morgan_kane Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 sitter her og holder på med et forsøk og lurer på hva som skjer når stålull brenner. har skrevet innleding utstyrsliste utførelseog holder på med resultat. teoridel har jeg enda ikke skrevet heller. konklusjonen trenger jeg ikke hjelp med. hvilke reaksjoner skjer når jern brenner? Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Det som skjer under forbrenningen er at jernet forbinder seg med oksygen i lufta og danner jernoksider. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 ok takker. kan eg skrive at stålulla smelter og at tettheta blir større. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 nei, det kan du ikke [gjør den samme oppgaven nå jeg også... var du ikke der da dere hadde forsøk?] Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Smelting og forbrenning er helt forskjellige ting. Når noe smelter blir stoffet, som regel, flytende, og vi kan si den blir viskøs (rennende). Om man kjøler noe som har smeltet ned igjen vil stoffet forbli det samme (samme kjemiske sammensetning). Dette skjer fordi den kinetiske energien til atomene (som vi kaller temperatur) er stor nok til å bryte de elektriske forbindelsene mellom atomer. Samtidig vil tettheten øke i de aller fleste stoffer som varmes! Når noe forbrenner skjer det en kjemisk reaksjon, altså at molekyler går i oppløsning (med mindre det er enkeltatomer som forbrennes) og forbindes med andre grunnstoffer slik at vi får et helt nytt stoff (molekyl). Eksempelvis når vi forbrenner hydrogen og oksygen til å bli vann. Når du først har forbrent disse to grunnstoffene til vann kan du ikke skille de ifra hverandre med mindre du tilfører en hel masse energi ved f.eks elektrolyse. Endret 8. september 2007 av skag1 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 (endret) okey, takker har noen spørsmål til. hvilke stoffer har reagert med hverandre? skal jeg bare skrive jern og oksygen? hvilke stoffer er dannet? skal jeg bare skrive jernoksid her? hvilke bindinger er brutt og hvilke bindinger er dannet? Endret 9. september 2007 av morgan_kane Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 hvilke bindinger er brutt og hvilke bindinger er dannet? trenger seriøst hjelp med denne. har leta gjennom hele naturfagboke uten å finne noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå