TBJ Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Har lekt litt med tanken å kjøre luft direkte utenfra og rett inn i PC ved hjelp av et kort rør. Noen som har erfaringer eller synspunkter på dette ? Tenker litt på fuktighet evt. annet ødleggende. Lenke til kommentar
eSik Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Du risikerer kondensering da tempforskjellen mellom cpu og luft kan bli stor (når det er 20 blå ut f.eks :smile: ) Lenke til kommentar
bluescreen Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Ikke verdens beste løsning når sommer'n kommer og sola steiker... [ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2002-01-03 02:15 ] Lenke til kommentar
Rkskaar Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Hei TBJ Vi har tydligvis tenkt på det samme. Jeg skrev et innlegg i går, uten å vite om ditt innlegg som bare var skrevet en time før: Forside » » Kjølere » » Vill ha minusgrader på cpu Det eSic skriver om kondens er vel bare tull, uteluften vil jo bli varmet opp i maskinen. Det er kun når luften blir avkjølt den vil gi kondens. Jeg kan ikke tenke meg noen enklere måte å kjøle maskinen på. Det er jo tross alt om vinteren maskinen blir mest brukt også, hvertfall hos meg. Jeg har hvertfall lyst å prøve. R K Skaar Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Er du virkelig villig til å ta sjansen på det? Hva om han har rett allikevel? Jeg ville sjekka NØYE etter FØR jeg begynte på et slikt prosjekt! Et annet problem som vil oppstår er stort varmetap i huset... Lenke til kommentar
Jdronnen Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Lattis..... jojo, kul "ide". Men tenk deg litt om. Trenger du bedre kjøling ? (skal du overklokke) Så du tenkte du skulle ha 1,2ghz om vintern ! Og 1ghz om sommeren, eller what 3v3r !! Gratulerer :smile: Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 3. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2002 Det er enkelt å lage et regulerbart spjell som dekker til hullet når maskina ikke er på. Lenke til kommentar
seric Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Joda... Men når slår man av maskina? jeg har også tenkt litt på å sette ei vifte til å trekke inn luft gjennom en ventil, men kondens er vel ikke det farligste, det er vel mest det at lufta ute til tider er en del fuktigere enn lufta inne. DA er ikke det ei veldig god løsning har jeg kommet fram til Lenke til kommentar
Gega Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 On 2002-01-03 00:09, TBJ skrev: Har lekt litt med tanken å kjøre luft direkte utenfra og rett inn i PC ved hjelp av et kort rør. Noen som har erfaringer eller synspunkter på dette ? Tenker litt på fuktighet evt. annet ødleggende. Tror nok det er bedre å kunne hente kaldluft fra er kaldloft vist du har mulighet for det..... Lenke til kommentar
eSik Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Quote: On 2002-01-03 07:29, Rkskaar skrev:Hei TBJVi har tydligvis tenkt på det samme.Jeg skrev et innlegg i går, uten å vite om dittinnlegg som bare var skrevet en time før:Forside » » Kjølere » » Vill ha minusgrader på cpuDet eSic skriver om kondens er vel bare tull,uteluften vil jo bli varmet opp i maskinen. Det erkun når luften blir avkjølt den vil gi kondens.Jeg kan ikke tenke meg noen enklere måte å kjølemaskinen på. Det er jo tross alt om vinteren maskinenblir mest brukt også, hvertfall hos meg.Jeg har hvertfall lyst å prøve.R K Skaar Jeg vet ikke hvordan du planlegger dette, men hvis du setter kabinettet med den ene siden ut i kulden tar du store sjanser. Kondensen oppstår når cpu/kjøleribbe temperaturen blir meget høyere enn kabinettemperaturen. Jeg sier ikke at det vil skje, men risken er der! For å ikke snakke om luftfuktigheten og før for å få snø eller riming i kabinettet. Huffhuff, det er så mange risker at jeg aldri ville ha turt det. Lenke til kommentar
StiFNils Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Hahahaha det hadde vært morsommt om du en gang ut på vår parten sku skru på den dærre maskina di å du ikke fikk start du hørte bare en summende lyd. :smile:Ja du undra deg no fælt og når du skrudde opp maskina kom det en h@"#!es hissig gjeng med veps ut kabinettet. haha Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 Ehm, det finns grenser for luftkjøling da. Nei, da foreslår jeg heller peltier og vannkjøling. Og kondens er et problem ja, som man likevell kan løse med silikon f.eks, men det er litt komisk å ha væravhengi overklokking. Også har man jo det med luftfuktighet ute, noe jeg ikke helt vet hvor problematisk er, da burde det jo by på problemer med en gang du lufter også da, er jo samme lufta. Har sett folk gjøre dette før forresten, men du kommer til å få en trist vår da, hehe. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 Quote: On 2002-01-03 07:29, Rkskaar skrev:Hei TBJVi har tydligvis tenkt på det samme.Jeg skrev et innlegg i går, uten å vite om dittinnlegg som bare var skrevet en time før:Forside » » Kjølere » » Vill ha minusgrader på cpuDet eSic skriver om kondens er vel bare tull,uteluften vil jo bli varmet opp i maskinen. Det erkun når luften blir avkjølt den vil gi kondens.Jeg kan ikke tenke meg noen enklere måte å kjølemaskinen på. Det er jo tross alt om vinteren maskinenblir mest brukt også, hvertfall hos meg.Jeg har hvertfall lyst å prøve.R K Skaar Nei, det eSic skriver er ikke bare tull! Riktignok vil uteluften i noen grad bli varmet opp i maskinen, men alt avhengig av luftgjennomstrømningen, kan man risikere at temperaturen på enkelte komponenter kan synke vesentlig under romtemperatur. Når man etterhvert slår av maskinen, risikerer man som sagt at temperaturen i kabinettet, og på enkelte komponenter, vil ligge endel lavere enn romtemperaturen. Om "romluften" kommer i kontakt med kalde komponenter, vil dette kunne gi kondensering! De som har studert et Molliere-diagram, kan sikkert bekrefte dette. Bare som en liten opplysning. Men NB! Dette blir veldig teoretisk! Men prøv allikevel følgende: Legg f.eks. en gammel kjøleribbe ut i kulda en time eller to, og ta den så inn i varmen igjen. Etter en liten stund vil kjøleribba bli rimelig "svett", ved at fuktigheten i innelufta kondenseres på de kalde flatene på ribba. Det samme kan faktisk skje med hovedkort, skjermkort og andre komponenter, om temperaturen på disse blir vesentlig lavere enn romtemperaturen. [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-01-09 00:13 ] [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-01-09 00:13 ] [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-01-09 00:55 ] Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Har selv gjort dette i et par år, og dataen har vært igjennom masse temperaturforskjeller, og har ikke tatt noen skade.. selv når det var -30 grader ute.. Den tørre lufta skader ingen.. Vaffal ikke noe jeg har sett.. Har 120mm intake i front, og 80mm exhaust bak, som dytter luften ut igjen.. Holder seg nice på 20c denne TBirden.. Den gamle dataen min med samme løsning tror jeg ligger på gallery 57 på Virtualhideout.. sjekk der.. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 9. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2002 Kul sak det der. http://www.virtual-hideout.net/cool_case/page57.shtml. Selv tenker jeg på en litt mindre synlig løsning, med "røret" bak PC'en. Og det med hva som skjer når PC'en er av, har jeg jo allerede nevnt : Et spjell som lukker ! Genialt synes jeg fremdeles, og mye billigere enn peltier og vannkjøling. Og i tillegg står maskinen rett ved veggen, så det røret blir kort. Tviler på at sommeren blir et stort problem. Luftinntaket står i skyggen, og på varme sommerdager drver jeg med annet enn å sitte inne med data uansett. [ Denne Melding var redigert av: TBJ på 2002-01-09 16:21 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå