Gå til innhold

HJELP: Elendig hardisk ytelse!


JanA

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg en IBM 120GXP 60GB hardisk.

Sisoft Sandra 2003 Professional sier ytelsen er 2875 kB/s og det er jo omtrent en 10-del av hva jeg hadde håpet på. Hardisken står som secondary master og har en cd-ROM som slave.

Sisoft Sandra foreslo at det var satt gal DMA-mode eller noe sånt. Vet ikke helt hva det er eller hvordan man sjekker det?

 

Kan nevne at jeg har en annen hardisk som primary master og den gir normale ytelser.

 

Vet virkelig ikke hvor jeg skal begynne å feilsøke. Alle tips mottas med stor takk!

 

JanA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket hovedkort og OS har du?

Sett hd-jumperen på CableSelect og hd'n i enden av kabelen.

 

Takk for tips. Skal teste pronto :)

 

Det ga akkurat samme resultat :(

 

Det er et Abit BX6 rev. 2.0 hovedkort

Kjører beryktede Windows ME :D

 

Hovedkortet vil normalt ikke godta så store disker så jeg bruker et program som heter DiskManager for å utnytte full kapasitet.

Kan kanskje ligge noe der?

Lenke til kommentar

Ekstra "hardiskstyreprogrammer" bør du unngå de eter ytelse. Trolig er det grunnen.

 

Kanskje litt off- topic, men tar sjansen: Ta sikkerhetskopi av denne disken! Den har veldig høy feilrate!

 

Hvis det er noen trøst, så har jeg tre stk. i serveren min,den står på hele døgnet, og de har funket glimrende fram til nå..

Lenke til kommentar

Tror heller det ligger i at hovedkortet støtter ATA33/66 og disken er ATA100. Det skal være bakoverkompatibelt, men...

Slet med det samme på et KT7.

IBM har et verktøy hvor du kan stille om disken til ATA33/66. Mulig det er en fiks.

Løsninga er muligens et PCI-kontrollerkort. Har brukt et ATA133-kort fra Sunsway med stort hell. Det billigste tror jeg er et fra HighPoint (ROCKET 133SB) til 300,-.

Går du til innkjøp av kontrollerkort så velg ett med bios slik at du kan boote fra tilkoblet disk. Kontrollerkortet fungerer fint sammen med eksisterende IDE-porter.

Lenke til kommentar
Ekstra "hardiskstyreprogrammer" bør du unngå de eter ytelse. Trolig er det grunnen.

 

Kanskje litt off- topic, men tar sjansen: Ta sikkerhetskopi av denne disken! Den har veldig høy feilrate!

 

Hvis det er noen trøst, så har jeg tre stk. i serveren min,den står på hele døgnet,  og de har funket glimrende fram til nå..

 

Veldig høy feilrate ?

Den har mindre feilrate enn WD's disker ..

Lenke til kommentar
IBM har et verktøy hvor du kan stille om disken til ATA33/66. Mulig det er en fiks.

.

 

Prøver dette nå!

Takk til alle som har svart.

 

Har nå prøvd å sette med HD til først ATA66 og så 33, samme resultat :cry: og dere kan tro det tar lang tid å kjøre testen i Sandra :(:cry:

Lenke til kommentar

sandra 2002 viser _feil_ gjennomsnitt!

 

tro det eller ei, men det finnes 2 måter å måle gjennomsnitt på, sandra bruker en ganske dårlig metode siden den drar med random read/write når den legger sammen resultatene, dette fører til at gjennomsnittet synker veldig.

 

bare for å ta et eksempel:

 

Jannis: 30.-

Bach: 30,-

Silje: 500,-

Marianne: 30,-

 

dette er hvor mye penger de har med seg på skolen i dag.

 

gjennomsnittet (som sandra bruker) blir derfor slik:

 

30,- + 30,- + 500,- + 30,- = 590,-.

590,- / 4 = 147,5,-

altså ville sandra ha sakt at gjennomsnittet pr. elev er 147,5,-.

 

en bedre måte å regne ut gjennomsnittet på når det er enkelte summer som skiller seg veldig ut er å sette opp tallene i stigende rekkeføle og stryke en og en fra ver side.

da blir stykket slik:

 

30,- 30,- 30,- 500,-

(30),- 30,- 30,- (500),-

(30,- 30,-)

siden vi her står igjenn med 2 tall legger vi dem sammen og deler dem på 2.

 

30,- + 30,- = 60,- / 2 = 30,- (her var det unødvendig å dele på 2 siden tallene var like, men om du sitter igjenn med 2 forskjellige tall må du legge dem sammen og dele dem på 2 for å finne det riktige svaret)

 

ingen av disse svarene er teoretisk feil, men du ser jo selv hva som er det mest "riktige" svaret, 30,- eller 147,5,- pr. elev?

noen vil sikkert si at 147,5,- pr. elev er det rette svaret, men dette kan jo diskuteres til vi har slitt ut tastaturene våres, fordi at begge svarene teoretisk er riktige..

 

jeg suger i matte, så dere vk gutta får rette meg om jeg har regnet feil! :)

 

 

her har du min score i sandra (kan du ser de 2 tallene som trekker ned gjennomsnitt svaret til sandra?).

 

 

Mvh, Jan Erik

 

Edit: sorry, leste vist et siffer feil i første posten, ser det nå at det er et veldig lavt resultat uansett hvoirdan du regner det. men nå vet du jo i allefall hvordan sandra regner gjennomsnittet. ;) Sorry!

Lenke til kommentar
Suger i matte - jaja, man får ikke et gjennomsnitt ved å ta bort ett høyt tall og ett lavt tall.........

det er nettopp en måte å regne gjenomsnitt på... et av de mest korekte måttene å gjøre det på også

 

beklager, feil:

 

mål for sentraltendens: (uttrykk for hvilken verdi som er typisk i en frekvensfordeling)

 

modus (modalverdi): verdien som forekommer oftest, har høyeste frekvens i en fordeling

 

median: verdi den enheten som ligger midt i rekka når de er ordnet etter stigende verdi (deler materialet i 2)

 

gjennomsnitt: summen av alle enheters verdier delt på antall enheter

 

Spredningsmål (inntrykk av hvor stor variasjon en har når det gjelder enhetenes verdi på en variabel)

 

modalprosent (prosentem av enheter som har lik verdi med fordelingens modus), variasjonsbredden(diff. mellom høyeste og laveste verdi i en fordeling), kvartialdifferanse(variasjonsbredde for de midterste 50% av fordelingen), standardavvik (gjennomsnittelig avvik fra gjennomsnittet)

Lenke til kommentar
Suger i matte - jaja, man får ikke et gjennomsnitt ved å ta bort ett høyt tall og ett lavt tall.........

det er nettopp en måte å regne gjenomsnitt på... et av de mest korekte måttene å gjøre det på også

 

beklager, feil:

 

mål for sentraltendens: (uttrykk for hvilken verdi som er typisk i en frekvensfordeling)

 

modus (modalverdi): verdien som forekommer oftest, har høyeste frekvens i en fordeling

 

median: verdi den enheten som ligger midt i rekka når de er ordnet etter stigende verdi (deler materialet i 2)

 

gjennomsnitt: summen av alle enheters verdier delt på antall enheter

 

Spredningsmål (inntrykk av hvor stor variasjon en har når det gjelder enhetenes verdi på en variabel)

 

modalprosent (prosentem av enheter som har lik verdi med fordelingens modus), variasjonsbredden(diff. mellom høyeste og laveste verdi i en fordeling), kvartialdifferanse(variasjonsbredde for de midterste 50% av fordelingen), standardavvik (gjennomsnittelig avvik fra gjennomsnittet)

mener fortsatt at det er en måtte å regnegjenomsnittet på... om den ikke er definert noe sted så synes i alle fall jeg at det er en god måtte...

Lenke til kommentar
som sakt, jeg suger i matte, så det kan godt hende at jeg tar feil.

 

det jeg ikke skjønner er da hvorfor denne regelen står i boken hvis den er feil...?  :-?

jeg suger IKKE i matte... hadde en konstant 5'er fra 8-10 og den laveste karakterern jeg fikk var 4 på eksamen ellers så gikk det i 5'ere og 6'ere og bare to 4+ gjennom 3år... har nå 2MX og en stø 4'er nesten 5... og jeg mener at den måtten du kom med er et riktig gjenomsnitt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...