Gå til innhold

Drømmer om å overklokke, men kommer ikke igang.

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har nå fått på plass de nye komponentene i PC'n min:

HK: ASUS Commando

CPU: Intel C2D E6600

RAM: OCZ SLI-ready (4GB) (PC6400 sikkert, er ikke helt sikker, men ville tippe det)

PCIe: ASUS GeForce 8800GTS 320M

Jeg vet igrunnen at jeg skal klare over 3GHz med dette systemet, håper jeg, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å nå det målet.

Vil jo gjerne også ha litt mer kraft i skjermkortet også da.

Noen som kan hjelpe meg igang?

forresten, jeg får bare opp 2,93GB RAM, hva skjer med det?

Endret av Yawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAM: OCZ SLI-ready (4GB) (PC6400 sikkert, er ikke helt sikker, men ville tippe det)

Jeg vet igrunnen at jeg skal klare over 3GHz med dette systemet, håper jeg, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å nå det målet.

9436982[/snapback]

Du får bare opp 2,93 GB Ram fordi 32-bit OS ikke støtter mer. Ang. å komme igang med klokkingen så er det masse informasjon om dette på forumet, det er bare å søke.

Lenke til kommentar
aha, så, hvis jeg kjøper XP 64bit vil jeg få utnyttet alt minne?

9437119[/snapback]

Det er korrekt! Har akkurat selv bygget ny pc og opplevde det samme som deg, ved å bruke 32-bits WinXP fikk jeg ikke utnyttet all RAM'en, men når jeg installerte 64-bits WinVista Ultimate var all RAM'en der den skulle. :)

Lenke til kommentar

Leser at mange mener 4GB RAM er overkill og mer enn nok, og selv om dette kanskje til tider er riktig i dag, vil man jo uansett få brukt for det i fremtiden - så det er bare å kjøpe det først som sist. Det er absolutt ingen ulempe med 4GB. (ihvertfall ikke hvis du har planer om å kjøre Vista og diverse tyngre applikasjoner)

Lenke til kommentar

Det gjelder å planlegge litt, fordi minne blir som oftest billigere med tiden. Hvis en ikke trenger 4Gb akkurat nå er det vel ikke poeng å ha så mye dvs. betale så mye.

Vista på den andre siden er guds gave til minne produsentene. :)

Lenke til kommentar
Det gjelder å planlegge litt, fordi minne blir som oftest billigere med tiden. Hvis en ikke trenger 4Gb akkurat nå er det vel ikke poeng å ha så mye dvs. betale så mye.

9437739[/snapback]

Tja, mot vinteren går minneprisene opp, og nedover på våren/sommeren da de fleste kjøper dataustyr om vinteren (inneperiode).

~ Mortis360

Lenke til kommentar

9437739[/snapback]

Tja, mot vinteren går minneprisene opp, og nedover på våren/sommeren da de fleste kjøper dataustyr om vinteren (inneperiode).

~ Mortis360

9440788[/snapback]

Sett bort fra periodiske pris justeringer. (Som i de fleste tilfeller ikke er så store).

Så synker prisen per mb hele tiden dvs. du får mer for pengene hvis du venter.

Jeg ville heller investert de pengene i et annet komponent som ikke kan oppgraderes lett\billig. Siden det er bare å slenge på mer minne når du trenger det.

Hvis en oppgraderer hele systemet (inkludert minne) før faktisk all nåværende minekapasiteten nyttiggjøres er det snakk om å kaste penger ut av vinduet. Minneprodusentene i dag lever av å komme med nye IKKE bakover kompatible minne moduler. Du blir tvunget å kjøpe nye moduler som i starten ikke alltid er mye raskere enn nåværende standard.

Når det er sagt må jeg igjen mobbe Vista og pcer som er "Windows Vista Capable TM" og kommer med 512-1GB minne. Sitter forøvrig på en slik kapabel pc selv.

For lite minne er nok hakket verre enn for mye. :)

Lenke til kommentar

9436982[/snapback]

Du får bare opp 2,93 GB Ram fordi 32-bit OS ikke støtter mer. Ang. å komme igang med klokkingen så er det masse informasjon om dette på forumet, det er bare å søke.

9437090[/snapback]

Dersom du går på min datamaskin -> egenskaper -> avansert -> ytelse -> avansert igjen, så finner du en plass det står "virtuelt minne". Dersom du setter denne til 0, så vil maskinen kunne bruke opptil 3.25 (?)gb minne.

Lenke til kommentar

9437090[/snapback]

Dersom du går på min datamaskin -> egenskaper -> avansert -> ytelse -> avansert igjen, så finner du en plass det står "virtuelt minne". Dersom du setter denne til 0, så vil maskinen kunne bruke opptil 3.25 (?)gb minne.

9460786[/snapback]

Jeg har ikke klusset med noe "virtuelt" minne, men får likevel bruke 3.325.

Kanskje jeg skulle prøve å stille litt, jeg også, eller gjelder det bare XP?

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...