Gå til innhold

Ny flashbasert MP3-spiller som er linux kompatibel

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg er på jakt etter en ny mp3-spiller, dog jeg føler at jeg ikke har helt oversikt i markedet akkurat nå og snur meg derfor til dere her på forumet for gode råd.

Mine ønsker for en ny mp3-spiller er:

1. Flashminne, 4 eller 8 GB holder.

2. Liten formfaktor. Gjerne en som er tynn.

3. Linux kompabilitet.

4. Oppladbart batteri med over 20 timers batterilevetid.

5. Skjerm for navigering.

6. Produsenten bør ikke ha en forretningsmodell som baserer seg på DRM, eller drive annen forkastelig virksomhet.

7. Max pris ca 2000nok.

8. God lydkvalitet.

MEIZU M3 er den eneste spillern jeg finner som følger disse kravene. (Noen som kjenner til arbeidsforholdene ved fabrikkene til MEIZU?)

Hvilke mp3-spilllere kan dere anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis har vel Meizu M3 rundt 15 timers kapastitet. Meizu M6 vil ha litt over 20 timer. Jeg antar at den også bør oppfylle kravene.

Vet ikke helt hva du mener med arbeidsforholdene. Har ikke vært der selv, men de flyttet tidligere i år inn i nye fine lokaler i Guangdong i Sør-Kina.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Meizu er et kinesisk selskap som selger varene sine selv, dvs at de ikke selger dem videre for "re-branding", så vil tro at det refekterer tilbake til bedre arbeidsvilkår siden det er færre mellomledd, men skal ikke si now for sikkert. Forøvrig så vil enhver UMS spiller (komme ropp som ekstern disk) fungere i linux, noe som igjen gir et kobbel av mulige spillere, men m3 er den tynneste av dem ja. Tynne spillere betyr dog lite batteri, jeg er mer glad i smale spillere. Dvs bedre at de er forma som en tyggispakke enn at de er forma som et papirark ;)

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva du mener med arbeidsforholdene. Har ikke vært der selv, men de flyttet tidligere i år inn i nye fine lokaler i Guangdong i Sør-Kina.

9438073[/snapback]

Greia er den at jeg har sett flere dokumentarer fra fabrikker i Kina hvor forholdene for de ansatte har vært relativt kritikkverdige. Fabrikkene ansetter stort sett folk som har flyttet inn til byene fra bygda, og i følge kinesisk lov har de da ikke de samme rettighetene som de som oprinnelig er i fra byene.

Vanlig praksis blant mange fabrikker er:

- bruk av barnearbeid

- mer enn 12 timers arbeidsdag

- vannvittig dårlig lønn

- første lønning blir gjerne konfiskert som "depositum"

- ansatte er nødt til å bo i egne bygg i tilknytning til fabrikken, her bor folk omtrent oppå hverandre, og noen steder har ikke menn og kvinner lov til å ha kontakt med hverandre på fritiden.

I tillegg til dette har innflytterene fra byga ikke sikret rett til (grunnleggende) velferdstilbud som helsepleie, og barn av inflyttere er ikke sikret barnehage- og skoleplasser.

Hmm, dette ble litt vel OT,

Captain Ødegård: Har du noen forslag til en passende "tyggispakke" spiller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Tyggispakkespilleren min er Cowon U2, men den får du kun opp i 2GB. Sansa express får du i 2GB + 2GB minnekort, men ikke tror jeg den funker helt bra i linux (er vel noen mtp programmer for linux men) og lyden på alt sandisk lager er langt under middels. Cowon U3 er kanskje en mulighet, finnes i 4GB, relativt lite, og har T.O.M video

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...