Jotun Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Politiet har vel ingen øvre grense på farten i praksis, men de har en paragraf som heter at de skal jo selvsagt ikke utsette hverken de kriminelle eller sivile for fare.... Så derfor må de kjøre sikkert! Lenke til kommentar
PcT Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 med andre ord å leke matrix på norske motorveier med andre trafikanter er ikke veldig smart. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) In ur face Hadde rett denne gangen også 9652309[/snapback] Hehe, nei. Du hadde feil. Poenget står; politiet kan kjøre så fort de vil. Om de gjør det er noe annet. Som sagt; paragrafen sier at betjentene selv vurderer hvor fort det skal gå før det er farlig for andre trafikkanter. Og det var det jeg sa, var det ikke? Egentlig, så kan du jo gå ut og se om du finner det ut selv? Så skal vi se om det blir "in your face"? Og her er paragraf 11 i vegtrafikkloven, som forklarer reglene rundt utrykningsfartøy; § 11. Unntak for utrykningskjøretøy m.m. Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste. Endret ved lover 19 juni 1970 nr. 65, 12 juni 1987 nr. 64, 23 juni 1995 nr. 40 (i kraft 1 okt 1995), 21 juni 2002 nr. 39 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 21 juni 2002 nr. 576). Skal se om jeg finner paragrafen som vedkommer avpassing av fart. Endret 8. oktober 2007 av Fisk1 Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg tolker den loven som at også parkeringsvakter i offentlig tjeneste o.l. har lov til å fravike vegtrafikklovens paragraf 4-9. Det høres jo litt merkelig ut, egentlig. Det er kanskje en annen lov som regulerer akkurat dette igjen? Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 In ur face Hadde rett denne gangen også 9652309[/snapback] Hehe, nei. Du hadde feil. Poenget står; politiet kan kjøre så fort de vil. Om de gjør det er noe annet. Som sagt; paragrafen sier at betjentene selv vurderer hvor fort det skal gå før det er farlig for andre trafikkanter. Og det var det jeg sa, var det ikke? Egentlig, så kan du jo gå ut og se om du finner det ut selv? Så skal vi se om det blir "in your face"? 9660616[/snapback] In my face Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg tolker den loven som at også parkeringsvakter i offentlig tjeneste o.l. har lov til å fravike vegtrafikklovens paragraf 4-9. Det høres jo litt merkelig ut, egentlig. Det er kanskje en annen lov som regulerer akkurat dette igjen? Jeg tror ikke parkeringsvakter regnes som offentlige tjenestemenn i den forstand at de kan foreta en uttrykning, da de vanligvis ikke innehar hverken uttrykningssertifikat eller fartøyer som er beregnet på dette. Det jeg tror det betyr, er at f.eks gravemaskiner kan kjøres på veg under varsellys om det er gitt tillatelse til dette. In my face Hehe, er ikke så farlig. Ville bare ha det på det rene. Handler forresten ikke om hvem som "vinner" en diskusjon, er bare kjedelig å se mange folk tro på ting som er feil. Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Hehe, er ikke så farlig. Ville bare ha det på det rene. Handler forresten ikke om hvem som "vinner" en diskusjon, er bare kjedelig å se mange folk tro på ting som er feil. Det er det diskusjons forum er til. /Se og lær\ Endret 9. oktober 2007 av MercedesMotor Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det er det diskusjons forum er til. /Se og lær\ Helt sant det. Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Bare litt informasjon som MÅ sees....: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=844767&hl= Lenke til kommentar
Ixil Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Politiet har en grense på 150km/t, det mener jeg å ha hørt av noen politifolk. Grunnen til dette er vel, å kjøre i veldig høy fart gir en viss risiko for sivile personer og uskyldige personer, samt egen risiko for politibilens sjåfør. De kan heller sette opp veisperringer og sånt. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Politiet har en grense på 150km/t, det mener jeg å ha hørt av noen politifolk. Grunnen til dette er vel, å kjøre i veldig høy fart gir en viss risiko for sivile personer og uskyldige personer, samt egen risiko for politibilens sjåfør. De kan heller sette opp veisperringer og sånt. Det du sier om risiko er rett, men du bare gjentar det som er blitt diskutert her fra før av. Det er ingen lov som sier at politiet bare kan kjøre i så og så mange kilometer, politibetjentene skal selv vurdere når de må sette ned farta for å ikke risikere at andre trafikkanter blir skadet eller drept. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå