Konamixx Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Er vel kanskje et utrolig dumt spørsmål dette, menjeg lurer på om det er en standard størresle på skruene til kabinett, HK og andre PC deler som må skrues fast? Isåfall hvilken størrelse? Og trengs det noe mer enn et skrujern for å montere i hop en pc? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Du har i hovedsak to typer skruer som brukes i PC-er. Det er den typen med grove gjenger som benyttes til harddisker, kabinettdør, strømforsyning og til åpningene for utvidelseskort bak på kabinettet. Og så er det skruene med fine gjenger. Disse brukes oftest på CD-rom, og for å feste hovedkortet til avstandstykkene som holder HK fast i kabinettet. For begge typene så finnes det undervarianter. Blandt annet kan det være forskjell på hodene til skruen. Hvis du ser på undersiden av skruen, så er den enten jevn og glatt, eller så er den formet som en vifte for å gi bedre grep. Når du skal feste hovedkortet, så fraråder jeg å bruke typen med bedre grep fordi denne påfører hovedkortet mer mekanisk belastning enn skruer som er helt flate under skruehodet. Den typen med "bedre grep" er hensiktsmessig å benytte når du skal feste utvidelseskort, for der er det litt fysisk belastning på skruen hver gang du plugger en kabel til/fra. For harddisker gjelder som regel grovgjengede skruer, altså samme type som du bruker for å feste utvidelseskort. Men, enkelte harddisker matcher ikke gjengene på disse skruene 100%. Da skal du finne tak i grovgjengede skruer som er litt kortere, og som i tillegg er flate på skruehodets underside. Disse passer som regel i alle harddisker. Problemet hvis du benytter en skrue som ikke passer helt er to: For det første ødelegger du gjengene i skruefestet på harddisken og for det andre så risikerer du at bittersmå biter av metallspor løsner og faller ned på hovedkortet, noe som kan føre til diverse problemer senere. Av skrujern så anbefaler jeg en kombinasjon av et kort og et langt skrujern type Philips drive. Et flatskruejern kan også være greit da det kan lette demontering av strømplugg til diskettstasjon som har en mothake som bør løftes når den skal dras ut. Selv foretrekker jeg magnetiske skruejern for å minke risikoen for at skruer ved et uhell skal falle ned på hovedkortet og gjøre skade. Særlig gjelder dette for skruene som holder selve hovedkortet på plass. Endret 6. september 2007 av geir__hk Lenke til kommentar
Konamixx Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Aah. Takk for meget bra svar! Når er alle delene i hus å jeg får fosøke å bygge min første PC Var å kjøpte meg et magnetisk phillipsjern så får vi se hvordan dette går. Har en stygg tendes til å drite en lang marsj i manualer/bruksanvisninger, men denne gangen tror jeg jeg er nødt å lese litt.. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Aah. Takk for meget bra svar! Når er alle delene i hus å jeg får fosøke å bygge min første PC Var å kjøpte meg et magnetisk phillipsjern så får vi se hvordan dette går. Har en stygg tendes til å drite en lang marsj i manualer/bruksanvisninger, men denne gangen tror jeg jeg er nødt å lese litt.. 9439257[/snapback] Siden det er første gangen du bygger så skal jeg gi deg et par tips som hindrer deg i å ødelegge ting. Det gjelder hovedkortet. Statisk elektrisitet er en uting, og et hovedkort, prosessor, skjermkort og andre kort er svært følsomme overfor det. Når du mottar hovedkortet ditt, så vil det ligge inni en pose sammens en sort matte som ligger mot undersiden av hovedkortet. Denne matten er til å beskytte mot statisk elektrisitet (ESD). Beskyttelsestiltak mot esd er bl.a. å holde i kabinettet samtidig som du holder i et jordet pungt på hovedkortet når du plasserer det nedi kabinetet. Alternativt kan du holde i metallet rundt parallellportet da den også er jordet. Det gjelder også skjermkort og andre utvidelseskort. Hold med fingrene på et punkt hvor de har lokal jord samtidig som du holder i kabinettet eller et jordet punkt på hovedkortet. En annen ting er at når du setter på plass rambrikkene og prosessoren så kreves det at trykker ganske hardt for å få disse komponentene på plass, og hovedkortet kan ta skade av å bli bøyd, dvs loddepungtene kan over tid få ukontakt pga tidligere mekanisk press. Det løser du ved å montere cpu og ram FØR du setter hovedkortet ned i kabinettet. La hovedkortet stå oppå den antistatiske matta som fulgte med når du installerer ram og cpu. Når du så har fått hovedkortet på plass er det alltid andre kabler som skal på plass. Hovedstrømkabelen fra strømforsyninga til hovedkortet er det ofte nødvendig å presse litt hardt for å få på plass. For å avlaste hovedkortet for press så kan du holde et par fingrer mellom hovedkortet og strømkontakten mens du presser pluggen på plass. Her er det igjen et poeng å ikke utsette hovedkortet for ESD, så prøv å ha fysisk kontakt med metallet i kabinettet hele tiden. Følger du disse rådene burde du ende opp med en maskin som er stabil, og som ikke plutselig får hardware errors om et halvt år eller så. Forutsetter seff at du ikke gjør andre ting som å overklokke maskinen opp i skyene, kaste den på sjøen, brenner den eller annet som maskinen kan ta skade av Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå