Gå til innhold

X360 kontrollen, plagiat eller tilfeldighet?

Bear^

Anbefalte innlegg

I min evigvoksende samlign av konsoller kom jeg i skrivende øyeblikk over kontrollen til Dreamcast konsollen min som står litt bortgjemt. Og det slo meg, hvor mye X360 kontrollen og Dreamcast kontrollen har til felles i utforming, knappeplassering og form.

For å gjøre det litt lettere legger jeg noen bilder i en skjult tag her.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

xbox360controllermap_nes.jpg

full_dreamcast_controller.gif

DSCF0037.JPG

X360 kontrollen har veldig mange likhetstrekk med Dreamcast kontrollen, triggerene bak, oppsette på de 4 knappene, analogstikken og D-padden sitter mer eller mindre kliss likt. X360 kontrollen legger dog til noen flere knapper på sin kontroll.

Ser ut som Microsoft kanskje var inspirert av Sega's tapte forsøk på å slå tilbake på konsoll planet.

Så hva er dette, plagiat, tilfeldighet eller inspirasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel eg er ifhvertfall glad for at MS forbedret kontrollen sin denne generasjonen, i motsetning til Sony som kjørte sin kontroll rett i dass.

For eg syns at den oprinnelige Xbox kontrollen var søppel, makan til svære saker det var gitt :huh: Fikk aldri testa den Controller S da, men alt eg har og si om 360 kontroller er at det er klart den beste denne generasjonen. Som sagt 90 ganger føl, er eineste minus den ubrkelig D-paden. Heilt utrolig designvalg.

Men har også tenk over likhet med DC kontrollen, litt artig egentlitg.Vile bare understreke at dette var mine meininger.;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Nå er vel det den store Duke-kontrolleren som er lik DC-kontrolleren. X360-kontrolleren er jo bare en viderutvikling(eller kopi om du vil) av kontroller S som har samme knappeoppsett som Duke-kontolleren.

Har nok lite med Peter Moore å gjøre også, da han begynnte i MS i 2003, altså 2 år etter launchen til xbox.

Vi diskuterte nok dette tilbake i 2001 vil jeg tro, og det er vel lite nytte om å diskutere plagiat eller ikke da det er helt vanlig i spillbransjen, Dual Shock er et annet tilfelle for eksempel.

Lenke til kommentar
X360 kontrollen er perfeksjon innen konsollkontrollere spør du meg.

Finnes ikke bedre greie for FPS på konsoll.

Ang. d-paden så kunne kanskje den vært miniamlt annerledes, men det bryr meg ikke. (så ikke qoute meg og si at jeg var motsigende nå!) :)

9441029[/snapback]

QFT!

Lenke til kommentar
X360 kontrollen er perfeksjon innen konsollkontrollere spør du meg.

Finnes ikke bedre greie for FPS på konsoll.

Ang. d-paden så kunne kanskje den vært miniamlt annerledes, men det bryr meg ikke. (så ikke qoute meg og si at jeg var motsigende nå!) :)

9441029[/snapback]

Ja det er jeg enig i, Dualshock kontrollen f.eks ga i alle fall meg vondt i tommelfestet etter veldig kort tid, hadde ikke samme problemet med X360 kontrollen, så det skal MS ha at de har klart å lage en god kontroll.

Lenke til kommentar

Husker jeg rett så er det omtrent hele teamet som designet Dreamcast som etter hvert også designet Xbox1 for microsoft. Så at den har likhetstrekk med Dreamcast er veldig logisk.. Ta dette med 2klyper salt men mener altså å ha lest at MS helt i starten av Xbox-utviklingen hentet det meste av teamet som utviklet og designet Dreamcast. Det er en masse likhetstrekk mellom Dreamcast og Xbox1 forøvrig.

Som mange har påpekt så er den første kontrolleren til Xbox1 nesten blåkopi av den dreamcast-kontrolleren dog selvsagt med noen få tidsriktige oppdateringer og det er nok derfor de påpeker det Bear. De gjør det ikke for å være slemme med deg :)

Sammenlikner du X360-kontrolleren med den første Xbox-kontrolleren så vil du aldri dra frem 360-dingsen for å vise at MS hermer etter dreamcast :) X360-kontrolleren er jo en videreutvikling av Controller S som igjen er ett drastisk steg bort fra Duke-kontrolleren som opprinnelig var på Xbox1. Denne Duke-kontrolleren er jo veeeeeeeldig lik den Dreamcast-kontrolleren igjen.

Til slutt så er det vel ikke mange som er lei seg for at dagens kontroller kun har knappene igjen som det store likhetstrekket... Duke-kontrolleren til Xbox1 får sixaxis til å se ut som en genistrek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...