver podkast i stedet for podcast, ingen skrivefeil) og videoer kjøpt på iTunes.

Hvor kjekt er det ikke å bare overføre ting rett over, uten å måtte gå i gjennom en prosess som tar en evighet selv med en ganske god maskin? Tydeligvis har ikke Apple hatt i tankene at noen velger å se film på vidunderet, og gjerne vil unngå å vente like lenge på å se filmen som på å se den.

Eller kanskje de rett og slett vil "presse" folk til å bruke H.264.

Om du har lest så langt:

Nei, jeg liker ikke Apple iPod, men det har mest med tankegangen deres å gjøre, ikke så mye de ekstreme tilhengerne med monoapplistisk Jesus-Jobs som forbilde eller det faktum at de har blitt populære på tross av at flere konkurrenter er langt foran på mange områder.

(Unnskydl meg for bruken av "Jesus", om det virker støtende, det klinger ikke like bra med "Messias-Jobs", selv om det kanskje er mer korrekt.)

Endret av Dradd
Lenke til kommentar
iPodene støtter kun H.264 og MP4

9480791[/snapback]

Selv iPod Touch?

Virker, tja, jeg er fristet til å si "latterlig", at den ikke er i stand til å spille av noe annet enn dette formatet ingen koder filene sine i, muligens bortsett fra dedikerte podkasts (riktig, jeg skriver podkast i stedet for podcast, ingen skrivefeil) og videoer kjøpt på iTunes.

Hvor kjekt er det ikke å bare overføre ting rett over, uten å måtte gå i gjennom en prosess som tar en evighet selv med en ganske god maskin? Tydeligvis har ikke Apple hatt i tankene at noen velger å se film på vidunderet, og gjerne vil unngå å vente like lenge på å se filmen som på å se den.

Eller kanskje de rett og slett vil "presse" folk til å bruke H.264.

Om du har lest så langt:

Nei, jeg liker ikke Apple iPod, men det har mest med tankegangen deres å gjøre, ikke så mye de ekstreme tilhengerne med monoapplistisk Jesus-Jobs som forbilde eller det faktum at de har blitt populære på tross av at flere konkurrenter er langt foran på mange områder.

(Unnskydl meg for bruken av "Jesus", om det virker støtende, det klinger ikke like bra med "Messias-Jobs", selv om det kanskje er mer korrekt.)

9481729[/snapback]

Jeg liker egentlig heller ikke iPod. Det var derfor jeg kjøpte en Zen Micro istedenfor en iPod Mini for over to år siden.. Jeg var ganske fornøyd med lydkvaliteten, enkelt å overføre, også hadde den flere funksjoner enn iPod mini. Det eneste mini hadde var litt bedre design.

Men nå synes jeg at iPod Touch har mye bedre design enn andre lignende mp3-spillere til omtrent samme pris (med omtrent samme spesifikasjoner også). Men spesifikasjonsmessig tror jeg ikke Touch er et godt kjøp. Men mange av de ekstra funksjonene på Touch frister meg: WiFi (så man kan se videoer fra YouTube), "Snu-skjermbilde ved å snu telefon"-funksjonen, søkefunksjon, coverflow osv.

Men omtrent hvor mange år pleier et iPod-batteri å virke?

EDIT: Kan det hende at det kommer en eller annen plug-in til Touch, som gjør at det går an å spille av f.eks. DivX? Eller er det umulig?

Endret av varun91
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor lenge et batteri lever men tror det skulle vare i ca 500 oppladninger. Tviler også på om det kommer en plug-in til touch med mulighet for divx. Siden allt ligger i programvaren.

Før var det en mulighet for å fjerne volumsperren på 5 gen ipod og nedover. Nå er det ikke mulig fordi den filen som ble slettet for å lage høyere lyd, ligger nå i programmvaren.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt god på hvordan lukket kildekode fungerer, men om det tilsvarer systemet med å modifisere instruksjonssett for mobiler, er det faktisk ikke lovlig å modifisere den til å spille av andre formater, og garantert ikke særlig lett heller.

Jeg ville dog tro at det er fullt mulig å lage en alternativ videoavspiller, dersom den faktisk støtter programmer som bruker maskinvaren på litt mer avanserte måter (f.eks. hindrer Java-API-en i de fleste mobiltelefoner deg fra å bruke kamera eller blits via et program).

Ang. batteriet, er det neppe mye dårligere enn andre batterier, og kan nok holde i evigheten om du er flink og holder den godt ladet hele tiden, og ikke kjører batteriet helt ut stadig vekk.

Lenke til kommentar

Poenget er ikke at det ikke er noe problem, men at det lett kunne vært støttet av spilleren selv. :)

Spiller ikke noen rolle hvor enkelt ting er, når det så lett kunne løses på en annen måte. H.264 er vel ikke noe spesielt godt format heller, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Det er ikke noe problem å konvertere DivX over til et passende iPod-format.

Videora iPod Converter. <3

9482486[/snapback]

Takk for det tipset. Sikkert mange venner av meg som lurer på dette.

Lenke til kommentar

"We are pleased to send you this shipment notification regarding your order"

160GB svart iPod Classic på vei! Fant til min glede ut at MP4 filene glatt spilles av i RealPlayer på min E61i i tillegg til iPoden, og da trenger ikke jeg flere formater for å være ærlig.

Gleder meg en smule. Har ingen forventning til cover-flow funksjonen what so ever, men ellers nekter jeg å tro at menysystemet er stort tregere enn på den nylig pensjonerte 5.5G 30GB 'poden min. Noen som har testet både 5.5G og Classis og som har noen synspunkter på dette?

EDIT:

Til de som evt må formatere pc og som vil ha sangene "ut" av 'poden igjen kan jeg anbefale iDump.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har fått vite at iPod Touch har samme lydprosesor som iPhone (dårligere enn andre iPoder. Men vil man merke forskjell med normale headset (F.Eks. Koss PortaPro) dersom man sammenligner lyden med andre iPoder eller Creative's mp3-spillere?

Takker for alle svar!

EDIT: Jeg har stilt dette spørsmålet tidligere, men husker ikke om jeg har fått et tydelig svar: Hvilket filformat er best til å se videoer på iPod Touch?

- I forhold til videokvaliteten?

- I forhold til hvor mye plass det tar?

Endret av varun91
Lenke til kommentar
Har nå testet Ipod Touch. Den var bare ufattelig deilig. Moro med youtube på den. Internett fungerte utmerket.  Synd den har litt litt lite minne. Men jeg klarer meg sikkeret med 16 gigg.

9504216[/snapback]

Hvor prøvde du den?

edit: Ett lite spørsmål:

Vil denne laderen fungere på iPod Touch? Gidder f**n ikke å betale 300 kroner for en original lader hos apple :no:

Endret av nils2911
Lenke til kommentar

Hvor prøvde du den?

edit: Ett lite spørsmål:

Vil denne laderen fungere på iPod Touch? Gidder f**n ikke å betale 300 kroner for en original lader hos apple  :no:

9507147[/snapback]

Jeg bor i USA og prøvde den på en Apple butikk i nærheten. La ikke merke til det spør om med laderen. Men trudde det var en standard der. Mulig jeg tar feil men..

Lenke til kommentar
Jeg bor i USA og prøvde den på en Apple butikk i nærheten. La ikke merke til det spør om med laderen. Men trudde det var en standard der. Mulig jeg tar feil men..

9507289[/snapback]

Takk for svar! :D

Utdrag fra ComputerCity.no:

Medfølgende tilbehør:

- Headset

- USB 2.0 kabel

- Dockadapter

- Pusseklut

- Quick Start guide

Så tror nok ikke lader er inkludert. (Ihvertfall ikke i Norge.)

Endret av nils2911
Lenke til kommentar

9507289[/snapback]

Takk for svar! :D

Utdrag fra ComputerCity.no:

Medfølgende tilbehør:

- Headset

- USB 2.0 kabel

- Dockadapter

- Pusseklut

- Quick Start guide

Så tror nok ikke lader er inkludert. (Ihvertfall ikke i Norge.)

9507351[/snapback]

Når jeg sjekker hjemmesiden til Apple så står det :

• iPod touch

• Earphones

• USB 2.0 cable

• Dock adapter

• Polishing cloth

• Stand

• Quick Start guide

Så du har nok rett. Nå har jeg allerede en USB lader så jeg kan bruke den. Besitter også (en eller annen plass i huset) en lader av den gamle modellen. Den tror jeg dessverre krever en firewire kabel.

Endret av butare
Lenke til kommentar
Du vil merke stor forskjeld ja...

Du hører jo forskjeld på en vanelig Ipod og f.eks: Creative og Iaudio...

9506750[/snapback]

1. Takk for svaret! Er det ca. like stor forskjell mellom iPod Touch og andre iPoder som med normale iPoder og f.eks. Zen Micro. Kommer det til å hæres ut som om jeg hører på musikk på en "normal" mobil? Jeg tror jeg uansett skal prøve den i en eller annen butikk før jeg evt. kjøper den.

2. Hvilket filformat er best til å se videoer på iPod Touch?

3. Jeg lurer også på om det kanskje kommer til å komme et tredjepartsprogram som gjør det mulig å se DivX/Xvid videoer på Touch. Et program som f.eks. VLC. Dette burde jo være mulig i og med at Touch bruker Mac OS X.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
EDIT: Jeg har stilt dette spørsmålet tidligere, men husker ikke om jeg har fått et tydelig svar: Hvilket filformat er best til å se videoer på iPod Touch?

9505551[/snapback]

Hvis du skal bruke spilleren til video vil jeg påstå at Touch/Iphone er ubrukelig. Jeg har en iphone, og har enda ikke funnet ut hvordan en får video til å fungere. Selv om jeg legger til videoer i disse dritt-formatene til apple (quicktime) vil den ikke godta de. Den godtok kun ett eneste klipp av 10 klipp i quicktime-format jeg hadde.

Antagelig må du konvertere ALT av video FØR du kopierer den til spilleren. Det er jo bare håpløst.

Vær også oppmerksom på at KUN iTunes kan overføre musikk/film/bilder til Touch/iPhone! (per i dag i alle fall). Etter min mening er iTunes ett av tidenes dårligste programmer, så det er et kjempeminus for meg i alle fall. :thumbdown:

Hvis du likevel velger å gå for apple ville jeg egentlig heller valgt iPhone foran Touch. Touch er en ganske redusert versjon av iPhone og mangler blant annet følgende: Bluetooth, epost, google maps, høyttaler, mikrofon, kalender, notater, vær-program - og naturligvis telefon. Jeg synes den fungerer ypperlig som telefon og synes derfor at når du først skal kjøpe en dings i denne størrelsen kan du benytte anledningen til å kutte ut din nåværende telefon.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...