morningstar665 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 En ting som kanskje ikke har med L skilter å gjøre men... Det jeg irriterer meg over er på E6'en. På høyre felt så er det så å si bare bilister på 80-90 i 100-sone. Og på venstre så er det gærninger som holder 130-140. Og jeg som holder en fart midt i mellom får en ofte vanskelig situasjon. 80-90 er for tregt for meg, 130-140 er for fort for bilen (turtall på 3500 ved 120 km/t, så hvis jeg peiser på mer så drar vel den til helvete). Så når det er masse biler på høyre og jeg kjører i venstre og plutselig en gærning på 140 kommer bak meg så blir det vanskelig å flytte meg over på høyre også. Må blinke og vente til noen som er snill som gir meg en luke. Noen gærninger er enda verre, de blinker med fjernlys og tuter etter å ha ventet 2 sekunder bak meg. WTF. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Vi mangler ett felt i hver retning på enkelte strekninger i Norge... da hadde problemet til morningstar665 vært mindre. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Jepp. Det hadde gjort seg. I USA er det 8 felts motorveier . Hver vei! Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det hender jeg kjører forbi både L'er og mopeder uten det aller største grunnlag. Det er ofte fordi jeg rett og slett føler meg ukomfortabel i deres nærvær. L betyr ofte at det sitter en helt uerfaren sjåfør bak rattet. Hvem vil egentlig ligge bak en av dem med vilje? Sjansen for at han gjør en feil, som forårsaker en hendelse som får konsekvenser for deg som ligger rett bak, er større enn hos en gjennomsnittlig erfaren sjåfør. Mopeder blåser jeg like gjerne forbi først som sist, så sant jeg er i eller skal videre inn i 50+ sone. er det i 30/40-sone og jeg ikke skal lenger, er det selvsagt ingen vits å kjøre forbi. Lenke til kommentar
Audiodoffen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 La meg som oftest 10-20 over når jeg øvelsekjørte og slapp dermed med å bli forbikjørt. Men skjønner meg på dem som gjør det, da de som øvelekjører oftest ikke er sikre på seg selv og ikke er "klare" enda til å holde rede med resten av trafikken i dens hastighet. Men jeg skulle nå trodd at det var værre å bli forbikjørt av biler hele tiden eller enn å bare legge seg 5 - 10 km/h over fartgrense å holde flyten. En kompis øvelsekjørte med meg her om dagen, og jeg sa at han sku legge seg på 90 (er 80 sone). Han holdt flyten med resten av trafikken og ble ikke forbikjørt, og han syns selv dette gikk veldig fint. Så dere som øvelsekjører, prøv å hold flyten så ser dere hvor fint det egentlig går Og tøffe seg? Trenger man å tøffe seg bare fordi man kjører forbi da? Er mektig lei disse tragiske kommentarene til folk som kjører over fartsgrensa om at de bare skal tøffe seg osv. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Bra råd å legge seg 10 km/t over fartsgrensa, virkelig, gratulerer! Jaja, det er ikke du eller de bak som får bot hvis han blir tatt, hvis det ikke er du som øvelseskjører med han. Lenke til kommentar
Audiodoffen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Eh? For det første, så blir han bare tatt for å kjøre bare 5 km/h for fort siden purken trekker ifra 5 km/h i sikkerhetsgreie, og speedometer på biler viser litt mer enn hva bilens reale fart er. Så han får bot for å kjøre ca 1-3 km/h for mye? Legger han seg på 80, så er bilens fart mest sannsynlig 75-78, og da mer man om å bli forbikjørt Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 En "L" betyr uerfaren sjåfør. uansett om de kjører i fartsgrensen eller ikke, så kjører jeg forbi. Bare for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det å oppfordre til å bryte norske lov er kanskje ikke heeelt veien å gå audidoffen Personlig så må jeg vel si meg enig det at det er en trend blant norske bilister om å kjøre forbi biler med en L på baken. Personlig så gjør det ikke meg så mye, dog jeg syns det kan være en bra ting (innen for rimelighetens grenser da seff) og dette gir personen som bedriver øvelseskjøring en følelse hvordan det er å bli forbikjørt og hvilke faremomenter det kan innebære og situasjoner som kan oppstå. Lenke til kommentar
Audiodoffen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Nå høres det ut som at det er snakk om å være virkelig kriminell her b - real Jeg sier bare at det beste for han (og resten av trafikken) er at han holder flyten. Og det er bare en fartøkning på 10 km/h, så det er ikke den største lov brytelsen man gjør Og ikke kom å si at du aldri kjører over fartsgrensa, for det tror jeg omtrent alle gjør engang iblant, skal ingenting til å komme litt over om man er uoppmerksom på farta. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Eh? For det første, så blir han bare tatt for å kjøre bare 5 km/h for fort siden purken trekker ifra 5 km/h i sikkerhetsgreie, og speedometer på biler viser litt mer enn hva bilens reale fart er. Så han får bot for å kjøre ca 1-3 km/h for mye? Legger han seg på 80, så er bilens fart mest sannsynlig 75-78, og da mer man om å bli forbikjørt 9464204[/snapback] Feilmarginen på speedometeret går begge veier, så det er lurest å finne ut hvor stor feilmargin det er ved en sjekk. Ja, det er en 5 km/t feilmargin, så hvis fyren finner ut hvor rett speedometeret er så er det lettere å vite hvor fort han kan kjøre. Nå må han også klare å holde seg der og ikke kjøre noe raskere, og det er en utfordring i seg selv hvis man har en rask bil Er det 500 eller 600 kroner det er for 5 km/t over 70? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Nå høres det ut som at det er snakk om å være virkelig kriminell her b - real Jeg sier bare at det beste for han (og resten av trafikken) er at han holder flyten. Og det er bare en fartøkning på 10 km/h, så det er ikke den største lov brytelsen man gjør Og ikke kom å si at du aldri kjører over fartsgrensa, for det tror jeg omtrent alle gjør engang iblant, skal ingenting til å komme litt over om man er uoppmerksom på farta. 9464261[/snapback] Vel, det er faktisk imot norsk LOV å bryte fartsgrensa så ja...det å oppfordre andre til å gjøre det er kanskje IKKE veien å gå. Jeg sier ikke at jeg selv er den som følger fartsgrensen i alle gitte situasjoner, men det jeg sier er det å oppfordre til at andre skal bryte den er ikke en lur ting. Det er en grunn for at fartsgrensene er der og at de ikke er veiledene. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Jeg kjører forbi de med L bakpå fordi jeg ikke ønsker å være i nærheten av noen som øvelseskjører. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Vel, det er faktisk imot norsk LOV å bryte fartsgrensa så ja...det å oppfordre andre til å gjøre det er kanskje IKKE veien å gå. Jeg sier ikke at jeg selv er den som følger fartsgrensen i alle gitte situasjoner, men det jeg sier er det å oppfordre til at andre skal bryte den er ikke en lur ting. Det er en grunn for at fartsgrensene er der og at de ikke er veiledene. 9464318[/snapback] Og jeg som fikk beskjed av Sensor på oppkjøring, om at det er greit å kjøre litt for fort. Spesielt på E6 Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Og jeg som fikk beskjed av Sensor på oppkjøring, om at det er greit å kjøre litt for fort. Spesielt på E6 9464357[/snapback] Ikke bra at sensorene oppfordrer til slikt imo. Det er kanskje realiteten til mange billister pr dags dato ja dessverre men at en sensor oppfordrer til å bryte norsk lov vil jeg si er litt alamerende. (ikke for det..kjøreskolelæreren jeg hadde var mest opptatt å kjøre i sentrum å se på kvinnfolk når jeg kjørte opp for noen år siden ) Lenke til kommentar
Audiodoffen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Ja, jeg fikk også beskjed om å kjøre litt over for å holde flyten. Det jeg mener b - real, mye av norsk lov er helt på styr, og mye er idiotisk! Du skal få det til å høre så forferdelig ut når jeg ber de som øvelsekjører om å holde trafikken(som er smart både sikkerhetsmessig og for å unngå å irritere billister osv) Ok, man bryten norsk lov, men herregud, det er 10km/h over(maks) Syns du overreagerer her, som sagt tidligere, når kjøre lærere anbefaler man å øke farten til man henger med resten av trafikken, så er det også et hint om at man gjør noe "riktig" i den forstand å ikke hindre trafikken som kan føre til unødvendige og farlige situasjoner. Tror en kjørelærer med så mye erfaring som de har i trafikken vet hva de snakker om Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Det nytter ikke å øke fartsgrensen heller, blir den 80 i 60 sonen så vil folk fortsatt kjøre over fartsgrensa, fordi de blir ikke tatt. Eneste løsningen blir å sette ned fartsgrensen. Endret 10. september 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Ja, jeg fikk også beskjed om å kjøre litt over for å holde flyten.Det jeg mener b - real, mye av norsk lov er helt på styr, og mye er idiotisk! Du skal få det til å høre så forferdelig ut når jeg ber de som øvelsekjører om å holde trafikken(som er smart både sikkerhetsmessig og for å unngå å irritere billister osv) Ok, man bryten norsk lov, men herregud, det er 10km/h over(maks) Syns du overreagerer her, som sagt tidligere, når kjøre lærere anbefaler man å øke farten til man henger med resten av trafikken, så er det også et hint om at man gjør noe "riktig" i den forstand å ikke hindre trafikken som kan føre til unødvendige og farlige situasjoner. Tror en kjørelærer med så mye erfaring som de har i trafikken vet hva de snakker om 9464406[/snapback] Selvfølgelig har en satt det på spissen mann..jeg sier ikke at det er supergalt og vi burde steine deg og kjørelæreren din fordi at de har kjørt for fort Men det ER forsatt et lovbrudd og uforsvarlig kjøring setter andre folk i fare, ikke bare deg selv. Sier ikke at det eksemplet du kommer med nå er så fryktelig farlig men det er en viktig ting å tenke på rett og slett Lenke til kommentar
Audiodoffen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Her motsier du deg selv på en måte. Det at det er ulovlig er greit nok, men du sier at det er uansvarlig å ligge i 90, men èn ting, det er den farta resten av trafikken holder. Så det å holde flyten er da ikke på noen måte uansvarlig? Syns du det? jeg mener at når man ligger i 80, og stadig blir forbikjørt, så er det en større risiko for trafikk uhell enn at man holder trafikkens fart Bruktbilen: Hehe, for da blir ikke folk mer irritert vettu Tror de fleste bilister syns den er mer enn lav nok fra før Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Her motsier du deg selv på en måte.Det at det er ulovlig er greit nok, men du sier at det er uansvarlig å ligge i 90, men èn ting, det er den farta resten av trafikken holder. Så det å holde flyten er da ikke på noen måte uansvarlig? Syns du det? jeg mener at når man ligger i 80, og stadig blir forbikjørt, så er det en større risiko for trafikk uhell enn at man holder trafikkens fart 9464474[/snapback] Jeg er klar over det. Det jeg mener er at, personlig så bør en gjøre slike justeringer, det er nødvendig for å holde flyt i trafikken ja og hindre å skape farlige situasjoner. Men..problemet er det at det er jo strengt tatt ikke lov, vi har ikke lov til å gjøre det og vi blir bøtelagt for å bryte fartsgrensen her i Norge og da burde personer som er utpekt (eller godkjent eller hva vi en skal kalle de) av staten som skal overholde disse reglene. Så problemet ligger vel kanskje i at det bør stå et sted i en eller annen regel nettopp om akkurat dette, for slik det er pr dags dato så bryter du loven selv om du egentlig gjør det du skal gjøre, å ikke være til hinder for andre kjørende ved å "sinke" trafikken og holde samme snittfarten til de andre i trafikken rundt deg Men dette ble perhaps en litt annen diskusjon og liten avsporing fra det egentlige Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå