Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

butterflykniv/batanga uten knivblad.

ecko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://balisongworld.com/catalog.aspx?Merc...ld&DeptID=87157

er slike treningskniver lov å ha?

9438833[/snapback]

Emnetittelen er ikke helt i samsvar med katalogbildene. Ifølge katalogen så er det blad på kniven men spissen er kuttet og dessuten så er bladet ikke slipt. Begge deler kan gjøres i ettertid slik at kniven får sin tiltenkte funksjon. Dette er uomtvistelig en batangakniv og loven sier:

§ 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.

Jeg tviler på at du får lov å anskaffe en slik kniv på lovlig måte. Imidlertid sier loven at politimesteren kan dispensere fra loven og dersom du mener at du har en aktverdig/gyldig grunn til en slik anskaffelse, så er det vel bare å søke. Du risikerer kun å få et nei, du blir ikke bura inne ved å søke :)

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
http://balisongworld.com/catalog.aspx?Merc...ld&DeptID=87157

er slike treningskniver lov å ha?

9438833[/snapback]

Emnetittelen er ikke helt i samsvar med katalogbildene. Ifølge katalogen så er det blad på kniven men spissen er kuttet og dessuten så er bladet ikke slipt. Begge deler kan gjøres i ettertid slik at kniven får sin tiltenkte funksjon. Dette er uomtvistelig en batangakniv og loven sier:

§ 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.

Jeg tviler på at du får lov å anskaffe en slik kniv på lovlig måte. Imidlertid sier loven at politimesteren kan dispensere fra loven og dersom du mener at du har en aktverdig/gyldig grunn til en slik anskaffelse, så er det vel bare å søke. Du risikerer kun å få et nei, du blir ikke bura inne ved å søke :)

9439060[/snapback]

kjipt. men kan det kalles batangakniv når den ikke er slipt?

noen som vet om/kan finne treningskniver som ikke er skarpe i det hele tatt? at bladet som kan være skarpt er så tykt at det ikke er vits å kvesse?

Lenke til kommentar
kjipt. men kan det kalles batangakniv når den ikke er slipt?

9439212[/snapback]

En kniv er og blir en kniv, selv om den ikke er slipt. Du har forskjellige typer kniver: Brødkniv, slakterkniv, kokkekniv, smørkniv, bordkniv, biffkniv, springkniv ... etc. Selv om de ikke er slipt, så mister de ikke sin betegnelse, så også med batangakniv - hva skal du ellers kalle den?

Som annonsen antyder, så er dette en treningskniv og er ment (sansynligvis) til en eller annen form for treningsbruk. Og da finnes det både et marked for denne type kniver, samt et behov blant brukere som trenger en slik kniv. Hvis du har et behov for en slik kniv til treningsbruk, så søk. Du søker jo ikke om en fullgod kniv, men en treningskniv.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
treningskniv for å trene på triks. om det ikke er et knivblad så kan det ikke være den kniv.

9440051[/snapback]

For all del, det er politiet du trenger å overbevise. Men meg inponerer du ikke med argumentasjonen din.

Jovisst er det knivblad. Det står nevnt 4 ganger i beskrivelsen av kniven at den har knivblad. Du kan argumentere så mye du vil, men et knivblad er det som stikker forran skaftet på batangakniven din, sløvt og uten spiss, men knivblad likevel.

440 Brushed stainless steel blade. Blade has no sharp edge and a blunt point. Blade thickness is 1/8 inch top to bottom. Stainless pivot pins. Gray textured heavy metal handles to insure good grip. Metal latch with a stainless pivot pin.

Handle length is 5 inches.

Blade length is 4 inches.

Jeg forstår meget godt at argumentasjonen din går på ufarlighet og treningsbehov. Men argumentet om at det ikke finnes blad på kniven er ikke holdbar, ikke ovenfor meg iallefall.

Men så er ikke jeg politi da, Med politi-iq altså... :)

Lenke til kommentar
nå snakker jeg om andre treningskniver, med en 0 formet plate om du fatter hva 0 formet er.

9441517[/snapback]

Er du gått over til å snakke om andre typer kniver nå eller hva holder du på med. Snakker vi fremdeles om batangakniver, eller har du gått OT?

Igrunnen så fatter jeg ikke hva du mener med den type plate. Du har jo lagt ut en nettside for å illustrere ditt spørsmål. Jeg finner ingen slike typer kniver på denne nettsiden. , med o formet plate. Kan du ikke like godt henvise til artikkelnummer på nettkatalogen så kanskje jeg forstår når jeg ser bildet. Kanskje er det bare meg som har oversett noe.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

treningskniv for å trene på triks. om det ikke er et knivblad så kan det ikke være den kniv.

9440051[/snapback]

For all del, det er politiet du trenger å overbevise. Men meg inponerer du ikke med argumentasjonen din.

Jovisst er det knivblad. Det står nevnt 4 ganger i beskrivelsen av kniven at den har knivblad. Du kan argumentere så mye du vil, men et knivblad er det som stikker forran skaftet på batangakniven din, sløvt og uten spiss, men knivblad likevel.

440 Brushed stainless steel blade. Blade has no sharp edge and a blunt point. Blade thickness is 1/8 inch top to bottom. Stainless pivot pins. Gray textured heavy metal handles to insure good grip. Metal latch with a stainless pivot pin.

Handle length is 5 inches.

Blade length is 4 inches.

Jeg forstår meget godt at argumentasjonen din går på ufarlighet og treningsbehov. Men argumentet om at det ikke finnes blad på kniven er ikke holdbar, ikke ovenfor meg iallefall.

Men så er ikke jeg politi da, Med politi-iq altså... smile.gif

Bullshit!! treningsknivene er lagd av matrial som IKKE kan slipes. Korsen ska det være ulovlig ?

Lenke til kommentar

Bullshit!! treningsknivene er lagd av matrial som IKKE kan slipes. Korsen ska det være ulovlig ?

Seriøst? Bumper du ein over 7 år gammal tråd for å komme ei slik tillegsopplysning?

Som omtalt så treng ikkje ein kniv å være skarp eller spiss for å bli definert som ein kniv.

Det kan godt være at ein får tillatelse til å kjøpe ein slik øvelsesbatanga, men etter lova er den definert som ein ulovlig gjenstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...