mrala Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jeg har to problemstillinger når det kommer til jus: 1. Når jeg bestiller en vare fra Apple-Store får jeg ALDRI noe beskjed om noen rettigheter rundt retur. Det eneste som kommer opp helt nederst som en liten tekstbit i ordre-mailen er; "If for any reason you wish to return your products to us within 14 calendar days of receiving your order, please contact us on the phone number provided below. Full details of the right to return and any exceptions are set out in the terms and conditions found on the Apple Store web site." Angrerettslovens § 7 gir svar på hva slags informasjon kjøper skal få ved bestilling: http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html#map002 "Opplysningene skal gis på en klar og forståelig måte. Der opplysningene gis ved fjernkommunikasjon skal det tilpasses det midlet som anvendes." Når jeg bestiller fra Komplett.no ect. kommer det alltid angrerettsskjema i posten og tilsendt på epost. Dette er totalt utelatt fra Apple. Betyr dette at jeg faktisk kan levere tilbake en vare etter 3 måneder i henhold til § 11 ?(Nei, ikke 1 år ettersom at opplysninger er gitt, men på en dårlig måte) 2. Har jeg INGEN returmuligheter av en vare dersom jeg kjøper den på fast salgsplass dersom de ikke har noen særskilt returordning slik som Elkjøp? La oss si at jeg går innom Spaceworld, kjøper meg en mobiltelefon med _hjelp av betjenten_ og etter to dager finner jeg ut at jeg er misfornøyd med produktet fordi det ikke var slik jeg trodde det skulle være. Jeg oppfyller kravene i Angrerettslovens § 12 a. Hvilke rettigheter har jeg da? 3. Hva er den riktige definisjonen på fast slagsplass etter loven? Dersom jeg spaserer innom en salgsbod under en messe og finner ut etter 10 dager at dette bare var tull og § 12 er oppfylt. Er det kun butikker som kan oppfattes som fast salgsplass? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Først i forhold til kjøp på fast utsalgssted. Angrefristloven gjelder da ikke i det hele tatt. En salgsbod på en messe er ikke et fast utsalgssted, og du er da dekket av angrefristlovens tekst. Spørsmålet rundt Apple er om de er omfattet av norsk lov. De har ikke noen salgsavdeling, og varene sendes fra utlandet. Jeg tror ikke de er omfattet av angrefristloven på bakgrunn av at de er ikke et norsk foretak eller norsk netthandler. Lenke til kommentar
mrala Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Spørsmålet rundt Apple er om de er omfattet av norsk lov. De har ikke noen salgsavdeling, og varene sendes fra utlandet. Jeg tror ikke de er omfattet av angrefristloven på bakgrunn av at de er ikke et norsk foretak eller norsk netthandler. 9438392[/snapback] Det bør vel isåfall gå tydelig frem at de ikke er det? De har jo Apple Store i Norge der alt er på norsk, så dersom det ikke var det burde det vel ha gått tydelig frem? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) At de er på et .com-domene bør jo være den første indikasjonen på at de ikke er helt norsk. Husk på adressen er www.apple.com/no/. I tillegg er all supportinfo på engelsk. Edit: Etter å ha lest vilkårene finner jeg følgende; 7.1 Hvis du er misfornøyd med et Produkt eller en Tjeneste du har kjøpt av oss, kan du returnere Produktet eller kansellere Tjenesten og få tilbake innbetalt beløp for Produktet eller Tjenesten hvis du kontakter oss innen 14 kalenderdager etter at Produktet ble levert eller innen 14 kalenderdager etter bestilling av retten til Tjenesten (jf. Lov om angrerett). Du kan imidlertid ikke returnere et Produkt til oss og kreve tilbakebetaling hvis Produktet gjelder Programvare som ble levert forseglet og ubrukt, og du har brutt forseglingen. Du kan ikke kreve tilbakebetaling av kjøpesummen for en Tjeneste hvis du har begynt å bruke Tjenesten. 7.2 Dersom du ønsker å benytte din rett til å returnere et Produkt eller kansellere en Tjeneste du er misfornøyd med, kan du ringe oss på telefonnr: 810 00 036 mandag til fredag mellom 10.00 og 19.00 slik at vi kan gjøre avtale om retur. Du kan også fylle ut det angrerettsskjema du har mottatt sammen med Produktet eller bekreftelsen på Tjenesten, og sende det sammen med Produktet som returneres. For Tjenester kan du sende oss utfylt angrerettskjema, eller et brev til den adressen som fremgår av pkt. 12. Du må i tilfelle oppgi referansenummer for kjøpet. Du må returnere Produktene i originalemballasjen og Produktene må ikke være skadet. Dersom Apple avhenter Produktet som skal returneres, må du beholde en kopi av kvitteringen for innlevering av Produktene til fraktføreren. 7.3 Hvis Produktene returneres til oss uskadet, vil du få refundert kjøpesummen for Produktene. Returkostnader dekkes av deg. Dersom Apple forestår avhenting av Produktet som skal returneres, blir fraktkostnadene trukket fra kjøpesummen som refunderes. Da ser jeg ikke lengre hva jeg krangler om. Endret 6. september 2007 av gorber Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 7. Returrett 7.1 Hvis du er misfornøyd med et Produkt eller en Tjeneste du har kjøpt av oss, kan du returnere Produktet eller kansellere Tjenesten og få tilbake innbetalt beløp for Produktet eller Tjenesten hvis du kontakter oss innen 14 kalenderdager etter at Produktet ble levert eller innen 14 kalenderdager etter bestilling av retten til Tjenesten (jf. Lov om angrerett). Du kan imidlertid ikke returnere et Produkt til oss og kreve tilbakebetaling hvis Produktet gjelder Programvare som ble levert forseglet og ubrukt, og du har brutt forseglingen. Du kan ikke kreve tilbakebetaling av kjøpesummen for en Tjeneste hvis du har begynt å bruke Tjenesten. 7.2 Dersom du ønsker å benytte din rett til å returnere et Produkt eller kansellere en Tjeneste du er misfornøyd med, kan du ringe oss på telefonnr: 810 00 036 mandag til fredag mellom 10.00 og 19.00 slik at vi kan gjøre avtale om retur. Du kan også fylle ut det angrerettsskjema du har mottatt sammen med Produktet eller bekreftelsen på Tjenesten, og sende det sammen med Produktet som returneres. For Tjenester kan du sende oss utfylt angrerettskjema, eller et brev til den adressen som fremgår av pkt. 12. Du må i tilfelle oppgi referansenummer for kjøpet. Du må returnere Produktene i originalemballasjen og Produktene må ikke være skadet. Dersom Apple avhenter Produktet som skal returneres, må du beholde en kopi av kvitteringen for innlevering av Produktene til fraktføreren. 7.3 Hvis Produktene returneres til oss uskadet, vil du få refundert kjøpesummen for Produktene. Returkostnader dekkes av deg. Dersom Apple forestår avhenting av Produktet som skal returneres, blir fraktkostnadene trukket fra kjøpesummen som refunderes. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 2. Har jeg INGEN returmuligheter av en vare dersom jeg kjøper den på fast salgsplass dersom de ikke har noen særskilt returordning slik som Elkjøp? La oss si at jeg går innom Spaceworld, kjøper meg en mobiltelefon med _hjelp av betjenten_ og etter to dager finner jeg ut at jeg er misfornøyd med produktet fordi det ikke var slik jeg trodde det skulle være. Jeg oppfyller kravene i Angrerettslovens § 12 a. Hvilke rettigheter har jeg da? 3. Hva er den riktige definisjonen på fast slagsplass etter loven? Dersom jeg spaserer innom en salgsbod under en messe og finner ut etter 10 dager at dette bare var tull og § 12 er oppfylt. Er det kun butikker som kan oppfattes som fast salgsplass? 9438350[/snapback] 2: Nei,ved kjøp i butikk har du ikke angrefrist. 3:Dette er ikke et fast utsalgssted,ergo har du angrefrist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå