Gå til innhold

iPod Touch, iPod Classic eller iPhone?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe en ny mp3-spiller (og skal kanskje også snart kjøpe en ny mobil). Jeg lurer på hvilken jeg burde kjøpe av iPod Touch, Classic og iPhone.

- Det som er viktig for meg er en stor og god skjerm med høy oppløsning. Kommer til å bruke den til en god del video (først og fremst musikkvideoer).

- Mer enn nok av lagringsplass (liker å ha med meg hele musikksamlingen min og de fleste musikkvideoene) - Min. 8 GB pluss minnekortstøtte ELLER min. 16 GB intern minne.

- Fin design

- Bred formatstøtte (spesielt når det gjelder video)

- God batterilevetid.

Den jeg liker mest av disse er antageligvis Touch. Men burde jeg kjøpe den eller vente til konkurrentene kommer med noe bedre?

Takker for alle svar! :thumbup:

PS! Har hatt en Zen Micro 5 GB i over to år. Men fikk tilbake pengene når jeg leverte den til service for en uke siden. Jeg hadde uansett tenkt å kjøpe en ny mp3-spiller, siden Micro hadde for lite plass og kunne ikke vise video. Så nå har jeg 1700 kr ekstra som jeg kan bruke til min nye mp3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettopp dette jeg syns er jalla med Touch, den er lagd for video, med en stor fin skjerm osv, men har bare 16GB minne, det blir for lite for min del. Jeg syns du bør tenke grundig over hva du vil ha, evnt prøve ut Touch når den kommer til butikker i slutten av måneden.. Ellers så har vel Creative spillere og, med god skjerm og bedre plass.

Lenke til kommentar

9440175[/snapback]

Dette er lite relevant med de valgene du har der, alle tre støtter like få formater. Når det gjelder video, så er nok Touch/iPhone best, mtp. den store skjermen. Jeg mener å huske at Classic har best batteritid, men dette bør du sjekke opp. Det virker som at Classic 80GB er egentlig for mye for det du trenger, prisen er såpass høy på grunn av den gode lagringskapasiteten. Så hvis jeg var deg, ville jeg nok satset på Touch hvis du er utolmodig, eller iPhone hvis du ønsker en telefon i samme pakke og klarer å vente. :)

Lenke til kommentar
Det er nettopp dette jeg syns er jalla med Touch, den er lagd for video, med en stor fin skjerm osv, men har bare 16GB minne, det blir for lite for min del. Jeg syns du bør tenke grundig over hva du vil ha, evnt prøve ut Touch når den kommer til butikker i slutten av måneden.. Ellers så har vel Creative spillere og, med god skjerm og bedre plass.

9440208[/snapback]

Jeg synes også at det egentlig er for lite lagringsplass... bare musikkvideoene mine tar over 18 GB... Og en musikksamling på 7 GB... i tillegg til dette har jeg mange andre videoer. Og video- og musikksamlingen min fortsetter bare å bli større... Så det som trekker mest ned på iPod Touch (og iPhone) er at det er for lite lagringsplass.

9440175[/snapback]

Dette er lite relevant med de valgene du har der, alle tre støtter like få formater. Når det gjelder video, så er nok Touch/iPhone best, mtp. den store skjermen. Jeg mener å huske at Classic har best batteritid, men dette bør du sjekke opp. Det virker som at Classic 80GB er egentlig for mye for det du trenger, prisen er såpass høy på grunn av den gode lagringskapasiteten. Så hvis jeg var deg, ville jeg nok satset på Touch hvis du er utolmodig, eller iPhone hvis du ønsker en telefon i samme pakke og klarer å vente. :)

9440214[/snapback]

Jeg synes også at Creative sine mp3-spillere har gode spesifikasjoner, men de har litt dårlig design. Se for eksempel på Zen Vision V. Den støtter mange flere formater enn iPod Video, og den var også billigere. Men det eneste som var dårligere var designet.

Jeg kan godt vente, hvis det er en eller annen spesielt bra mp3-spiller som kommer snart (helst innen 2008). Dersom ventetiden ikke er noe problem for meg: Burde jeg velge iPhone, iPod Touch eller vente på en annen? :hmm:

Takk for begge svarene :thumbup: !

Lenke til kommentar
Hva med Creative Zen den fåes med 16GB flash og støtter SD kort så da er det jo bare og bygge ut.

9440980[/snapback]

Takk :thumbup:! Denne har jeg sett litt på tidligere, og den kan også være en "kandidat"...

Sammenlignet med iPod Touch:

+ Støtter minnekort

+ Støtter flere filformater

+ Mulighet for å bruke flere programmer til musikk- og videooverføring.

- Mindre skjerm og lavere oppløsning

- Dårligere design

- Har ikke WiFi

Men støtter Touch et eller annet videoformat som ikke tar for mye plass i forhold til kvaliteten (F. Eks. DivX, .mkv-filer osv.)? På Apple.com står det at Touch støtter H.264, m4v, mp4 og mov. Er noen av disse gode formater? Tar noen av disse lite plass, samtidig som videoen ikke er i altfor dårlig kvalitet?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Classic 80GB er egentlig for mye for det du trenger, prisen er såpass høy på grunn av den gode lagringskapasiteten. Så hvis jeg var deg, ville jeg nok satset på Touch hvis du er utolmodig, eller iPhone hvis du ønsker en telefon i samme pakke og klarer å vente.

Nå vil vell Classic 80GB koste en god del mindre enn 16 Touch.

Utifra de amerikanske prisene, så vil jo en 16GB Touch koste mer enn en 160GB Classic.

Så det argumentet ditt med at en Classic "prisen er såpass høy på grunn av den gode lagringskapasiteten" låter litt feil i mine ører.

Når det gjelder iPhone som mobiltelefon, så har man jo per dags dato bedre og kraftigere mobiltelefoner. Som har mye bredere støtte av tredje-parts programvarer, samt langt bedre kamera, og lignende. Så å kjøpe en iPhone ville jeg påstå er "waste of money". Da kjøper du heller en Classic 80GB + en litt billigere mobiltelefon eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Utifra de amerikanske prisene, så vil jo en 16GB Touch koste mer enn en 160GB Classic.

Så det argumentet ditt med at en Classic "prisen er såpass høy på grunn av den gode lagringskapasiteten" låter litt feil i mine ører.

9442970[/snapback]

Det stemmer nok, jeg tok tydeligvis feil der. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt en 160 gb iPod istedenfor touch. den er billigere og du kan dra med deg all den dritten du vil. Filmer musikk. programmer allt. Har 80 Gb nå og den begynner å bli full. men jeg har en backup av pcen på den så jeg kan bruke den hvis pcen krasjer.

Men kjøp enten 80 en elller 160 en. 80 GB 2290 160 GB 2790 og Touch 3290.

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt en 160 gb iPod istedenfor touch. den er billigere og du kan dra med deg all den dritten du vil. Filmer musikk. programmer allt. Har 80 Gb nå og den begynner å bli full. men jeg har en backup av pcen på den så jeg kan bruke den hvis pcen krasjer.

Men kjøp enten 80 en elller 160 en. 80 GB 2290 160 GB 2790 og Touch 3290.

9443814[/snapback]

Det var det jeg også tenkte først, men Touch har jo fint design, stor skjerm med høy oppløsning, WiFi osv :dribble: . Nok lagringsplass er det eneste den mangler. Men jeg vet ikke om jeg vil ofre alt dette bare for mer lagringsplass...

Lenke til kommentar
Classic 80GB er egentlig for mye for det du trenger, prisen er såpass høy på grunn av den gode lagringskapasiteten. Så hvis jeg var deg, ville jeg nok satset på Touch hvis du er utolmodig, eller iPhone hvis du ønsker en telefon i samme pakke og klarer å vente.

Når det gjelder iPhone som mobiltelefon, så har man jo per dags dato bedre og kraftigere mobiltelefoner. Som har mye bredere støtte av tredje-parts programvarer, samt langt bedre kamera, og lignende. Så å kjøpe en iPhone ville jeg påstå er "waste of money". Da kjøper du heller en Classic 80GB + en litt billigere mobiltelefon eller noe i den duren.

9442970[/snapback]

Hvis man ser bort fra telefonfunksjonene på iPhone, og bare skal sammenligne multimedia-funksjonene på iPhone og iPod Touch, hva er forskjellene da?:

- iPod Touch har mer intern minne

- Touch støtter ikke minnekort

- Touch har ikke Bluetooth

- iPhone har høyttaler

- iPhone har kamera

Filformater? Lydkvalitet? Videokvalitet? Noe annet?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Hvis man ser bort fra telefonfunksjonene på iPhone, og bare skal sammenligne multimedia-funksjonene på iPhone og iPod Touch, hva er forskjellene da?:

- iPod Touch har mer intern minne

- Touch støtter ikke minnekort

- Touch har ikke Bluetooth

- iPhone har høyttaler

- iPhone har kamera

Filformater? Lydkvalitet? Videokvalitet? Noe annet?

9448633[/snapback]

Kan noen svare på dette? Takker for alle svar :thumbup:!

Lenke til kommentar
Filformater og lyd/videokvalitet er det samme på iPhone som på Touch. Ellers er det de forskjellene du nevner der.

9450775[/snapback]

fordelen med Touch er at du kan ha den som extern lagring til mobilen (ref artikkelen om WesternDigital's externe HDD sak)

så du kan streame video og musikk til mobilen din (jeg har Nokia N91 med Wifi og BT :p)

9450780[/snapback]

Takk for begge svarene :thumbs:! Er det ingen andre små forskjeller mellom dem?

Lenke til kommentar

forskjellen mellom iPhone og iPod Touch er følgende:

Touch har 8 og 16 GB HDD, iPhone bare 8 GB (4 GB blir kanselert).

iPhone er telefon, denne delen er nok fjernet fra Touch (HW fjernet).

iPhone skal vist være noen millimeter tykkere enn Touch (takk Lord), uvist om dette er pga varmeutviklin, ny harddisk eller andre elektriske komponenter.

SW messig er det "Same shit, different wrapping" :p

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...