Gå til innhold

Råd om kjøp av forsterker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du da trenger er en surroundforsterker eller reciever.

Før jeg gidder å finne noe vil jeg gjerne vite hva som skal kobles på, hvilke andre krav du stiller enn det forsterkermessige, og hvilken pris du hadde tenkt deg.

Kunne ramsa opp massevis av forsterkere som du kunne brukt, men når jeg bare vet hva som skal forsterkes er det så mange å linke til at jeg rett og slett ikke orker nå.

Så litt mer info kunne vært greit ;)

Lenke til kommentar
Det du da trenger er en surroundforsterker eller reciever.

Før jeg gidder å finne noe vil jeg gjerne vite hva som skal kobles på, hvilke andre krav du stiller enn det forsterkermessige, og hvilken pris du hadde tenkt deg.

Kunne ramsa opp massevis av forsterkere som du kunne brukt, men når jeg bare vet hva som skal forsterkes er det så mange å linke til at jeg rett og slett ikke orker nå.

Så litt mer info kunne vært greit ;)

9439750[/snapback]

Info skal bli ^^

Jeg tenkte å kjøpe de dynavoice høyttalerne på auksjon så da tenker jeg kanskje ca 1600 på hver. Og da har jeg ca 4000 igjen på forsterker, vil ha mest for penga selvfølgelig^^

Skal skaffe meg projektor og lerret seinere neste år så derfor jeg skaffer meg annlegg nå.

Det står Max Effekt: 250 W på de høytalerne og på forsterkerne står det for eksempel 6x100 watt, hva betyr det egentlig?

Lenke til kommentar

Ikke tenk på det.

For det første er ikke 100W 100W hos de forskjellige produsentene.

Det noen kaller 200W, kaller andre 80W, for å være litt ekstrem.

Så ikke tenk på det.

Når det gjelder høyttalerene, så antar jeg at de mener høyttalerene tåler 250W før de går i stykker, men om det er over lang tid, eller i det hele tatt, er jeg ikke sikker på.

Er ikke vesentlig, så jeg sjekker ikke.

Har du 4000kr å bruke på forsterkeren skal du komme greit ut av det.

Men har du ingen andre krav, så legger jeg bare opp noen forslag.

HDMI kan du ikke forvente til 4000kr, ikke hvis du skal ha Hi-Fi forsterker, selv om enkelte modeller har.

NAD T744 - 4298,-

CAMBRIDGE 540R v.2 - 3698,-

Pioneer VSX-916-S - 3790,-

Yamaha RX-V461 - 3290,-

Panasonic SA-XR70 - 3495,-

Onkyo TX-SR304S - 3999,-

Det er alle kjente og gode merker.

Kunne inkludert Sony, men har hørt et par som klager på at de ikke er som de engang var, så jeg holdt de utenfor.

NAD er veldig strenge med wattgraderingen i forhold til de andre, så 50W fra den kan slå 100W fra f.eks. Yamaha.

Det går på hvordan det måles, hvilken strømforsynings som sitter i, hvor mye støy som tillates osv.

Så ikke tenk på watt, se kun på design og funksjoner!

Hvis du skulle velge noe helt stein galt, så sier jeg ehller i fra ;)

Hvis du nominerer et par av de som dine favoritter, så kan jeg heller hjelpe deg å plukke ut den ene du skal kjøpe.

Fant rett og slett noen forsterkere i farta, og har ikke satt meg inn i de og sett på funksjoner.

Lenke til kommentar
Ikke tenk på det.

For det første er ikke 100W 100W hos de forskjellige produsentene.

Det noen kaller 200W, kaller andre 80W, for å være litt ekstrem.

Så ikke tenk på det.

Når det gjelder høyttalerene, så antar jeg at de mener høyttalerene tåler 250W før de går i stykker, men om det er over lang tid, eller i det hele tatt, er jeg ikke sikker på.

Er ikke vesentlig, så jeg sjekker ikke.

Har du 4000kr å bruke på forsterkeren skal du komme greit ut av det.

Men har du ingen andre krav, så legger jeg bare opp noen forslag.

HDMI kan du ikke forvente til 4000kr, ikke hvis du skal ha Hi-Fi forsterker, selv om enkelte modeller har.

NAD T744 - 4298,-

CAMBRIDGE 540R v.2 - 3698,-

Pioneer VSX-916-S - 3790,-

Yamaha RX-V461 - 3290,-

Panasonic SA-XR70 - 3495,-

Onkyo TX-SR304S - 3999,-

Det er alle kjente og gode merker.

Kunne inkludert Sony, men har hørt et par som klager på at de ikke er som de engang var, så jeg holdt de utenfor.

NAD er veldig strenge med wattgraderingen i forhold til de andre, så 50W fra den kan slå 100W fra f.eks. Yamaha.

Det går på hvordan det måles, hvilken strømforsynings som sitter i, hvor mye støy som tillates osv.

Så ikke tenk på watt, se kun på design og funksjoner!

Hvis du skulle velge noe helt stein galt, så sier jeg ehller i fra ;)

Hvis du nominerer et par av de som dine favoritter, så kan jeg heller hjelpe deg å plukke ut den ene du skal kjøpe.

Fant rett og slett noen forsterkere i farta, og har ikke satt meg inn i de og sett på funksjoner.

9440234[/snapback]

Takker :)

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg en forsterker før til jul kanskje fordi da har jeg råd ^^

Kan vel sende deg en pm når jeg har sett meg ut noen da? =)

Lenke til kommentar

Det kan nok være like greit å lage en ny post til jul, og heller minne meg på deg via PM, så kan du få litt ideer fra andre.

Markedet har nok ikke forandret seg så mye innen den tid, men prisene kan ha forandret seg litt, og juletilbud kan kanskje dukke opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...