Gå til innhold

Bedre religionsundervisning i skolen..?

Anbefalte innlegg

ordet kjærlighet forekommer i 94 vers i NT.

33 vers inneholder ordet elsket.

11 vers inneholder varrianten ELSK.

53 Vers inneholder variasjonen elsker.

kjær, finner man i 14 vers.

variasjonen, kjærligheten forekommer i 23 vers.

10 vers i nt omtaler helvete..

3 vers omtaler ildsjøen..

avgrunnen omtales 8 ganger..

.. jeg bare lurer på hvordan folk kan gjøre så dårlig jobb med researchen sin.. du vil nå sikkert si at du snakket om den gylne regel, og ikke om kjærlighet, men den gylne regel er jo NETTOPP det at vi skal elske hverandre, og Gud.

Noe som faktisk er det gjennomgående fokuset i nt :)

ps, bibelen som er brukt her, er det norske bibelselskap 78/85 (bare så dere kan etterskjekke. hvis dere har behov :)

9472604[/snapback]

Husk at du teller med setninger som:

Johannes 12:25 "Den som elsker sitt liv, skal miste det."

Lukas 11:43 Ve dere, fariseere! Dere elsker å sitte fremst i synagogene og liker at folk hilser dere på torget. 44 Ve dere! Dere ligner graver som ikke lenger er synlige, og som folk går på uten å vite det.»

Så det du sier er at gud er en knakende god kar, og at brenningen av alle ikketroende og alle som ikke er døpt ikke er så viktig?

Og hva med dommedag?

Du prøver ikke å motsi meg når jeg kaller kristendommen en dommedagsreligion: En religion som bidrar til å uviktiggjøre alt mennesket har skapt her på jorden for en tredjedel av verdens befolkning?

Grunnen til at folk blir oppfordret til å ikke gifte seg var jo nettopp på grunn av at dommedag skulle komme.

Joda -- det finnes mange fine regler som gjelder blant kristne.

Men...

Det finnes de delen jeg er litt urolige for...

Johannes 15:

5 Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. 6 Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en gren og visner. Og grenene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner.

Johannes åpenbaring:

5 Han som sitter på tronen, sa: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er troverdige og sanne ord.» 6 Så sa han til meg: «Det er skjedd! Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann uten betaling. 7 Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg skal være hans Gud, og han skal være min sønn. 8 Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.»

Peters andre brev 3:

6 Og ved det gikk verden den gang under da den ble oversvømt av vann. 7 Men de himler og den jord som nå er, er i kraft av det samme ordet spart til ilden. De holdes oppe helt til dommens dag, da ugudelige mennesker skal gå fortapt.

8 Men én ting, mine kjære, må dere ikke glemme: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag. 9 Herren er ikke sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse.

10 Men Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et rungende drønn, elementene skal komme i brann og bli fortært, og jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset.

11 Når alt skal gå i oppløsning på denne måten, hvor hellig og gudfryktig bør dere ikke da leve 12 mens dere venter på at Guds dag skal komme, og fremskynder den. Da skal himlene bli fortært av ild, og elementene skal brenne og smelte. 13 Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor.

Brevet til Hebreerene 10:

26 Fortsetter vi å synde med vitende og vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da finnes det ikke lenger noe offer for synder. 27 Forferdelig er det vi da har i vente: Dommen og Guds brennende iver skal fortære dem som står ham imot. 28 Den som forkaster Moseloven, møter ingen barmhjertighet, men må dø på to eller tre vitners ord. 29 Hvor mye strengere straff synes dere ikke den fortjener som har trampet Guds Sønn under fot, vanhelliget paktens blod som han selv er blitt helliget ved, og spottet nådens Ånd? 30 Vi kjenner jo ham som har sagt: Straffen hører meg til, jeg skal gjengjelde. Og videre: Herren skal dømme sitt folk. 31 Det er forferdelig å falle i hendene på den levende Gud!

Paulus første brev til korinterene 7:

29 Dette vil jeg si dere, brødre: Det er stadig kortere tid igjen. Fra nå av skal de som har kone, være som om de ingen hadde, 30 de gråtende som om de ikke gråt, de glade som om de ikke gledet seg, de som kjøper noe, som om de ikke eide det, 31 og de som bruker verdens goder, som om de ikke brukte dem. For verden slik den nå er, går under.

Jakobs brev kapittel 5:

Og nå dere rike! Gråt og klag over all den ulykke som skal komme over dere! 2 Rikdommen deres råtner, og klærne blir møllspist, 3 gullet og sølvet ruster bort, og rusten skal vitne mot dere og fortære kroppen deres som ild. Dere har brukt endetiden til å samle skatter! 4 Men hør: Den roper høyt, den lønnen dere holdt tilbake fra arbeiderne som skar åkrene deres, og nødropet fra dem som høster inn, har nådd fram til Herren Sebaots øre. 5 Dere har levd i luksus og overflod på jorden og gjort hjertene fete til slaktedagen. 6 Den rettferdige har dere dømt og drept, og ingen gjør motstand mot dere.

Paulus brev til romerene 1:

18 Guds vrede åpenbares fra himmelen over all ugudelighet og urett hos mennesker som holder sannheten nede i urett. 19 For det en kan vite om Gud, ligger åpent foran dem; Gud har selv åpenbart det. 20 Hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har de fra verdens skapelse av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger. Derfor har de ingen unnskyldning.

Matteus 11:

20 Da begynte Jesus å refse de byene hvor han hadde gjort de fleste av sine mektige gjerninger, fordi de ikke hadde vendt om: 21 «Ve deg, Korasin! Ve deg, Betsaida! Dersom de mektige gjerningene som er gjort hos dere, hadde skjedd i Tyros og Sidon, ville de for lenge siden ha vendt om i sekk og aske. 22 Men det sier jeg dere: Tyros og Sidon skal slippe lettere på dommens dag enn dere. 23 Og du, Kapernaum – skal du bli opphøyd til himmelen? Nei, til dødsriket skal du støtes ned! Dersom de mektige gjerningene som er gjort hos deg, hadde skjedd i Sodoma, ville byen ha stått den dag i dag. 24 Men det sier jeg dere: På dommens dag skal Sodoma-landet slippe lettere enn du.»

Matteus 13:

47 Endelig er himmelriket likt en dragnot som ble satt i sjøen og fanget fisk av alle slag. 48 Da den var full, dro fiskerne den opp på stranden. De satte seg ned og samlet de gode fiskene i kar, men kastet ut de ubrukelige. 49 Slik skal det gå ved verdens ende: Englene skal dra ut og skille de onde fra de rettferdige 50 og kaste dem i ildovnen, der de gråter og skjærer tenner.

51 Har dere forstått alt dette?» «Ja,» svarte de. 52 Da sa han til dem: «Derfor er enhver skriftlærd som har fått opplæring om himmelriket, lik en husherre som henter fram nytt og gammelt av sitt forråd.»

Matteus 13:

41 Menneskesønnen skal sende ut sine engler, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alt som fører til fall, og alle som gjør urett. 42 Så skal de kaste dem i ildovnen, der de gråter og skjærer tenner. 43 Da skal de rettferdige skinne som solen i sin Fars rike. Den som har ører, hør!

Det finnes mer ... men klokken drar mot na... dag...

http://www.bibelen.no/

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interrapax - å telle antall forekomster av ord og begreper i en tekst gir ikke på langt nær et helhetlig og korrekt bilde av dens innhold. Eksempelvis uttrykk som "elske" og "ikke elske" gis akkurat samme verdi (enskjønt de betyr det motsatte), og en mister ordets faktiske kontekst (hvem/hva blir elsket?). Dessuten, ikke bare basererer sammenlikningsgrunnlaget ditt på villedende feilsitering, men ditt begrensede valg av sitater/enkeltord utgjør også en form for utvalgsfeil (muligens grunnet confirmation bias?).

For å gi deg et mer konkret eksempel på hvorfor feilsitering er uriktig, kan vi ta for oss følgende passasje i bibelen:

Dåren sier i sitt hjerte: ”Det finnes ingen Gud.
Nå ... hva skjer om vi utelater den første delen?
”Det finnes ingen Gud.

Heisann, Bibelen benekter jo guds eksistens. For en oppdagelse!

Lenke til kommentar
Jeg mener personlig at kristendommen bør forsvinne fra jordens overflate. Men skal man først være kristen så bør man i det minste følge Bibelen. Nå skjønner jeg jo at det er vanskelig, eller snarere umulig, på grunn av alle selvmotsigelsene i Bibelen...

Så det at man har ett nyansert syn på bibelen, og velger det man synes er riktig og viktig er en uting?

Hvis man velger det man selv synes er riktig, så er det ikke lenger kristendom. Da kan du ikke påstå at du representerer kristendommen.

Hvem er tjent med mer fundementalistiske kristne, forruten at du får noe annet enn ett luftslott å kritisere?

Jeg kritiserer kristne som ignorerer store deler av Bibelen for å fortelle oss hvor fantastisk kristendommen er.

Kommunisme er også en kollektivistisk og grunnleggende ond ideologi, slik kristendommen (og islam) er det.

Så dermed bør alle som stemmer RV forsvinne fra jordens overflate?

Nei, kommunisme bør forsvinne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det var i grunnen mye av det jeg mente med det forrige innlegget, så der er vi hvertfall enige.

Poenget mitt er dog at jeg tror det er lettere å respektere hverandre på tross av ulike livvsyn dersom man har en viss anelse om hva den andres livssyn går ut på. Hvis jeg bygger min mening om min pakistanske klassekamerat på  det en fortalte meg om at man innen islam må drepe minst tre "vantroende" i sitt liv for å anses som en god muslim og komme til himmelen, så ville jo jeg fått et noe anstrengt forhold til ham. Hadde jeg visst noe om islam, så hadde jeg imidlertid skjønt at dette ikke hadde rot i virkeligheten.

Det er lett å manipulere de som mangler kunnskap. Dette vises særlig steder der folk enten er analfabeter eller av andre grunner bare må forholde seg til det myndighetene forteller dem.

Dette var en liten avsporing, men poenget er det samme.

9446800[/snapback]

Dette er jeg egentlig helt enig i. Men samtidig burde religionsundervisningen hatt like mye religionskritikk, slik at religiøse ikke tok tradisjonelle lettvintheter for gitt. DA hadde vi kanskje alle lært noe.

Men jeg har i alle fall selv kommet til at det er bedre med KRL enn at folk ikke lærer noe, og det er bedre med felles undervisning enn at folk får stappet hodet fullt av griller i sære miljøer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...