Jarek Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Heisann! Har begynnt med grunnleggende programmering i Java, og lurer på hvordan man går fram om man f.eks. vil koble noe lett kode, f.eks. regne ut areal osv. til vinduer? Altså framstille det grafisk. Leste en liten introduksjon i hvordan få opp vinduer med Java, men la oss si at eg vil legge noe tekst og valg til dette vinduet, hvordan går jeg da fram? Trenger jeg noen andre programmer for å lage selve grensesnittet? (Husker min bror drev på med Visual Basic en gang i gamle dager, og da lekte eg meg med å lage vinduer med knapper osv. Er det noe sånt i Java og). Noen som eventuelt har noen tutorials? [btw. om jeg vil at et program (f.eks. regne ut areal^^) skal restarte etter at areal er regnet ut, hva gjør jeg da? Er det løkker, eller noget annet?] Takker for svar! Endret 6. september 2007 av Jarek Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Det finnes form verktøy til java slik at du kan "tegne" et GUI som i VisualBasic. Netbeans IDE-et har f.eks ett innebygd. GUIet i Java baserer seg på "containers" som er rammeobjekter. F.eks er vinduet ditt en container. Du kan ha containere i containere for å skille ting fra hverandre. Skal du legge til tekst, tekstområder, knapper, menyer osv. må du først lage ett tilhørende objekt og legge dette objektet til i containeren der du vil ha den. Sun har egne Java tutorials (engelsk) http://java.sun.com/docs/books/tutorial/ Og her er en oversikt for gui i java: http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/TOC.html Det siste spm ditt. Skal du repetere noe må du bruke løkker ja. For, while eller do. Spiller ingen rolle hvilken. Eksempel: må importere scanner for å skrive til cmd (inn/ut strømmen) import java.util.Scanner; int lengde = 3; int bredde = 5; int areal = 0; boolean ikkeAvslutt = true; // Sann eller usann. True/false while(ikkeAvslutt) //utfør koden helt til avslutt blir true { areal = lengde * bredde; System.out.println( "Arealet er "+areal); System.out.println("Igjen? Trykk j"); String input=scanner.nextLine(); //hent det vi har skrevet inn if(input == "j") //ikke gjør noe else ikkeAvslutt = false; //går ut av løkka } Lenke til kommentar
Jarek Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Herlig! Mange takk til deg Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) pusset opp eksempelet mitt: import java.util.Scanner; public class main { public static void main(String[] args) { Scanner scanner = new Scanner(System.in); int input; int lengde = 0; int bredde = 0; int areal = 0; boolean ikkeAvslutt = true; // Sann eller usann. True/false do //utfør denne minst 1 gang { System.out.println( "skriv inn lengde:"); input=scanner.nextInt(); //hent det vi har skrevet inn lengde = input; System.out.println( "skriv inn bredde:"); input=scanner.nextInt(); //hent det vi har skrevet inn bredde = input; areal = lengde * bredde; System.out.println( "Arealet er "+areal); System.out.println("Igjen? skriv tallet 1"); input=scanner.nextInt(); //hent det vi har skrevet inn if(input == 1) { //ikke gjør noe } else { ikkeAvslutt = false; //går ut av løkke } }while( ikkeAvslutt ); //så lenge ikkeAvslutt = True System.out.println( "Takk for i dag!"); } } Endret 6. september 2007 av JAPCU Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå