Gå til innhold

Hvorfor må folk kjøre forbi under øvelseskjøring?


Henrikenn

Anbefalte innlegg

On topic: Jeg kjører forbi pga de er en fare i trafikken siden dem ikke er opplært.. Kjørte sist forbi en "L" i dag tidlig  :dribble:

9464758[/snapback]

 

 

 

Er lite vits å skjære alle under samme kam da. Du legger FORT merke til hvem som kjører dårlig og hvem som kjører bra.

 

Jeg har øvelseskjørt siden jeg var 15,og er snart 18. Så begynner og få kontroll over trafikk bilde. Jeg kjører like bra som de andre i trafikken. Men nei da. Man MÅ forbi.

Endret av Noboody
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har øvelseskjørt siden jeg var 15,og er snart 18. Så begynner og få kontroll over trafikk bilde. Jeg kjører like bra som de andre i trafikken.

 

Du kan sikkert clutche like bra som alle andre, men du kjører ikke like bra. Det er viktig at folk som akkurat har fått lappen og de som snart får den forstår forskjellen.

Lenke til kommentar

Syns dere som akkurat har fått lappen, eller dette gjelder egentlig også alle oss andre, ingen kan bli god nok sjafør til å takle en trafikk hendelse perfekt.

Ingen kan f.eks forutse ulykker perfekt, ingen kan unngå ulykker perfekt.

 

Hadde alle hatt ei holdning der de tenkte at de alltid er under opplæring når de kjører bil, og at de aldri har perfekt opplæring til å unngå det å det så tror jeg flere å flere ulykker kunne blitt ungått.

 

Ble till offtopic, men et lite hint til dere som nettop har fått lappen, dere vet utrolig lite om trafikk bildet generelt og har veldig mye å lære(dette gjelder ikke bare dere unge), så ikke overvurder dere selv :)

 

Har hatt nok nær-døden opplevelser fra de første åra jeg hadde bil, siden det ikke er politi her, så var det å ligge i 180 nærmest normalt blant mange av de unge sjaførene i kommunen, ingen fikk mistanke heller, siden de kjørte som folk der det var sentrum og 60 - soner/tettbygde strøk.

 

Bare litt vannplaning, og innen få millisekunder står alt mellom liv å død.

bare tenk dere gått om før dere prøver på noe som kan ende virkelig galt...

Lenke til kommentar

For å støtte Audiodoffen litt siterer jeg meg selv fra en bilulykke-tråd:

 

"Som mange andre kjørte jeg som en idiot i perioden rett etter jeg hadde fått lappen.. 18 og 1/2 år gammal, ny firmabil og konge på veien.. var første langturen i bilen, storkoste meg, kjørte forbi det som var osv.. Endte med at det jeg trodde var forbikjøringsfelt(pøsregn, natt, elendig sikt) viste seg å være avkjøringsfelt.. Der sto det en stakkar med henger og ventet på å krysse veien da jeg kom i 90(fartsgrensen faktisk) skrått i ræva på'n.. dunket ham bare såvidt, flakset videre inn i et skogholt, (airbagen ble heldigvis utløst av smellet mot bilen) hvor jeg veltet et tre og stanset oppå det.. Ikke et hjul hang igjen på bilen, de lå strødd i skogen. Er bare takknemmelig for at jeg kjørte en Laguna stv, som da var eneste kjerre med max uttelling i NCAP-test. Jeg fikk ikke én fysisk skramme, men du kan tro jeg var redd for å kjøre forbi i månedene etterpå. Tror alle har godt av en liten vekker ganske tidlig, hvis ikke fortsetter man bare å kjøre uforsvarlig. Er 22 nå, har kjørt flere hundre tusen km siden den gang uten å smelle. Fordi jeg innså hvor dårlig det kan gå, og at man ikke sparer mange minuttene allikevel."

 

 

Dog skal jeg være den første til å innrømme at jeg selv kjører ulovlig hver dag. MEN: Det er en stor forskjell på å kjøre ulovlig, og å kjøre uforsvarlig!

Kjørestilen min baserer jeg mye mer på forholdene enn på lovene(jada, hugg meg ned for det om dere vil). Jeg vet godt det er "feil" av meg, og tar også ansvaret for det de gangene jeg får bøter.

For å ta noen eksempler på hva jeg mener med ulovlig, men ikke uansvarlig:

Fjellovergangen Haukelifjell: Her er sletter på flere kilometer med fri sikt. Her vil jeg på tørr asfalt ikke holde 80 som er fartsgrensen, men heller 100. Jeg har ikke noe behov for å forsvare det, det er bare mitt valg. Hvorfor? effektivitet.

Kjørte i helgen tur-retur Kr.sand-Gol (440km). Da gidder jeg ikke bruke 7-8 timer, når jeg kan bruke under 6. Hva gjør jeg da? Jo, jeg unngår hovedveiene.

Ruten gulesider anbefaler:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
71FD208A0C593022.gif

Ruten jeg kjører:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
71FD20A978F9041E.gif

Med unntak av en liten tur på E134 er dette kun småveier. Hvorfor? Jo, de er lite traffikert. Jeg kan da kjøre fortere(ikke bånn gass på slettene, men bl.a. fortere i svingene) og mye jevnere. Jeg slipper forbikjøringssituasjoner, da veiene er omtrent utraffikert. Jeg kan bruke hele veibanen i svingene der jeg har oversikt.

 

Etter å ha kjørt begge ruter flere ganger, viser det seg at småveiene tar 6 timer eller mindre, mens E18-ruten tar minumum 7 med forsvarlig kjøring. I tillegg er det ikke én fotoboks på veien jeg velger, men 20-30stk på E18.

 

Hvorfor skriver jeg alt dette? Jo, for å gjøre oppmerksom på at ulovlig kjøring ikke alltid er synonymt med idiot-kjøring. Jeg begynner å få veldig mange tusen mil på baken, og min nåværende "strategi" viser seg mye tryggere for både meg og medtrafikanter enn kenguru-kjøring og hasardiøse hissige forbikjøringer på europaveier, som førte til ulykken jeg beskriver.

Lenke til kommentar
Jeg har øvelseskjørt siden jeg var 15,og er snart 18. Så begynner og få kontroll over trafikk bilde. Jeg kjører like bra som de andre i trafikken.

 

Du kan sikkert clutche like bra som alle andre, men du kjører ikke like bra. Det er viktig at folk som akkurat har fått lappen og de som snart får den forstår forskjellen.

9471240[/snapback]

 

Vet jo at jeg ikke har like mye erfaring som andre. Men hvem klarer ikke å kjøre normalt og behagelig etter 2 års kjøring da?

Lenke til kommentar

Jeg kjører den farten som passer meg best. Jeg ser på fartsgrenser og soner som veiledende. Jeg kan fint ligge i 130kmt på en landevei med grense på 80kmt, og jeg kan fint kjøre i 20kmt i et boligfelt med grense på 50kmt. Jeg kan også fint kjøre i 50kmt forbi en laserkontroll på et sted hvor fartsgrensen er 70kmt.

Lenke til kommentar
Jeg kjører den farten som passer meg best. Jeg ser på fartsgrenser og soner som veiledende. Jeg kan fint ligge i 130kmt på en landevei med grense på 80kmt, og jeg kan fint kjøre i 20kmt i et boligfelt med grense på 50kmt. Jeg kan også fint kjøre i 50kmt forbi en laserkontroll på et sted hvor fartsgrensen er 70kmt.

9476928[/snapback]

 

Jævlig tøff du er a? Det er en grunn til at det finnes fartsgrenser.

Endret av Noboody
Lenke til kommentar

Jeg snakket med en som hadde samme problemet da han øvelseskjørte med sønnen sin. De hadde L i bakruta, og ble kjørt forbi, hele tiden.... (og lå i riktig fart selvfølgelig)

 

Til slutt fant de ut at det bare var best å ta bort Len og da gikk alt mye bedre!

 

Skulle tro folk ble irriterte over å se Len i trafikken, selv om de ikke har sett kjøringen. :roll:

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Det er nok noe i det, multisync..

Kjørelæreren min unnlot faktisk å ha på "skole"-skiltet de er påbudt å ha bakpå. Spurte hvorfor, og det var for at andre medtrafikanter skulle oppføre seg mest mulig normalt, og det gjorde de ikke når de så en L eller "skole".

Lenke til kommentar
Vet jo at jeg ikke har like mye erfaring som andre. Men hvem klarer ikke å kjøre normalt og behagelig etter 2 års kjøring da?

Forskjellen ligger ikke i hvordan man kjører, men hvor god man er til å lese trafikkbildet. En fersk sjåfør som kjører på en litt smal vei vil f.eks. kanskje gå ut fra at når bilen foran plutselig legger seg inn til høyre og sakker ned, så har de bare tenkt å stoppe i veikanten eller noe, og derfor legge seg ut for å kjøre forbi.

 

Har man derimot kjørt en stund vet man at altfor mange idioter ikke bruker blinklysene, og ser at til venstre er det en avkjørsel. Kanskje la bare bilen seg til høyre for å få litt større svingradius. Jeg hadde kjørt noen år før antallet nye slike situasjoner som jeg merket at jeg ikke helt forsto før i etterkant begynte å gå ned, og det dukker fortsatt opp nye av og til.

 

Det viktigste mener jeg er at man går inn for å legge merke til det når slike ting skjer, og forsøker å lære av det til neste gang.

Lenke til kommentar
Jeg kjører den farten som passer meg best. Jeg ser på fartsgrenser og soner som veiledende. Jeg kan fint ligge i 130kmt på en landevei med grense på 80kmt, og jeg kan fint kjøre i 20kmt i et boligfelt med grense på 50kmt. Jeg kan også fint kjøre i 50kmt forbi en laserkontroll på et sted hvor fartsgrensen er 70kmt.

9476928[/snapback]

 

Jævlig tøff du er a? Det er en grunn til at det finnes fartsgrenser.

9477180[/snapback]

 

 

Slike usaklige argumenter er totalt unødvendige.

Hvorfor skulle det være tøft bare fordi han kjører etter forholdene?

Ja, hvorfor har vi omtrent verdens laveste fartsgrenser?

Tosk :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg ser på fartsgrenser og soner som veiledende.

Fartsgrensene er øvre grense ved gode forhold.

 

Jeg kan fint ligge i 130kmt på en landevei med grense på 80kmt,

Ja, du har nok god kontroll hvis noe skjer, helt klart. :thumbup: Du kan sikkert også se fram i tiden også, for å se opp for alle slags hindringer som kan komme.

 

og jeg kan fint kjøre i 20kmt i et boligfelt med grense på 50kmt.

Flott, det er ikke meningen å kjøre 50km/t bare fordi fartsgrensen er 50km/t.

 

Jeg kan også fint kjøre i 50kmt forbi en laserkontroll på et sted hvor fartsgrensen er 70kmt.

Ser ikke noe problem i det.

Lenke til kommentar
Jeg kjører den farten som passer meg best. Jeg ser på fartsgrenser og soner som veiledende. Jeg kan fint ligge i 130kmt på en landevei med grense på 80kmt, og jeg kan fint kjøre i 20kmt i et boligfelt med grense på 50kmt. Jeg kan også fint kjøre i 50kmt forbi en laserkontroll på et sted hvor fartsgrensen er 70kmt.

9476928[/snapback]

 

Jævlig tøff du er a? Det er en grunn til at det finnes fartsgrenser.

9477180[/snapback]

 

 

Slike usaklige argumenter er totalt unødvendige.

Hvorfor skulle det være tøft bare fordi han kjører etter forholdene?

Ja, hvorfor har vi omtrent verdens laveste fartsgrenser?

Tosk :thumbdown:

9478044[/snapback]

 

Virker jo som han er jævlig stolt da. Kjøre etter forholdene? Kjøre i 130 der det er 80? Hvorfor er det ikke fartsgrensa 130 da,viss forholdene er så gode. Er bare idiotiske!

Lenke til kommentar

Hello, det er Norge.

Når har norges bilister noen gang fått noe prioritert?

Ang både veier, fartsgrenser og avgifter? ;)

 

 

På lange beine veier er det ofte forhold til å kjøre 130km/h og mer enn det også, men dette spørs hvordan man ser på det.

 

Er jo de som syns 90km/h er råkjøring i 80 - sona også..

Lenke til kommentar
Kjøre i 130 der det er 80? Hvorfor er det ikke fartsgrensa 130 da,viss forholdene er så gode.

9478677[/snapback]

Kjør over svinesund.

 

Før og etter grensa er du på nøyaktig samme veien. På norske siden er det 80, på svenske siden er det 110.

 

I rest my case.

Lenke til kommentar
Jeg kjører den farten som passer meg best. Jeg ser på fartsgrenser og soner som veiledende. Jeg kan fint ligge i 130kmt på en landevei med grense på 80kmt, og jeg kan fint kjøre i 20kmt i et boligfelt med grense på 50kmt. Jeg kan også fint kjøre i 50kmt forbi en laserkontroll på et sted hvor fartsgrensen er 70kmt.

9476928[/snapback]

 

Støtter deg 100% :)

Lenke til kommentar
Før og etter grensa er du på nøyaktig samme veien. På norske siden er det 80, på svenske siden er det 110.

På den norske siden der det er 80 er det ett felt hver vei, på den svenske der det er 110 er det to, og de skarpeste svingene er mindre skarpe. At veien heter E6 fra Telleborg til Finnmark betyr ikke at det er fornuftig å ha samme fartsgrense hele veien. Noen steder i Norge er fartsgrensen 100, og vil muligens bli øket til 110.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...