Gå til innhold

Hvorfor må folk kjøre forbi under øvelseskjøring?

Henrikenn

Anbefalte innlegg

Før og etter grensa er du på nøyaktig samme veien. På norske siden er det 80, på svenske siden er det 110.

På den norske siden der det er 80 er det ett felt hver vei, på den svenske der det er 110 er det to, og de skarpeste svingene er mindre skarpe. At veien heter E6 fra Telleborg til Finnmark betyr ikke at det er fornuftig å ha samme fartsgrense hele veien. Noen steder i Norge er fartsgrensen 100, og vil muligens bli øket til 110.

9479424[/snapback]

Det stemmer ikke for både nye og gamle broa hvertfall? En av dem har to felt på begge sider, og veien er ellers lik.

Uansett beviser sverige poenget mitt, da de har 110 på de aller fleste hovedveier, mens vi har 80. At de har 110 som høyeste og vi 100 beviser også at norske grenser er mer forsiktige.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:ohmy:
Yo. En ting som irriterer meg grådig,er når "tøffe" bilister SKAL forbi deg når de ser at det er en "L" bakpå bilen. Sikkert mange her med lappen,så derfor: Hvorfor får alle en fetish på å kjøre forbi når man har en "L" bakpå bilen?

Den "L"en er der fordi du skal ta hensyn. Ikke tøffe deg og kjøre forbi..

9438565[/snapback]

Svært sjelden jeg ser biler som på død å liv skal forbi en L-merket bil. Vanligvis holder de god avstand - og kjører forbi når det er klart og trygt å gjøre det. men mange L-merkete biler kjører som de skulle vært fulle, både over kantelinje og midtlinje i veien, kommer ikke igang før lyset skifter til rødt igjen og er antagligvis alt for tidlig ute i trafikken (bør starte øvelseskjøring på lite trafikkerte steder). Og at en bil har L merke sier ingenting om at det er øvelseskjøring. Hvorfor tas ikke merket av når øvelseskjøringen er over? I morgentrafikken ser jeg daglig 10-15 biler med L-merket og bare en person i bilen.

9443652[/snapback]

Vanlige personbiler er pliktige til å ta ut L-en hvis det ikke bedrives øvelseskjøring, men jeg vet ikke om det samme pålegget gjelder kjøreskolebiler, men det skulle man tro. Det er altså ikke lov å ha en L i bakruta hvis du ikke på daværende tidspunkt bedriver kjøreopplæring.

Jeg holder bestandig god avstand til skolebiler eller andre kjøretøyer med L. Jeg legger meg heller lenger bak enn å presse på for å komme forbi. Det eneste man oppnår med det er å gjøre en uerfaren sjåfør usikker og stresset - det i seg selv kan føre til uforutsette hendelser. Det kommer alltids en plass hvor enten skolebilen skal svinge av, hvor jeg skal svinge av eller at det blir 2 felter. Hvis folk hadde vist litt mer hensyn til sine medtrafikanter så hadde det vært mye tryggere å ferdes på norske veier.

Lenke til kommentar
Før og etter grensa er du på nøyaktig samme veien. På norske siden er det 80, på svenske siden er det 110.

På den norske siden der det er 80 er det ett felt hver vei, på den svenske der det er 110 er det to, og de skarpeste svingene er mindre skarpe. At veien heter E6 fra Telleborg til Finnmark betyr ikke at det er fornuftig å ha samme fartsgrense hele veien. Noen steder i Norge er fartsgrensen 100, og vil muligens bli øket til 110.

9479424[/snapback]

Det stemmer ikke for både nye og gamle broa hvertfall? En av dem har to felt på begge sider, og veien er ellers lik.

Uansett beviser sverige poenget mitt, da de har 110 på de aller fleste hovedveier, mens vi har 80. At de har 110 som høyeste og vi 100 beviser også at norske grenser er mer forsiktige.

9484620[/snapback]

[PIRKE] Det er 120 på enkelte strekninger i sverige [/PIRKE]

Lenke til kommentar

tror det er 130 i Danmark....drar du til england blir det enda mer, bare du går ut av Norge så er fartsgrensa høyere der enn her. Norge er et fjell ;)

over til topic: Jeg har øvelseskjørt i over et halvt år og har aldri blitt forbikjørt. Vil bare føle ossen det er å bli forbikjørt mens jeg øvelseskjører. Kankje jeg kjører for fort (60 i 60 sone) :!:

Lenke til kommentar
tror det er 130 i Danmark....drar du til england blir det enda mer, bare du går ut av Norge så er fartsgrensa høyere der enn her. Norge er et fjell ;)

over til topic: Jeg har øvelseskjørt i over et halvt år og har aldri blitt forbikjørt. Vil bare føle ossen det er å bli forbikjørt mens jeg øvelseskjører. Kankje jeg kjører for fort (60 i 60 sone) :!:

9488878[/snapback]

Det er ikke så fryktelig vanlig å kjøre forbi i 60-sone. Ta deg en tur i 70/80-sone, hold fartsgrensen, og jeg kan garantere du blir forbikjørt(om muligheten er der) iløpet av kort tid. :)

Lenke til kommentar

9488878[/snapback]

Det er ikke så fryktelig vanlig å kjøre forbi i 60-sone. Ta deg en tur i 70/80-sone, hold fartsgrensen, og jeg kan garantere du blir forbikjørt(om muligheten er der) iløpet av kort tid. :)

9491562[/snapback]

Har kjørt der også, på vei mot gardemoen igjennom lillestrøm, da kommer det en LANG strekning, der er fartsgrensa 70, nothing happend....det kommer sikkert en vakker dag :)

Lenke til kommentar

om jeg tar igjen en bil med "L" eller ingenting på, så er det ganske opplagt for meg at jeg holder et høyere tempo en han, om han med "L" følger fartsgrensa eller ei bryr meg lite. Det er også som mange sier, di kjører generelt under fartsgrensa, noe som er sykt iriterende. Om personen følger grensa der og da, så går den veldig ofte ned så snart man kommer til et litt mer svingete parti, er som å kjøre bak lastebiler, han kjører kanskje fort nok der og da, men så snart en bakke kommer eller mange svinger, går det unødvendig sakte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Kjører selv med "L" på bilen, men legger meg aldri bak andre biler med "L", utenlandske biler eller folk med last som ser dårlig sikret ut. Veit at jeg selv kan finne på å ta ganske bråe beslutninger i trafikken, og om jeg som uerfaren sjåfør skal ligge bak en annen som surrer litt er og der øker jo faren for at det smeller. Å ligge bak i noen minutter gjør ikke stort, men på endeløse landeveier er det ikke like artig.

Lenke til kommentar
Vell, det med forbikjørings"problemer" tviler jeg på at jeg får, da jeg skal øvelseskjøre med en corvette.  :cool:

Så et eksempel idag, når skolebussen forbikjørte en "L" bil.

60 km/t i en 80 sone...

9565654[/snapback]

Corvette :ohmy: har sett noen øvelseskjøre i en Porsche 911 på motorveien :dribble:

Men en buss må kjøre forbi en 'L' bil da er det ille ass :roll:

Har sett en som hadde over 14 biler bak seg da han øvelseskjørte, på vei hjem fra skolen begynte jeg bare å telle bilene bak han :D

Lenke til kommentar
Husker jeg og en kompis brukte å klistre L-merket på en litt oppskremt bil og kjøre fra litt rånere og selvsikre merche-folk. Morsomme tider.

Det er ikke akkurat imponerede vanskelig å kjøre fra noen på norske veier hvis man først vil, siden de har fartsgrenser og folk flest gjerne vil beholde lappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...