Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trøbbel med regnskap.

J@cob

Anbefalte innlegg

En fugl visket meg følgende ting; Man er pårkevd kassapparat om fortjenesten overskriver 50 000.

I sommer jobbet jeg som guide i den lokale stavkirken. Jeg er ikke noe mattegeni, noe jeg pressiserte for sjefen, da hun begynte å bitche om at jeg måtte gjøre regnskapet. Dette måtte jeg gjøre etter at jeg stengte, og det kunne ta opp mot en time, dette var da 'gratis overtid'.

"jaja", tenkte jeg. Lønnen var helt ok, jeg orket ikke å bry meg med det, men løste det så godt som jeg kunne.

Følgende ting:

Regnskapet gikk omtrent aldri opp. Bilettene ble solgt manuelt av meg, ofte var det bare jeg på jobb, noe som førte til en del kaos når det kom 3-4 busslass med jøder, japser og spanjoler. Ofte la de bare penger i pengeboksen (De trodde det var kollektboksen) andre ganger hendte det at de fikk en bilett for mye (De Henger virkelig tett innpå hverandre. Når man er stresset, skjer det lett.)

Dette bidro selvsagt til å gjøre regnskapet enda vanskeligere. Det hendte og at folk kom inn, og bare tok en bilett mens jeg guidet. Dette vet jeg ikke sikkert, men det er noe jeg anntar.

Sjefen min har ringt meg en del etter ferien, men hver jævla gang hun ringer, er jeg opptatt. Enten er jeg på skolen, eller så.. Ja. Når jeg ringer henne opp igjen, tar hun aldri telefonen. Jeg får ikke ringt mens jeg er på skolen, som den pliktoppfyllende eleven jeg er. Når jeg ringer etterpå, har hun alltid gått for dagen.

Fikk idag melding av den andre guiden; "Hei, Har fått kjeft av xxx, du må ned på kontoneret, ellers stryker hun alle timene dine. Hun var sur pga. regnskapet".

Tingen er, kan hun stryke omtrent 4uker med jobb, bare fordi jeg ikke har en anledning til å møte henne?

Samt; Kan jeg bitchslappe henne med følgende; Kirken har hatt en omsettning på over 100 000, det er 50 000 for mye.

Regnskapet er rett og slett ikke lovlig. Jeg er for faen ikke en revisor, noe jeg har prøvd å si til henne. Med tanke på hvor mange timer jeg kastet bort til overtid, så får jeg lyst til å knuse noe.

Er jeg 'jurdiskt buttfucked', iom at jeg rett og slett ikke har klart å få tak i henne, eller er det hennes feil, som alltid ringer når jeg er på skolen, og som ikke svarer når jeg ringer tilbake?

Mvh: Jacob. Utbrent kirkeguide og VgS elev.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du skal kunne miste vanlig lønn pga arbeid du har gjort på ubetalt overtid høres helt usannsynlig ut. Jeg ville tatt kontakt med feks arbiedstilsynet på forhånd for å få vite dine rettigheter. Det burde ikke være nødvendig å "true" til seg lønnen du har krav på.

Står det feks noe i kontrakten om overtidsarbeidet du har gjort?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Arbeidstilsynets svartjeneste

Hvis du har generelle spørsmål om arbeidsmiljø, kan du kontakte vår svartjeneste. Fagfolk svarer på spørsmål om HMS, arbeidsmiljø, rettigheter og plikter.

Ring 815 48 222 (tastevalg 1)

Link: Arbeidstilsynet

Når det gjelder trekk i lønn sier arbeidsmiljøloven følgende:

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven.

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a) når det er hjemlet i lov, 

b) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser, 

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, 

d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, 

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, 

f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden. 

(3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstavene e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

(4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

(5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

Slik jeg tolker det har ikke hun lov til å trekke deg pga. at hun ikke får fatt i deg/du ikke får fatt i henne. Hvis hun gjør det er det nærmeste jeg kan se at hun har lov i punkt (e). Men ettersom det ikke foreligger noen dom eller skriftlig erkjennelse fra deg kan jeg ikke seg at hun kan ha lov til å stryke timene dine/trekke lønnen din.

Hvis du kontakter noen som har peiling på dette ville jeg ha spurt om det ulønnede overtidsarbeidet ditt var lovlig, og om du egentlig ikke skulle hatt lønn for det også.

(Jeg har forresten ingen formell komptanse på dette, foreslår som sagt at du sjekker ting med fagfolk)

Lenke til kommentar

Takker for svar! Jeg fikk beskjed av samtlige av mine lærere, om å ringe til "Sommerpatruljen", men de hadde stengt nå, så jeg ringte like gjerne rett til arbeidstilsynet. De mente at hele saken var totalt bak mål, og at lønnen min ikke kunne trekkes.

Ingen som vet noe ang. det med kasseapparat? :p

Lenke til kommentar

Det er ikke noe eksplisitt krav om kasseapparat, men det heter seg vel at det skal være etablert gode og sikre rutiner for bilagsregistrering og kontanthåndtering. Har man en lav omsetning, for eksempel et par hundre tusen bør det være mulig å klare noe slikt uten et kasseapparat til mange tusen kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...