Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er uttømmende rulleblad?

mrala

Anbefalte innlegg

Da skal jeg om ikke så altfor lenge starte på en utdannelse som krever uttømmende rulleblad.

Spørsmålet mitt er; Hva er egentlig et uttømmende rulleblad?

Jeg har _aldri_ fått noen bøter, dommer, advarsler eller vært i politiets søkelys tidligere. Kan det likevel tenkes at jeg har noe på et uttømmende rulleblad som jeg kanskje ikke vet om?

Endret av mrala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Tviler jeg på. Så lenge du har holdt deg på den smale sti. så har du intet å frykte. Er det politiutdannelse du skal begynne på? :)

Edit: Jeg kunne jo svart på spørsmålet ... :whistle:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det som avgjør om man blir berørt av en straff eller forbrytelse, er blant annet

type forbrytelse

hvor alvorlig denne forbrytelsen blir ansett som

hvilken lov forbrytelsen straffes etter

hvor gammel personen var når forbrytelsen skjedde

hvor lenge siden det skjedde

hva du ønsker å gjøre senere i livet

Det er ikke slik at det alltid må stå ”intet å bemerke” på en politiattest for at man skal kunne bli 'klarert' i strengere saker. Det vil alltid bli vurdert om det som står på attesten er en hindring for å få en jobb eller lignende.

Mottaker av attesten skal få vite om det står noe i politiets strafferegistre, hva lovovertredelsen var (hvilken lov og paragraf) og straffereaksjonen.

Forseelse eller forbrytelse?

Urinering på offentlig plass er en forseelse.

For å finne ut noe om forskjellen på forbrytelse og forseelse er de lurt å se på Straffeloven § 2:

De strafbare Handlinger, som omhandles i denne Lovs anden Del, er Forbrydelser. Hvor intet modsat er bestemt, gjelder det samme om de strafbare Handlinger, som omhandles i andre Love, forsaavidt de kan medføre Fengsel over 3 Maaneder, Hefte over 6 Maaneder eller Fradømmelse af offentlig Tjeneste som Hovedstraf.

POLITIATTEST (vandelsattest)

Politiattesten viser om det er registrert lovstridige eller kriminelle forhold på en person. Det er klare regler for hva som skal stå på politiattester, og hvor lenge opplysningene skal stå der.

Typer politiattester/vandelsattester

Det finnes tre typer politiattester:

en "vanlig"

en "uttømmende" og

en 'begrenset' attest

I den uttømmende finnes absolutt alle opplysninger om dine eventuelle lovbrudd - uansett hvor lenge siden disse er begått.

Eksempel 1:

Mikael vil jobbe i en IT-bedrift

Skal Mikael jobbe i bank eller i en IT-bedrift, vil ikke denne hendelsen få noen betydning, da de ikke har tilgang på informasjon fra en politiattest.

Eksempel 2:

Mikael vil inn på Politihøyskolen

Om Mikael vil søke om opptak på politihøyskolen, jobbe i forsvaret, eller om han ønsker å arbeide som vakt i et vaktselskap, vil den instansen han søker på gå gjennom den uttømmende politiattesten, og der vil alle registreringer vises. I en slik opptaksprosess kan de ulike instansene se på om hans forelegg eller forbrytelse vil ha betydning for om de vil ansette ham eller ta ham inn på skolen.

Når kreves vanlig politiattest?

Noen eksempler. Ved søknad om:

drosjeløyve

å få transportløyve (kjøre lastebil, el)

om du skal ta flysertifikat

arbeid i brannvesenet

å få delta som soldat i internasjonale fredsoperasjoner

advokatbevilling

arbeid i barnehager og skoler

å arbeide som sjåførlærer

å være støttekontakt

å bli godkjent som Statsautorisert eiendomsmegler

å adoptere barn

firmaattest (handel med utlandet, EØS-reglene)

Noen arbeidsgivere, skoler og forsvaret kan be om ulike typer politiattester. Dette kan de gjøre fordi det er ansett som viktig for at jobben skal bli utført best mulig. For eksempel skal man kunne unngå å ansette tidligere overgripere i barnehager eller vinningsforbrytere i politiet.

Ikke alle har lov til å få innsyn i din politiattest

De fleste private arbeidsgivere har imidlertid ikke rett til å få se din politiattest. Det gjelder for eksempel banker og posten. De heller ikke lov til å spørre om dette på intervju.

Hvem kan få innsyn i politiattesten?

Skal du begynne i forsvaret, i fengselsvesenet, i politiet eller i et vaktselskap, går de gjennom den uttømmende politiattesten, og der vil alle forbrytelse eller forelegg vises, hele ditt liv. De vurderer om din forbrytelse eller ditt forelegg vil ha betydning for om de vil ansette deg eller la deg gå på skolen. De fleste arbeidsplasser som kan be om en politiattest, vil kunne lese en begrenset attest, men denne vil kun vise saker som vil kunne ha betydning for det arbeidet eller oppdraget du skal ha.

Kan jeg få politiattest?

Hvis du ønsker politiattest, må du søke om dette. Du søker om politiattest ved å fylle ut et skjema. Du får skjemaet på nærmeste politistasjon, eller du kan laste det ned her (pdf). Politiattesten skrives ut av politiet i det distriktet du bor i. I den skriftlige søknaden må du oppgi grunnen til at du ønsker attesten. Politiet har bare anledning til å utstede politiattest til formål med klar hjemmel i lov. Det må vedlegges bekreftelse fra f.eks. arbeidsgiver på behovet for politiattest. Dersom formålet med attesten ikke er klart, kan politiet be om nærmere opplysninger fra deg eller den som har bedt deg legge frem attesten.

Søknaden skal leveres personlig på politistasjonen. Du må ha med gyldig legitimasjon med bilde når du leverer søknaden, for eksempel bankkort, førerkort eller pass.

Hvem kan be om politiattest?

Hovedregelen er du personlig må om søke om politiattest. For at en arbeidsgiver eller institusjon skal kunne kreve politiattest, må de ha anledning til dette etter loven. For eksempel kan studiesteder kreve politiattest fra studenter som kommer i kontakt med pasienter eller barnehagebarn, og Avinor AS kan kreve politiattest for personer som skal arbeide på flyplasser.

Hvor lenge står dine lovbrudd på en vanlig politiattest?

''''

1. VANLIG politiattest

Vanlig politiattest trengs for å

søke om drosjeløyve

advokatfullmektiger, for å få advokatbevilling,

for å få arbeid i brannvesenet,

for å bli kjørelærer,

for å være daglig leder i en del finansforetak m. m.

Det finnes mange bestemmelser om vanlig politiattest, men de fleste gjelder en eller noen få personer.

Hvis en person er bøtelagt for å tisse på offentlig sted søker om bli revisor, har jobben ingen sammenheng med tissingen, og derfor vil ikke dette vises på den vanlige politiattesten.

En slik ’forbrytelse’ skal heller ikke kunne tas med i en politiattest i mer enn 2 år.

Har du gjort en mer alvorlig forbrytelse, og får en dom på betinget fengsel (Du slipper å sone dommen i fengsel hvis du holder deg til de vilkårene som er fastsatt i en viss prøveperiode. Retten blir enig om en fengselstraff som du må sone hvis du bryter noen av vilkårene), blir den også tatt vekk fra en politiattest etter 5 år.

En dom på ubetinget fengsel (innebærer at du må sone en dom i fengsel) i inntil 6 måneder skal tas med på politiattesten i 5 år.

Dom på ubetinget fengsel i over 6 måneder skal tas med på politiattesten i 10 år.

Ved dom på ubetinget fengsel regner man tiden fra man ble løslatt fra fengslet. Ved andre straffereaksjoner regner vi fra rettskraftig dato, for eksempel den datoen et boten/forelegget ble vedtatt.

Som hovedregel blir altså straffereaksjonen etter hvert for gamle til å komme på en ordinær politiattest.

''''

2. Ved en UTTØMMENDE politiattest vil alle straffes vises:

I enkelte tilfeller kan også politiet ta med alle straffereaksjoner på en politiattest. Dette kalles en uttømmende politiattest.

Dette gjelder for eksempel

opptak til Politihøgskolen,

arbeid i politiet,

arbeid i kriminalomsorgen og

arbeid i et godkjent vaktselskap

ved søknad om adgangskort til norsk lufthavn

(da er det Luftfartstilsynet som skal ha attesten)

om man ønsker å adoptere barn

''''

3. I BEGRENSEDE politiattester opplyses det kun om noen saker

Begrenset politiattest betyr at politiet opplyser om kun de lovovertredelsene som har en klar sammenheng med jobb eller tiltak som er grunnen til at man vil få innsyn i en politiattest.

Et viktig unntak er

arbeide med barn i godkjent barnehage,

arbeide med barn for barnevernstjenesten og

arbeide med barn i grunnskolen

Her uttaler politiet seg om forhold som har betydning for arbeidet med barn. Dette vil si at en person som har begått overgrep mot barn skal ikke arbeide med barn. Det vil også si at en person som er straffet for narkotika lovbrudd ikke skal arbeide med barn i noen år.

Er personen bøtelagt for narkotikalovbrudd vil dette stå på attesten i 2 år.

Er personen dømt til ubetinget fengsel i mer enn 6 måneder vil dette stå på attesten i 10 år etter løslatelse fra fengslet.

Sammenheng mellom overtredelsen og konsekvensene av overtredelsen

Det er for eksempel ikke slik at urinering på offentlig gate eller kjøring på rødt lys en gang i livet skal stenge en person ute fra å arbeide med barn.

Strafferegistrene

Straffereaksjoner registreres i to registre:

Det sentrale straffe- og politiopplysningsregisteret og

Politiets bøteregister

Disse opplysningene blir ikke slettet. Men opplysningene er taushetsbelagt og det er straffbart å utlevere opplysninger fra disse registrene.

Les mer om politiattester på: www.politi.no.

Lov om strafferegistrering.

'''''

Andre aktuelle artikler fra ung.no

Hva skjer når du bryter loven?

Den kriminelle lavalder

Lovbrudd foretatt av de mellom 15 og 18 år

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det er såvidt jeg vet et rulleblad som er "tomt". Mange saker går av rullebladet etter at personen har vært lovlydig i 2 eller 5 år. Likevel vil personen ikke ha mulighet til å søke seg inn på politihøyskolen o.l.

Hvis du ikke er tidligere domfelt trenger du ikke bekymre deg ihvertfall

Lenke til kommentar

Frå http://www.politi.no/:

Hvilke typer politiattest finnes?

Vanlig/ordinær politiattest får du hvis ikke loven sier noe annet. I en slik attest blir de fleste straffbare forhold tatt med. Det fremgår av strafferegistreringsloven § 6 hvilke forhold som ikke tas med. For eksempel vil et forelegg normalt ikke komme med.

Begrenset politiattest er en attest hvor det bare er spesielle straffbare forhold som skal være med. For eksempel er seksuelle overgrep mot barn de eneste forholdene som skal med i en politiattest for en person som har fått tilbud om ansettelse i grunnskolen. I slike attester blir de straffbare forholdene tatt med uavhengig av hvor gamle de er.

Uttømmende politiattest er en attest hvor alle straffbare forhold skal være med, unntatt forenklede forelegg. For eksempel gjelder dette politiattester til personer som skal arbeide i et vaktselskap. I slike attester opplyses det om alle straffbare forhold (unntatt forenklede forelegg) uavhengig av hvor lenge det er siden forholdene fant sted.

Lenke til kommentar
Tviler jeg på. Så lenge du har holdt deg på den smale sti. så har du intet å frykte. Er det politiutdannelse du skal begynne på? :)

Edit: Jeg kunne jo svart på spørsmålet ... :whistle:

Hehe. Da er jeg vel i trygg havn. Det eneste ulovlige jeg noensinne har gjort er å kjøre litt ulovlig moped som 14-åring, men det har jeg aldri blitt tatt/observert i å gjøre :p

Nei, det er faktisk pilotutdannelse jeg satser på så snart jeg er ferdig med sisteåret på VGS nå.

Lenke til kommentar

Nei, så lenge du veit at du ikkje har gjort noko gale, så har du nok ikkje noko på politiattesten heller. Det som er meir kritisk med ei pilotutdanning er viss du skulle få ei fartsbot eller liknande medan du er under utdanning - då får du fort utsetjing på sertifikatet. Det kan vere greitt å kome i hug. :)

No vert dette litt utanfor tema, men kva slags pilotutdanning er det du tenkjer på? Fly eller helikopter? I Noreg eller i utlandet?

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Nei, så lenge du veit at du ikkje har gjort noko gale, så har du nok ikkje noko på politiattesten heller. Det som er meir kritisk med ei pilotutdanning er viss du skulle få ei fartsbot eller liknande medan du er under utdanning - då får du fort utsetjing på sertifikatet. Det kan vere greitt å kome i hug. :)

No vert dette litt utanfor tema, men kva slags pilotutdanning er det du tenkjer på? Fly eller helikopter? I Noreg eller i utlandet?

9438507[/snapback]

Fartsbot kan være avgjørende? Sånn tilfelle jeg skal finne på å bryte fartsgrensa på rullebanen? :tease:

Det er trafikkflyger som er målet. Gjerne noe slikt som Boeing, Airbus osv. Har nok tenkt til å ta det i Norden, fordi det er ofte problematisk å få konvertert over JAR-sertifikatet til å gjelde i Norge etter en utdannelse i USA. I tillegg er det visstnok mer ettertraktet med piloter utdannet i Norge.

Lenke til kommentar
Fartsbot kan være avgjørende? Sånn tilfelle jeg skal finne på å bryte fartsgrensa på rullebanen?  :tease:

9438777[/snapback]

He he... Ja, kanskje det... :p Nei, det er nok snarare av di dei ser etter generell respekt for lover og reglar - viss ein person bryt fartsgrensa eller gjer noko anna ulovleg, kva slags holdningar vil vedkommande då ha til lover og reglar innan luftfarten...? Det er tanken bak, i alle fall! :)

Det er trafikkflyger som er målet. Gjerne noe slikt som Boeing, Airbus osv. Har nok tenkt til å ta det i Norden, fordi det er ofte problematisk å få konvertert over JAR-sertifikatet til å gjelde i Norge etter en utdannelse i USA. I tillegg er det visstnok mer ettertraktet med piloter utdannet i Norge.

9438777[/snapback]

OK. Eg spør berre av av di eg er nyfiken, sidan eg sjølv er utdanna trafikkflygar på helikopter og per dags dato jobbar innanfor feltet flygarutdanning. Difor er det litt interessant å høyre kva veg potensielle flygarar tenkjer å gå. :)

Når det gjeld konvertering frå FAA til JAA så har du rett i at dette kan vere ein tung prosess, sidan ein må ta fullt JAA-teorikurs med eksamen i 14 fag, samt ny oppflyging (gjerne med ein del timar med trening fyrst og viss ein er fersk). Fordelen med USA er nok billegare utdanning (sett bort frå konverteringa) og mogelegheit for å samle mykje flytimar. Så, som med alt anna her i verda, så gjeld det å vege for og imot. :) Sjølv tok eg utdanninga her i Noreg.

Men, no skal eg klappe att brødsaksa før eg dreg tråden din heilt bort frå det opphavlege emnet her! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...