Gå til innhold

Engelsk artikkeltemplate i Word

Defekt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal snart til med å skrive en større artikkel (først forprosjekt og deretter masteroppgave). I den anledning lurer jeg på om noen har tips til ferdige templates jeg kan bruke med tanke på referanser, overskrifter, innholdsfortegnelse og så videre. Dette er sannsynligvis ikke ting som er så veldig vanskelig å lage selv, men har det veldig travelt for tiden.

Har googlet litt rundt selv, men fant ingen templates som passer mitt behov (fant heller typisk enten lange guides om hvordan jeg lager min egne - guider som gjerne også koster penger eller mer avanserte plug-ins/modifikasjoner til word for veldig avansert artikkelskriving). Hvis noen lurer har jeg også vært inne på tanken om å bruke LaTeX, men synes belastningen med å skrive blir stor nok om jeg ikke i tillegg skal bli nødt til å sette meg inn i et helt nytt redigeringsverktøy (hvis dette skulle være MYE lettere enn jeg tror og dere vil anbefale meg å bruke LaTeX, kom gjerne med innspill).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du behøver ikke noen ferdig mal for dette, det kan utmerket godt gjøres med utgangspunkt i den grunnmalen som følger Word. Det gir deg mye bedre kontroll og forståelse, noe som kommer til nytte når det skjer noe uventet (og det vil det gjøre, før eller siden).

I hovedtrekk: unngå alltid direkte formattering dersom mulig, bruk de innebygde overskriftstilene og stiler for referanser etc. og modifiser disse, lag egne stiler som inneholder de innstillingene du ønsker. Hold deg unna stilen Normal, den gir deg trøbbel en eller annen gang underveis i et slikt prosjekt. Slå av all automatisk oppdatering av stiler.

Sett alltid inn bilder og illustrasjoner på linje med tekst og bruk rammer eller tabeller for å plassere dem i forhold til teksten. Hvis du følger dette vil det være enkelt å lage referanser, innholdsfortegnelse, stikkordregister etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...