Gå til innhold

Test av Canon EOS 40D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste følgende om 40D på produktguiden:

 

"Tett for sprut og støv: Ja"

 

Og i de ofisielle spesifikasjonene som gjenngis i mange webshoper står det:

 

"Operating Humidity Range 85% or less"

 

 

Er ikke dette litt motstridende tro? 90% relativ luftfuktighet og mer er da ikke så uvanlig? Skulle dette være verre enn en sprut?

 

Hmmm...

Lenke til kommentar
Leste følgende om 40D på produktguiden:

 

"Tett for sprut og støv:    Ja"

 

Og i de ofisielle spesifikasjonene som gjenngis i mange webshoper står det:

 

"Operating Humidity Range 85% or less"

 

 

Er ikke dette litt motstridende tro? 90% relativ luftfuktighet og mer er da ikke så uvanlig? Skulle dette være verre enn en sprut?

 

Hmmm...

9492228[/snapback]

 

"Tett for sprut og støv" betyr ikke "totalt lufttett".

Normal bruk av speilrefleks innebærer bl.a. å bytte objektiv, da får du luft inn i huset.

Lenke til kommentar
"Operating Humidity Range 85% or less"

 

Er ikke dette litt motstridende tro? 90% relativ luftfuktighet og mer er da ikke så uvanlig? Skulle dette være verre enn en sprut?

9492228[/snapback]

Det er nok en referansetemperatur for 85% luftfuktighet, f eks 30C. Varm luft kan inneholde mer vann en kald luft,

Ellers ville jo kameraet ikke vært særlig anvendbart.

Lenke til kommentar
"Operating Humidity Range 85% or less"

 

Er ikke dette litt motstridende tro? 90% relativ luftfuktighet og mer er da ikke så uvanlig? Skulle dette være verre enn en sprut?

9492228[/snapback]

Det er nok en referansetemperatur for 85% luftfuktighet, f eks 30C. Varm luft kan inneholde mer vann en kald luft,

Ellers ville jo kameraet ikke vært særlig anvendbart.

9492350[/snapback]

 

Luftfuktighet kan på mange måter sees på som tilbøyeligheten for at vann kondenserer ved en gitt temperatur. Jo nærmere 100% dess mer vann vil kondenseres ut, og jeg vil tro det er kondensering de er engstelige for? I så fall vil jeg påstå det er uavhengig av temepratur. Det er derfor det oppgis i %, som svarer seg fra at 100% er maks vann som luften kan holde på ved den gitte temperatur. Den absolutte mengden vann som luften inneholder, ved et gitt volum og en gitt %, vil øke med temperaturen.

 

Men det kan jo være andre forhold de tar høyde for enn kondensering. Det skal jeg ikke uttale meg for sikkert om.

Lenke til kommentar
...jeg vil tro det er kondensering de er engstelige for? I så fall vil jeg påstå det er uavhengig av temepratur.

9492533[/snapback]

Operating Temperature Range 32-104°F/0-40°C

Operating Humidity Range 85% or less

 

Det er nærliggende å tro at det er kondenseringen i seg selv de er bekymret for ja, jeg tenkte et øyeblikk på om de var bekymret for selve vanninnholdet i luften.

Det er nok en del situasjoner hvor man overstiger 85% relativ luftfuktighet, og jeg vil også tro mange vil bruke kameraet i temperaturer under 0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...