Gå til innhold

iPod Touch-tråden | Når du liker å bruke fingrene


iMono

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om du missforstår meg eller om jeg forklarer meg dårlig.

En midifil er en komprimert musikk fil som består av opptil 16 spor, i hvert av spora ligger ett instrument, denne midifila må redigeres i ett program på pc (cakewalk eller lignende)

eller i mitt tilfelle på keyboardet for og få den slik jeg vil ha den.

Så til spørsmålet, kan dette formatet legges inn på ipoden, eller må det omformes til mp3,og i tillfelle hvilket program må jeg bruke ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

du som misforstår meg. jeg vet nøyaktig hva en midifil er og det er ingen direkte musikkfil slik mp3 er. det er absolutt ikke komprimert lyd overhodet. i en mp3 fil så har du opptak av musikk, og lyden vil være like uansett f hvor du spiller den av. i en midifil har du kun info om hva som skal spilles, av hvilket instrument, og når. det er opp til avspillingsmediet, om det er et keyboard, en pc eller en mobiltelefon, å faktisk lage lyden. derfor vil en midifil høres forskjellig ut fra sted til sted avhengig av hvordan instrumentet gjengis av det du spiller av på. beste eksempelet på dette er polofoniske ringetoner (som er midifiler) som høres forskjellig ut fra mobil til mobil. lydfiler som wav og mp3 kan konverteres til hverandre, men midifiler er IKKE lydfiler, det er ingen lydinfo i fila - og eneste måten du kan legge det inn på touch er ved å konvertere - og da må du spille inn lyden manuelt fra hodetelefonutgangen på keyboardet til lydinngangen på datamaskinen.

 

du kan evt søke på app store etter et program som lar deg overføre og spille av midifiler, men touch kan ikke i utgangspunktet bruke slike filer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Docks kjører line out som tar lydsignalet direkte uten at ipoden har mye med det å gjøre, så EQ ikke funker. Vet ikke hvordan du kobler den til forsterkeren, ut fra hodetelefonporten kan du bruke EQen. Å bruke hodetelefonutgang med EQ på en forsterker er dog kanskje det dummeste påfunnet jeg har hørt, da det vettuge/normale er å bruke line out der og via dock eller kabel for å få så klart signal som mulig. Å bruke EQ og hodetelefonutgang på en forsterker kan sammenliknes med å kjøpe en skinnsofa til 50000 og så bruke ducttape til å tape over skinnet.

 

Skjønner forøvrig ikke hvordan det er fysisk mulig å ikke finne EQen om du noengang har brukt en touch i mer enn 20 sekunder, så begrenset som innstillingene er på den så er det enten en knapp rett foran nesa di i programmet for det du er ute etter, eller du finner det under innstillinger i hovedmenyen - i det her tilfellet sistnevnte

Lenke til kommentar

Hvorfor så hoven, Captain? Hvem tør å spørre om ting hvis det sitter en drittsekk og harselerer med spørsmålene?

 

Alle må begynne et sted. Jeg har hatt iPod Touch 16 Gb i to måneder. Jeg har både DVD-spiller, CD-spiller, Riks-TV og laptop koblet direkte på NAD-forsterkeren. Fra laptopen kjører jeg for eksempel musikk direkte fra Dizzler, men jeg kan også kjøre musikk fra iTunes.

 

Så slo det meg at pluggen som brukes på laptopen også kan brukes direkte på Touch, og da melder det seg naturligvis tanker om hvilke signaler Touch sender ut på hodetelefonutgangen. Hvorfor skal ikke signalene kunne forsterkes opp og kjøres på et hifi-anlegg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ble litt harskt, beklager, men harskhet er en yrkesskade når man ferdes i denne delen av forumet :p

 

Signalene KAN kjøres via hodetelefonutgangen, men det signalet har ipoden tukla med for bruk på hodetelefoner, og er ikke så rent som det du får av line out. EQen som sitter i touchen gjør lyden enda verre, da den er en ussel unnskyldning for en equalizer. Du har en forsterker til 7000kr, så går ut fra høyttalerne er noenlunde. Derfor vil du tjene mye på line out vs hodetelefonutgang med EQ. Ellers blir det som å ha porselensbestikk for å spise grandiosa. Hadde du hatt noen pchøyttalere til 300 kr hadde saken vært en annen. Du kan jo sef EQ-e alt du vil, men det blir ikke noe lekkert resultat

Lenke til kommentar

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en Ipod Touch 8g eller 16gb.

 

Har du begrenset tilgang på internett med Wifi med denne? Ser i anmeldelser står det epost, askjekurser og det der. Men jeg kunne trengt denne for Epost og Youtube, og helt vanlige nett sider. Den jeg kanskje behøver mest er rbk.no, så er det mulig dette?

En ting til når det gjelder trådløst nettverk, er det mulig å se feks. program på VGTV? Eller fotball kamper som blir streamet på nett?

 

Er det innebygget Radio? Slik at jeg får tilgang til alle de norske radio kanalene bare jeg har dekning

 

I såfall hvis jeg kjøper, hvor er det billigst å handle ifra? Alle butikker jeg har vært i er utsolgt for den, så det blir nok så jeg handler ifra nett. Noen som har noen tips?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Helt i orden, Captain. Etter en hel dag med ørepropper er det fristende å høre musikk fra litt andre kilder. Noe av musikke ligger naturligvis på CD-plater, men ALL musikken ligger enten på datamaskinen eller på iPoden. Har et NAD-anlegg med nesten alle høyttalerne i Patos MK II-serien (110, 210C, 310 og 510), så lyden er vanligvis grei.

 

Når jeg plugger inn Touch blir musikken riktignok ren, men mye tynnere og flatere enn det som kjøres fra den gamle Dell Inspiron. Spørsmålet blir jo da om det er mulig å få dratt ned noen av mellomtonene på Touch slik at musikken blir livligere, men jeg ser av svaret at det blir litt for optimistisk, så vi får kjøre musikken fra andre kilder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Har du begrenset tilgang på internett med Wifi med denne? Ser i anmeldelser står det epost, askjekurser og det der. Men jeg kunne trengt denne for Epost og Youtube, og helt vanlige nett sider. Den jeg kanskje behøver mest er rbk.no, så er det mulig dette?

En ting til når det gjelder trådløst nettverk, er det mulig å se feks. program på VGTV? Eller fotball kamper som blir streamet på nett?

 

Den har nettleser så du kan sjekke rbk og andre sider, men den har ikke flash støtte så du kan ikke streame fra vg etc. Det er noen programmer som streamer video, samt youtube, men ikke noe "universalt" som funker på ting liknende VGTV

 

Når jeg plugger inn Touch blir musikken riktignok ren, men mye tynnere og flatere enn det som kjøres fra den gamle Dell Inspiron. Spørsmålet blir jo da om det er mulig å få dratt ned noen av mellomtonene på Touch slik at musikken blir livligere, men jeg ser av svaret at det blir litt for optimistisk, så vi får kjøre musikken fra andre kilder.

 

Som sagt, det går - men på bekostning av resten av lydbildet. Om det er bass du er ute etter, ville jeg heller gått for en fiio E3: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14823 og hatt den imellom. Ikke ideelt, men bedre enn EQen til ipoden. Den gjør også lyden høyere, så du må ikke guffe på maks på ipoden

Lenke til kommentar

Captain, det er nok riktig at musikken bør behandles for å få optimal lyd. Det går imidlertid greit hvis man bare sitter og fikler og leker seg og ikke er ute etter den store musikkopplevelsen. Med valget "bassforsterkning" i EQ er bassen merkbar i Patos 510. Du har rett i at man må skru lyden på full guffe, så man må huske å skru ned igjen før øreproppene kobles på!

 

Berserk, det går fint å streame radio der du har trådløs dekning. Jeg har installert et lite program og lagt inn mine egne radio-kanaler som jeg lytter til. På Internett kan Touch stort sett brukes til de samme tingene som en datamaskin (surfing, facebook, mail, VG, diskusjon, etc.). Det eneste jeg tviler på er om det er mulig å gå på rbk.no!

 

Selve iPoden kjøpte jeg hos Komplett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

fydda det var flashside ja. hater slike.

det er rykter om at det kommer flash...men gudene vet, det er apple vi snakker om

 

det er ikke vanlig radio, du må bruke internet radio. det finnes tredjeparts fjernkontrollkabler som gir radiomulighet (apple sin egen radio remote funker ikke på touch) men ingenting innebygd.

finnes masse programmer for MSN etc

hotmail fungerer, men du får en medling om at browserer ikke er 100% kompitabel. det fungerer dog. det er også en mobil utgave av hotmail som ikke er så krevende

Lenke til kommentar

For de som bruker hotmail vil jeg anbefale programmet mbox mail. Det er så og si helt likt apple sitt innebygde e post program. Det koster en drøy 50 lapp på app store. Har brukt det selv en god stund. funker helt optimalt. jeg går så og si aldri inn på hotmail.com på pcen lenger. mye kjappere og enklere å gå inn via touchen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...