Jannis-15 Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 fint å høre at jeg ikke er alene om å tro at det er en riktig måte å regne på er bare det at jeg har en ganske lav matte karakter (fikk 3- på tentamen), så jeg tenkte bare at jeg skulle holde kjeft før jeg dummet meg ut for mye her igjen (skrives igjen med en eller to n'er?). Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Tror heller det ligger i at hovedkortet støtter ATA33/66 og disken er ATA100. Det skal være bakoverkompatibelt, men... Har ikke noe å bety om hovedkortet støtter bare Ata66. Grunnen er at det er hardiskene som er bremsen ikke ide kontrolleren. Men i hans tilfelle støtter vist ikke hovedkortet hans så store disker. Bios'en fra 1999/12/08 som ikke er den siste med den støtter kortet hans bare 40GIB. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 litt off topic: noen som vet hvor store disker mitt Asus A7V133-c hovedkort støtter? hadde planer om å kjøpe en 160GB disk, men jeg viste ikke om HK støttet det så det ble vist en Barracuda V 120GB til... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Suger i matte - jaja, man får ikke et gjennomsnitt ved å ta bort ett høyt tall og ett lavt tall......... det er nettopp en måte å regne gjenomsnitt på... et av de mest korekte måttene å gjøre det på også det er kun en måte å regne et gjennomsnitt på ut fra definisjonen, alle enheters verdi delt på antall enheter, i ekseplet som skisseres vil det være fordelaktig å se på spredningsmålet i form av kvartialdifferanse(variasjonsbredde for de midterste 50% av fordelingen) Lenke til kommentar
2roll Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 2 kommentarer til denne tråden. Den viktigste først (det er jo hovedspørsmålet som teller): I utgangspunktet ser jeg at du ikke har verifisert at disken kjører i DMA-modus. Vet ikke hvordan du gjør det i ME (Har HELDIGVIS aldri brukt det OS'et.) I Win98 så åpner du enhetsbehandling, velger disken din og i driverinformasjonen så er det en boks for DMA. Er den huket av? Håper ME er likt. Du kan sikkert Google deg fram til en tool som kan sjekke DMA-statusen for denne disken. Når det gjelder denne diskusjonen (synsingen) om statistikk. Denne formen for "gjennomsnitt" kalles gjerne for median. Dersom man har noen få store eller små verdier og resten er ganske like, så er det en ok metode. De som sier at dette ikke er en metode for å regne ut gjennomsnitt, har forsåvidt rett (men akk så feil). Statistisk er vel ikke median definert som et gjennomsnitt. På folkemunne så menes gjerne "gjennomsnitt" som et representativt tall for en rekke. Det kan godt medianen være. Det er derfor ikke bortinatta å kalle dette et gjennomsnitt. Men det er viktig å vise at man snakker om median og ikke (aritmetisk) gjennomsnitt. Et gjennomsnitt kan regnes ut på mange måter (f.eks geometrisk gjennomsnitt). Det er meningsløst å snakke om hva som er riktig og galt. Det handler bare om å velge en metode beskriver dataene best mulig. Det kan være forskjellig fra gang til gang og avhengig av hva du vil vise. Dette er faktisk noe av det første man bør lære av statistikk. Statistikk handler sjelden om rett eller galt! Tror det er mange som har sovet her, jeg. Våkne opp og slutt å være så bombastiske. [Edit: Heraldo skrev inn mens jeg lekte forfatter. Tror vi mener det samme:-)] Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 2 kommentarer til denne tråden. Den viktigste først (det er jo hovedspørsmålet som teller): I utgangspunktet ser jeg at du ikke har verifisert at disken kjører i DMA-modus. Vet ikke hvordan du gjør det i ME (Har HELDIGVIS aldri brukt det OS'et.) I Win98 så åpner du enhetsbehandling, velger disken din og i driverinformasjonen så er det en boks for DMA. Er den huket av? Håper ME er likt. Du kan sikkert Google deg fram til en tool som kan sjekke DMA-statusen for denne disken. Når det gjelder denne diskusjonen (synsingen) om statistikk. Denne formen for "gjennomsnitt" kalles gjerne for median. Dersom man har noen få store eller små verdier og resten er ganske like, så er det en ok metode. De som sier at dette ikke er en metode for å regne ut gjennomsnitt, har forsåvidt rett (men akk så feil). Statistisk er vel ikke median definert som et gjennomsnitt. På folkemunne så menes gjerne "gjennomsnitt" som et representativt tall for en rekke. Det kan godt medianen være. Det er derfor ikke bortinatta å kalle dette et gjennomsnitt. Men det er viktig å vise at man snakker om median og ikke (aritmetisk) gjennomsnitt. Et gjennomsnitt kan regnes ut på mange måter (f.eks geometrisk gjennomsnitt). Det er meningsløst å snakke om hva som er riktig og galt. Det handler bare om å velge en metode beskriver dataene best mulig. Det kan være forskjellig fra gang til gang og avhengig av hva du vil vise. Dette er faktisk noe av det første man bør lære av statistikk. Statistikk handler sjelden om rett eller galt! Tror det er mange som har sovet her, jeg. Våkne opp og slutt å være så bombastiske. selvsagt må metode tilpasses materialet og ikke omvendt Lenke til kommentar
2roll Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Mere off-topic: Snakker man om middel-verdi så står man friere. En middelverdi kan beregnes på flere måter. En av dem er Median. Aritmetisk gjennomsnitt (dvs det alle kaller gjennomsnitt) er en annen. Sorry Heraldo, var ikke meningen å si at du sov i noen timer. Det tar bare hundre år fra jeg sender meldingen, til den slår inn. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Mere off-topic: Snakker man om middel-verdi så står man friere. En middelverdi kan beregnes på flere måter. En av dem er Median. Aritmetisk gjennomsnitt (dvs det alle kaller gjennomsnitt) er en annen. Sorry Heraldo, var ikke meningen å si at du sov i noen timer. Det tar bare hundre år fra jeg sender meldingen, til den slår inn. du har aldeles rett, jeg er ikke stødig i statistikk (jeg liker å legge skylden på Ottar Hellevisks bok fra sosiologi grunnfag (forskningsmetode i sosiologi og statsvitenskap)) og det er en stund siden jeg har lest og løst statistiske oppgaver (foretrekker kvalitativ metode). Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 litt off topic: noen som vet hvor store disker mitt Asus A7V133-c hovedkort støtter? hadde planer om å kjøpe en 160GB disk, men jeg viste ikke om HK støttet det så det ble vist en Barracuda V 120GB til... Jannis blir litt skuffet når du spurte om det, leser du ikke postene her inne hvordan du kan finne det ut Support 48-bit HDD med bios versjon AVUC1009.ZIP Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Suger i matte - jaja, man får ikke et gjennomsnitt ved å ta bort ett høyt tall og ett lavt tall......... Nei man får medianen. 5 på skriftlig examen her! Lenke til kommentar
JanA Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Til alle som har hjulpet til må jeg bare si tusen takk! Jeg har nå flashet bios til nyeste versjon og da steg hastigheten til 19768kB/s. Førnøyd nå Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Til alle som har hjulpet til må jeg bare si tusen takk!Jeg har nå flashet bios til nyeste versjon og da steg hastigheten til 19768kB/s. Førnøyd nå Ja er jo litt forskjell på den du har nå og den andre testen din Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå