Billy Bob Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Håper dette innlegget inviterer noenlunde til diskusjon og at det ikke blir oppfattet som kun en klagesang og tankemyldring fra min side. Gjennom hele livet er en nødt til å ta valg som avgjør skjebnen, spesielt i yrkesrettede valg. Jeg vil påstå at valget en tar etter ungdomsskolen er spesielt viktig. For min del så valgte jeg noenlunde rett, GK Elektro. Dette ble VK1 Elektronikk som var forsåvidt en bom, som ble folkehøyskole, som ble VK1 Elektro, som ble lærling, som ble montør og som til slutt ble bas. Det som jeg tenker på nå: Hva er kriteriene som tilsier at en har truffet riktig her i livet? * At en har lyst til å stå opp om morgenen og gå på jobb? * Lønn? * Firmabil? * Det sosiale på jobb? For å ta det litt videre, med høyere lønn følger som oftest høyere ansvar. Normalt sett, vil iallfall jeg påstå, har de fleste ambisjoner om å bli ett eller annet i livet og jobber seg oppover mot dette. Er det noe som tilsier at en blir lykkeligere jo mer ansvar og lønn en har? Var det riktig valg allikevel? Er en fornøyd med de valgene en har tidligere tatt og var det virkelig slik en hadde forestilt seg det når en begynte på sin egen utdanning? Før tenkte jeg at gutta som kjører boss eller vasker, de kan umulig være lykkelig de. Hvorfor ikke? De tjener kanskje ikke like godt på vaskingen og har det kanskje ikke så lukrativt med å tømme boss, men svarten heller, hvis de andre kriteriene er på plass, så kan en da alltid være lykkelig med en slik jobb. Konklusjonsspørsmålet: Trenger penger og ansvar nødvendigvis være fasiten på et riktig valg her i livet? Er det som skal til for å tilfredsstille en norsk arbeidstager? Rune (All ære til de som har lest gjennom dette. ) Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Selv syns jeg det viktigste er at man har lyst å gå på jobb. Lønn og ansvar er jo også greie ting å få med. Selv har jeg kun lærlinglønn da, men mer enn nok av ansvar. For meg har ikke valgene mine hatt så mye å si. Jeg gikk på allmenn og ville bli lærer, men ble syk og måtte slutte. Nå har jeg 2,5 år igjen til jeg har fagbrev som anleggsgartner...og trives veldig godt med det. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Det er noe slikt jeg også tenkte på. Vanligvis spretter jeg opp om morgenen, men nå kjenner jeg når jeg legger meg at jeg ikke akkurat gleder meg til dagen derpå. Og derfor spørsmålet, er virkelig alle frynsegodene noe verdt når en ikke vil på jobb? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 trivsel på jobb er viktig, og trivsel er individuellt. noen trives bra på jobb når de får mye penger for det, andre trives bedre når de har det sosialt osv. det finnes vel ikke fasit-svar på hva som gjør at man trives på jobb, f.eks for meg er det lønn og det sosiale som teller, at jeg har gratis/betalt trening, flexitid og lignende er bare noe ekstra, som er kjekt men ikke viktig for meg. hva jobben inneholder har også mye og si, noen liker masse forandringer, andre liker rutine-arbeid... Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Som flere sier så er det jo personlige preferanser som avgjør hva man trives med. De som liker å holde seg innenfor sin egen "komfortsone" og trives med noe de er gode og trygge på, vil kanskje velge en rutinepreget jobb, andre tilfredsstilles av utfordringer, endringer og selvopplevd mestringsevne for nye ferdigheter. Penger og ansvar er på ingen måte den generelle veien til det gode liv, det gjelder å finne den kombinasjonen som passer akkurat deg - tror jeg. En god indikator på om man har truffet riktig når det gjelder yrkesvalg er vel om man gleder seg til å gå på jobb. Har du takket nei til en stilling med høyere lønn og større ansvar så betyr det vel også at du er rimelig fornøyd med jobben du har? Spørsmål som lønn, firmabil, sosialt jobbmiljø gir ikke det samme grunnleggende svaret som førstnevnte - dette er mer faktorer som bidrar til den tilfredsheten som gjør at man opplever at man har valgt riktig. Jeg valgte generell utdanning hele veien og jobber i et selskap der jeg til en viss grad kan velge å opparbeide meg kompetanse innen flere fagområder. Man merker fort hva man liker å arbeide med. Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hadde vært interessant å høre fra de som har utdannelse på master-nivå (siv.ing etc) hvordan de trives i jobben. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Jeg var vel egentlig ikke ute etter et fasitsvar når jeg laget denne tråden. Ingen kan gi den ultimate løsningen på hva som er riktig og galt. Det jeg "fisket" etter, var vel erfaringer fra forummedlemmer som kanskje har vært i en arbeidssituasjon som h*n ikke var fornøyd med og skiftet til noe stikk motsatt. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Lønn og status betyr veldig lite i norge fordi lønnen for yrker som vaskehjelp er mer enn nok til å overleve og nok til å kjøpe luksusgoder. Det som betyr noe er tilfredshet og det sosiale miljøet på jobben. Faktisk så betyr jobb veldig lite. Så lenge du er økonomisk istand til det er vi nordmenn istand til å slutte å jobbe og heller ligge på en strand i thailand og nyte livet. Men det har ikke like stor sosial aksept. Kunne overhodet ikke tenkt med en jobb med ett dårlig miljø der lønnen er god. Lenke til kommentar
Haandtverkern Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg var vel egentlig ikke ute etter et fasitsvar når jeg laget denne tråden. Ingen kan gi den ultimate løsningen på hva som er riktig og galt. Det jeg "fisket" etter, var vel erfaringer fra forummedlemmer som kanskje har vært i en arbeidssituasjon som h*n ikke var fornøyd med og skiftet til noe stikk motsatt. 9446488[/snapback] Jeg skiftet vel ikke akkurat til det stikk motsatte men jeg utdannet meg til murer som var det store når jeg gikk på vgs, forsåvidt lærling tiden også. Men idag jobber jeg med jobber som mange ikke vil engang høre om, mye kloakk, vannskader, pigging ol. Veit egentlig ikke hvorfor jeg skiftet men følte at yrket ble for ensformig ved å bare legge stein på stein. selv om jeg hadde alle godene som firmabil, tlf i tilleg til en veldig grei lønn. Tjener forholdsvis bra idag også med tanke på det jeg driver med+ at jeg driver et mindre firma ved siden av men den tanken jeg har er at man skal ha det morro på jobb og like det man driver med eller så føler jeg at hele poenget er borte, untatt pengene da selvfølgelig. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Hadde vært interessant å høre fra de som har utdannelse på master-nivå (siv.ing etc) hvordan de trives i jobben. 9446444[/snapback] Kjempebra. Jobbar med interessante ting som har betydning for millionar av brukarar. Har hatt personalansvar i nokre år no, og var i utgangspunktet smigra over å få den posisjonen. Men har etterkvart funne ut at det er det tekniske som er mest interessant, så eg bytta stilling i same firma. Tittel, posisjon og ansvar er ikkje eit mål i seg sjølv, det er arbeidsoppgaver og arbeidsplass som er viktig. Lønna bør vere slik at ein klarer seg, men det er sjeldan eit problem i siv.ing-stilling. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 For en liten stund ville jeg valgt en godt betalt jobb fremfor en mindre betalt jobb som var midt i blinken. Men hadde skiftet etter hvert. Da jeg startet å jobbe, så var jeg skikkelig gira på å dra på jobb, jeg jobbet skikkelig hardt og jeg fikk fort godt rykte. Så fikk jeg til slutt veldig mye press og ekstra oppgaver. Å jeg ble bare mer og mer drittlei for hver dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå