Gå til innhold

Excel + endre fargen automatisk for minus tall.

Perazzi

Anbefalte innlegg

Har et problem som jeg ikke finner ut av, skal prøve å beskrive problemet så godt jeg kan..

Jeg har et regneark med flere tall, jeg ønsker automatisk å endre minus tallene med rødt. Prøvde å merke tallene og høyreklikke, valgte formater celler, ser at man kan lage egendefinerte regler der..men fant altså ikke ut av det. Etter at minus tallene er merket skal disse gjøres om til prosent, bruker prosent knappen øverst i regnearket.

En jeg kjenner klarte å få minus tallene røde, men så fort jeg trykte på % knappen så forsvant rødfargen og minus tallene fikk svart farge.

Noen som kan komme med et tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Celleverien er -> mindre enn -> 0

Velg formatering og fargen rød

Etterpå merker du cellene og trykker på prosentknappen.

Testet det akkurat her og det fungerte fint. MS Excel 2003.

9437465[/snapback]

Er dette en regel som du legger til under egendefinert? Hvordan gjør du det sånn step by step...Litt noob i Excel :blush:

Lenke til kommentar

Du må gå inn via menyen Format (Mellom Insert og Tools), og velge conditional formatting der...

EDIT: Evt Betinget formattering (som kjeklulf sa) på norsk :)

Tror kanskje trådstarter ikke oppfattet at han måtte gå inn via menyen Format.

Endret av kakkle
Lenke til kommentar

Jeg opplever ikke samme problem som deg.

Step-by-step hva jeg gjør for å oppnå det jeg tror er det du vil:

1: du har forskjellige tallverdier. Feks. 0.12, -13, -0.21 osv

2: Du merker disse rutene, enten ved å dra musa over og markere, eller holde ctrl inne mens du klikker på rutene du vil markere.

3: Velg Format på verktøylinjen, etterfulgt av Conditional formatting...

4: Her fyller du inn: "Cell value is - less than - 0"

post-35793-1189118919_thumb.png

5: Klikk på Format i samme vinduet

6: I arkbanen Font velger du Colour til f.eks. rød.

7: Klikk OK.

8: Klikk OK igjen :) Nå skal de negative tallene være farget rødt.

9: Klikk så på % tegnet for å gjøre om til prosent. De negative tallene skal fortsatt være rød.

!Merk: tallene vil kun være rød dersom de er negative, enten de er prosent eller ikke.

Slik ser det ut for meg etter å ha gjort akkurat som beskrevet:

post-35793-1189118694_thumb.png

Her har jeg gjort akkurat det samme som flere har beskrevet over, om enn noe mer detaljert. Dersom jeg har misforstått problemet, lemme know!

Edit: Ved ettertanke lurer jeg på om du vil ha den faktiske "regelen" bak og ikke "wizard-versjonen" ?

Isåfall må du velge Format -> Cells -> Custom og taste inn #0,00%;[Red]-#0,00%. #0 erstattes av de faktiske tallene (# betyr et hvilket som helst tall, mens 0 indikerer at det må stå noe her. Dette er kjekt dersom du har et tall alá 0,15%, ellers blir det ,15%). Ønsker du ikke desimaltall kan du skrive #0%;[Red]-#0%. Da runder Excel av til hele tall for deg. Hvis du ikke har med % i denne formelen, gjelder den ikke for prosenttall. Det er muligens hva som gjør at tallene dine blir sorte når du klikker på %.

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...