Gå til innhold

Bedre religionsundervisning i skolen..?


Anbefalte innlegg

Man trenger ikke snakke med mange eller lese mange poster på internettforum som dette for å se at kunnskapen om religion hos den gjengse borger er heller begredelig.

 

Jeg snakker ikke her om at alle burde oppnå et kunnskapsnivå på linje med en teolog eller en religionsviter, men bare et generelt høyere kunnskapsnivå i befolkningen.

Det er jo at ubestridt faktum, lik det eller ikke, at religion er en svært viktig del av samfunnet, og basiskunnskap på dette området er etter min mening nødvendig for å kunne kommunisere godt med mennesker med annet livssyn enn seg selv, og til slutt for å ivareta verdier som gjensidig respekt, forståelse og toleranse. Verdier de fleste er enige om at er nødvendige i dagens såvel som fremtidens mangfoldige samfunn.

 

Man kan mene at verdens fremtid i stor grad beror på teknologiens fremskritt og at religion er død lære om ting som skjedde for altfor lenge siden til at det skal bry oss. Men læren om religionen er slett ikke død. Verdens religioner vitner om et enormt mangfold innen skikk, filosofi og virkelighetsforståelse. Store religiøse masser som ikke kan ignoreres.

 

Betydelig immigrasjon og emmigrasjon, folk reiser rundt i hele verden (mye takket være teknologien) har gjort samfunnet vi lever i til et komplekst sammensurium av ulike kulturer og religioner. Behovet for kunnskap og toleranse øker i takt med mange av teknologiens fremskritt!

 

Nei, religionsundervisningen er for såvidt ok. Problemet er vel heller at det er så mange som ikke ser nødvendigheten av den og følger overhodet ikke med. Det som dog er forundelerlig er at svært mange av disse bruker mye av sin tid til å diskutere religion på forum som dette, om religion, dette merkelige fenomenet de ikke vet noenting om. Disse diskusjonene som kunne ha vært svært interessante blir ødelagt av uvitenhet som videre fører til bunnløse og lavpannede innspill. Akkurat som jeg ikke kaster meg ut i en komplisert diskusjon om stringteorier og liknende som jeg slett ikke behersker, synes jeg ikke man burde slenge ut dritt om ting man ikke vet noenting om.

 

For de som vil diskutere men som ikke behersker emnet: Google er din venn! ;)

Og hvorfor ikke lese litt anerkjent faglitteratur om emnet, istedet for å finne alle sine svar i en artikkel skrevet av en forbitret ateist eller en nyfrelst gladkristen?

 

Mitt poeng er enkelt: Respekter deres meddebattanter med mer eller mindre saklige innspill, og gjerne gjør et forsøk på å skrive godt norsk! Da vil diskusjonene bli så mye mer fruktbare. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes gjerne det kan bli mer fokus på det du sier, nemlig religionens innflytelse på samfunnet og kulturen, i religionsundervisningen. Hovedargumentet (og det er et godt argument) for å ha religionsundervisning i skolen er at religion har en stor innflytelse på samfunnet og enkeltmennesket. Da synes jeg også det kan være et fokus på dette. Om små teologiske forskjeller mellom to grupperinger i en religion ikke har noe særlig innflytelse på samfunnet eller på noen større gruppe av enkeltmennesker, trenger ikke folk flest å vite det. Er den derimot viktig, så bør man kjenne til den.

Lenke til kommentar

Enig.

Kunnskap om religion som fenomen er viktig, det gjennomsyrer tross alt mye av kulturen i verden, direkte eller indirekte. En kan f.eks ikke lese Shakespeare og ta alle poengene uten å ha litt bibelkunskap...

Men en bør fousere på religion som et sosialt og kulturelt historisk fenomen og kun det. I skolen skal en ikke forfekte tro som sådan, men se objektivt på alle religion og mytologi.

Lenke til kommentar

Det er vel det jeg også mener. Å undervise i de forskjellige religioners mytologi må være basert på en praktisk forståelse av denne. Om en forståelse av Koranens påstander om kvinner og menns rettigheter ikke samsvarer med hvordan størsteparten av muslimer lever, så er det direkte misvisende å fokusere på denne forståelsen, da man kan tro at dette faktisk er slik folk lever, når de aller fleste faktisk lever helt motsatt.

Lenke til kommentar

Akkurat. Større kunnskap om kulturelle forskjeller som kan være innbakt/derivert fra religion kan hindre mange misforståelser og sørge for mer tolleranse og forståelse.

Mest trolig vil dette også føre til nedbryting av kommunikasjonsbarrierene rundtom i verden.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke snakke med mange eller lese mange poster på internettforum som dette for å se at kunnskapen om religion hos den gjengse borger er heller begredelig.

Kunnskapen om hva slags religion? Kristendommen blir vi jo stappet fulle av fra vi er små.

 

Jeg snakker ikke her om at alle burde oppnå et kunnskapsnivå på linje med en teolog eller en religionsviter, men bare et generelt høyere kunnskapsnivå i befolkningen.

Vi har religionsundervisning i skolen. Det kan vi gjerne fortsette med, men da kanskje mer flettet inn i historietimer, og med fokus på elendigheten religion har ført med seg.

 

Det er jo at ubestridt faktum, lik det eller ikke, at religion er en svært viktig del av samfunnet, og basiskunnskap på dette området er etter min mening nødvendig for å kunne kommunisere godt med mennesker med annet livssyn enn seg selv, og til slutt for å ivareta verdier som gjensidig respekt, forståelse og toleranse.

Nå er det en uting å respektere, tolerere og forstå religioner, da de er grunnleggende onde.

 

Man kan mene at verdens fremtid i stor grad beror på teknologiens fremskritt og at religion er død lære om ting som skjedde for altfor lenge siden til at det skal bry oss. Men læren om religionen er slett ikke død. Verdens religioner vitner om et enormt mangfold innen skikk, filosofi og virkelighetsforståelse. Store religiøse masser som ikke kan ignoreres.

Og da har vi altså religionstimene på skolen. Men som sagt burde de kanskje flettes inn i historiefaget, da skolen ikke skal være et verktøy for de religiøse til å påvirke barna i feil retning.

 

Nei, religionsundervisningen er for såvidt ok. Problemet er vel heller at det er så mange som ikke ser nødvendigheten av den og følger overhodet ikke med. Det som  dog er forundelerlig er at svært mange av disse bruker mye av sin tid til å diskutere religion på forum som dette, om religion, dette merkelige fenomenet de ikke vet noenting om.

Tull.

 

Disse diskusjonene som kunne ha vært svært interessante blir ødelagt av uvitenhet som videre fører til bunnløse og lavpannede innspill.

Igjen, tull. Som regel vet de som argumenterer mot religioner mer om disse enn de religiøse selv.

 

Det du kommer med her er et forsøk på å umyndiggjøre kritikere av din religion, ikke ved å diskutere saklig, men ved å prøve å undergrave deres troverdighet ved å komme med en tulleanalyse som ikke holder vann.

 

Og hvorfor ikke lese litt anerkjent faglitteratur om emnet, istedet for å finne alle sine svar i en artikkel skrevet av en forbitret ateist eller en nyfrelst gladkristen?

"Anerkjent faglitteratur" i religiøs sammenheng er den som har klart å overbevise en haug med folk om at den tolkningen av fantasihistoriene er mer riktig enn de andre.

Lenke til kommentar

Hehe...jeg er dessverre ikke like flink som deg til å quote, men regner med du skjønner hvilke utsagn jeg sikter til. ;)

 

Du fikk kanskje ikke helt tak i det, men jeg skrev da ingenting som kunne tolkes dit hen at det burde forkynnes i skolen. Jeg skrev at kunnskapsnivået om relgion (generelt) burde heves, og dette innebærer ikke ideelt sett forkynnelse da det etter min mening burde holdes utenfor skolen. Det er en klar forskjell her.

 

Hvilken religion? De største og mest innflytelsesrike, som setter størst preg på verden og samfunnet. Det er for øvrig slett ikke alle som blir stappet fulle av kristendommen fra de er små, og det er greit nok.

 

Er det en uting å forstå religion? Er det virkelig en uting å forstå "ondskapen"?

Uansett, meningen, som ikke burde være så vanskelig å fatte, var at noe kunnskap som religion legger et bedre grunnlag for kommunikasjon og toleranse mellom mennesker med ulike livssyn.

Jeg trodde toleranse og respekt for hverandre var en grunnleggende verdi de fleste vedkjente seg, men jeg er kanskje litt naiv. :p

 

Med dine 6981 innlegg skulle man nesten tro at du hadde lest en del av innleggene på dette forumet og sett hvor mye rart som blir postet her. Det er for øvrig ingen tvil om at de religiøse som ikke vet noe særlig om religionen sin også har godt av å lese litt.

Jeg mener bare at påstander som at "buddha er jo en allmektig gud" og "det står jo i bibelen et sted, jeg har ikke lest det selv, men har hørt at det står at gud oppfordrer til voldtekt" eller at "nyere forskning tyder på at det var istid da jesus levde og at han gikk på isen", ødelegger litt av debatt som ellers kunne vært god.

Dette er ikke noe forsøk på å umyndiggjøre kritikerne av min religion. Bare de som ikke vet hva de snakker om, og deres troverdighet er det heller ikke særlig vanskelig å undergrave, det klarer de fint selv.

Hvis du følte deg truffet så var du kanskje det ;)

Lenke til kommentar

Mitt insentiv for å øke kunnskap om religion ved en objektiv tilnærming er jo også et helt klart ønske om at flere skal se hvor latterlig selvmotsigende og lite logisk det er å tilskrive seg tro av hvilket som helst slag. Kunnskap og fakta har en evne til å slå ihjel enhver diskusjon, med unntak i de som dreier seg om religion fordi det er tro med i bildet. Om de som tror derimot får hevet kunnskapsnivået så vil de fleste innse at det ikke gir noen meninig og en vil få nedgang i teister som biprodukt av en naturlig prosess i form av et kunnskapsløft ;)

 

Ingen skal si jeg skjuler motivene hehe :D

Lenke til kommentar
Thoz, å forstå en religion betyr ikke at man respekterer den. Heller tvert imot, for rasjonelle mennesker.

9444689[/snapback]

 

Pricks, som jeg allerede har understreket så er det i hovedsak snakk om å respektere mennesker med en annen religion/livssyn enn seg selv. Etter min mening er det langt enklere hvis man har grunnleggende forståelse av hva denne personens livvsyn og verdier går ut på.

Du trenger ikke respektere kristendommen, men du kan respektere kristne.

Du trenger ikke respektere islam, men du kan respektere muslimer.

Lenke til kommentar

Jeg respekterer ikke holdningene/livssynet deres, men jeg respekterer selvsagt deres rett til å ha de meningene de selv ønsker. Men det har lite med det du skriver å gjøre, bortsett fra at vi kanskje er uenige i om alle meninger automatisk har krav på respekt. Respekterer du nazistenes meninger? Du respekterer sikkert deres rett til å mene det, men respekterer du selve meningene deres?

Lenke til kommentar

Det var i grunnen mye av det jeg mente med det forrige innlegget, så der er vi hvertfall enige.

Poenget mitt er dog at jeg tror det er lettere å respektere hverandre på tross av ulike livvsyn dersom man har en viss anelse om hva den andres livssyn går ut på. Hvis jeg bygger min mening om min pakistanske klassekamerat på det en fortalte meg om at man innen islam må drepe minst tre "vantroende" i sitt liv for å anses som en god muslim og komme til himmelen, så ville jo jeg fått et noe anstrengt forhold til ham. Hadde jeg visst noe om islam, så hadde jeg imidlertid skjønt at dette ikke hadde rot i virkeligheten.

 

Det er lett å manipulere de som mangler kunnskap. Dette vises særlig steder der folk enten er analfabeter eller av andre grunner bare må forholde seg til det myndighetene forteller dem.

Dette var en liten avsporing, men poenget er det samme.

Lenke til kommentar
Enig.

Kunnskap om religion som fenomen er viktig, det gjennomsyrer tross alt mye av kulturen i verden, direkte eller indirekte. En kan f.eks ikke lese Shakespeare og ta alle poengene uten å ha litt bibelkunskap...

Men en bør fousere på religion som et sosialt og kulturelt historisk fenomen og kun det. I skolen skal en ikke forfekte tro som sådan, men se objektivt på alle religion og mytologi.

9439894[/snapback]

ET kapittel. ET jævla kapittel i samfunnsfagen kunne de putte religion inn i.

Lenke til kommentar
Enig.

Kunnskap om religion som fenomen er viktig, det gjennomsyrer tross alt mye av kulturen i verden, direkte eller indirekte. En kan f.eks ikke lese Shakespeare og ta alle poengene uten å ha litt bibelkunskap...

Men en bør fousere på religion som et sosialt og kulturelt historisk fenomen og kun det. I skolen skal en ikke forfekte tro som sådan, men se objektivt på alle religion og mytologi.

9439894[/snapback]

ET kapittel. ET jævla kapittel i samfunnsfagen kunne de putte religion inn i.

9446973[/snapback]

 

Mener du at religion har mindre innflytelse på verden i dag enn Norges grunnlov, EU, distriktspolitikk i Norge, osv.?

 

Dette er eksempler på ting som blir tatt opp i Samfunnsfag. Mener du at disse tingene fortjener mer plass enn religion?

Lenke til kommentar

Vi burde hatt bedre kulturundervisning. Lært mer om fremmede kulturer og religion. Ikke bare hvilke kjennetegn hver enkelt religion har. Men hvordan den påvirker landet, posetive og negative sider osv. Finnes alt for mye vranglære der ute og mange har ikke peiling på hva som finnes utenfor Norges grenser. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg syntes KRL-faget fungerer fint. Problemet er bare at det er ingen elever som skjønner problemet med det. Det er elever i klassen min som sier at de heller vil ha ekstraundervisningen med matte som noen får, fordi de "ikke føler seg så veldig kristne". Man tror gjerne at dette kun er fag for de som er kristne, og skjønner ikke hva man skal med det, når det egentlig er et veldig viktig fag for samfunnsforståelse. Så det bør fremstilles på en annen måte, og gjerne som et ledd i historieundervisningen.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er dog at jeg tror det er lettere å respektere hverandre på tross av ulike livvsyn dersom man har en viss anelse om hva den andres livssyn går ut på.

For meg har det faktisk vært motsatt. Jo mer jeg har lært om f.eks. islam og kristendommen, desto mer har jeg innsett hvor gjennområtne og grunnleggende onde disse religionene er :(

Lenke til kommentar
Poenget mitt er dog at jeg tror det er lettere å respektere hverandre på tross av ulike livvsyn dersom man har en viss anelse om hva den andres livssyn går ut på.

For meg har det faktisk vært motsatt. Jo mer jeg har lært om f.eks. islam og kristendommen, desto mer har jeg innsett hvor gjennområtne og grunnleggende onde disse religionene er :(

9449312[/snapback]

 

Ok, du skal få lov til å mene det. Men kan jeg bare av ren nysgjerrighet spørre hvorfor du synes at for eksempel kristendommen er grunnleggende ond?

Lenke til kommentar
Poenget mitt er dog at jeg tror det er lettere å respektere hverandre på tross av ulike livvsyn dersom man har en viss anelse om hva den andres livssyn går ut på.

For meg har det faktisk vært motsatt. Jo mer jeg har lært om f.eks. islam og kristendommen, desto mer har jeg innsett hvor gjennområtne og grunnleggende onde disse religionene er :(

9449312[/snapback]

 

Ok, du skal få lov til å mene det. Men kan jeg bare av ren nysgjerrighet spørre hvorfor du synes at for eksempel kristendommen er grunnleggende ond?

9449631[/snapback]

 

Har du lestr bibelen?

Kan du si at den ikke utviser menneskeforakt og forfekter et deprevert kvinnesyn og korporlige straffemetoder som er drekte kvalmende?

 

Alle abrahimistiske religioner baserer store deler på lidelse. Et forkastelig perspektiv sett fra mitt ståsted. -Og mange andres etter det jeg kan forstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...