Anew Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg ser ikke at F-fatningen skulle være lik M-mount, jeg kikka på begge to i sted. 9447471[/snapback] Begge fatningene skal ha en indre diameter på 44mm - noen ytterligere likhet er det nok ikke. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg ser ikke at F-fatningen skulle være lik M-mount, jeg kikka på begge to i sted. 9447471[/snapback] Begge fatningene skal ha en indre diameter på 44mm - noen ytterligere likhet er det nok ikke. 9447738[/snapback] Det kan kaskje fungere, men jeg tror det er et marginalt publikum som ville hatt noe slik. Å putte slr-glass på en målsøker er nok som å spytte en målsøkerbruker i øyet, for å si det slik. Denslags traktorutstyr vil de nok ikke besudle sitt kamera med. Hvis Nikon skulle finne på noe så fantastisk som å lage en SP-D, så vil de nok helst at den skal være kompatibel med den klassiske målsøkeroptikken deres. Det vil i såfall være en gest overfor lojale Nikonister som ville vært eneste motivasjon for å gjøre det i starten. Jeg er nok desverre redd for at også en slik sak ville ligget i proffklassen prismessig (billigere enn Leica, dyrere enn Epson). Det gjelder nok også hvis Cosina eller noen andre prøver seg på noe slik. Det stilles veldig strenge krav til nøyaktighet i fremstillingen og justeringen av den koblede målsøkeren, og det driver nok prisen over 10000 for huset i utgangspunktet. Cosina klarte å holde prisene på sine målsøkere så laver fordi de bygde på slr-deler som de allerede hadde i produksjon. Modellene ble etter hvert mer sofistikerte, men det var uansett resultatene av Cosinas store OEM-produksjon som gav grunnlaget for Voigtländers revival. Disse forutsetningen sitter neppe noen andre med, og i Nikons tilfelle ville ikke et slik kompomiss vært aktuelt engang. Vi dødelige amatører må nok venne oss til tanken om at vi må sloss om restene av pent brukte Epson'er som er på markedet. Noen butikker på ebay har sikkert nye fremdeles. Jeg tror nok det mest sannsynlige for oss som ikke har for mye å bruke på dette, er at det kommer et kompaktkamera med stor sensor, fast brennvidde og manuelle muligheter lett tilgjengelige. I beste fall vil målsøkeren være av den typen man setter i hotshoen, slik som på GR-D. Et slik kamera tror jeg ikke det er så altfor lenge til vi får se. Kanskje det er på tide at Olympus lar sin Fourthirds-sensor skinne skikkelig, eller kanskje Panasonic. Tør vi i beste fall drømme om en Leica CL-D, med fast brennvidde? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå