Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

18-åring vant uten advokat!


Inc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kurve/tåkelys sammen med parklys er også godkjent som kjørelys før mørkets frembrudd.

9436925[/snapback]

 

står vel ingen plass at man ikke kan kjøre med det etter mørketsfrembrudd, mener da istedet for nærlys ikke som erstatning til fjernlys.

 

leste gjennom loven for å finne ut av akkurat det litt før "sommeren" og da sto det ingenting der om når man kan kjøre med det.

 

det defineres som kjørelys å kjøre med parklys + nærlys, parklys + tåkelys, parklys + fjernlys

hvis jeg husker riktig

Lenke til kommentar
Hva i all verden er "feil kombinasjon av parklys og nærlys" som skrevet i artikkelen? Hvor mange måter kan disse to lysene kombineres på, og hvor mange er "feil"??  :hmm:

9440419[/snapback]

 

Slik jeg har forstått det er nærlys og tåke-/grøftelys i kombinasjon ulovlig når generelt. I kombinasjon med parklys, kan tåke-/grøftelys brukes i dagslys.

Lenke til kommentar
Hva i all verden er "feil kombinasjon av parklys og nærlys" som skrevet i artikkelen? Hvor mange måter kan disse to lysene kombineres på, og hvor mange er "feil"??  :hmm:

9440419[/snapback]

 

Slik jeg har forstått det er nærlys og tåke-/grøftelys i kombinasjon ulovlig når generelt. I kombinasjon med parklys, kan tåke-/grøftelys brukes i dagslys.

9440459[/snapback]

 

Godt mulig det var det det gjaldt, men da burde det jo stått tåkelys og nærlys...

Lenke til kommentar
Hva i all verden er "feil kombinasjon av parklys og nærlys" som skrevet i artikkelen? Hvor mange måter kan disse to lysene kombineres på, og hvor mange er "feil"??  :hmm:

9440419[/snapback]

 

Slik jeg har forstått det er nærlys og tåke-/grøftelys i kombinasjon ulovlig når generelt. I kombinasjon med parklys, kan tåke-/grøftelys brukes i dagslys.

9440459[/snapback]

Det er en tekstfeil i artikkelen som gjør dette forvirrende. Det det skal stå er

feil kombinasjon av nærlys og grøfte/tåke/kurvelys.

 

 

Kurve/tåkelys sammen med parklys er også godkjent som kjørelys før mørkets frembrudd.

9436925[/snapback]

 

står vel ingen plass at man ikke kan kjøre med det etter mørketsfrembrudd, mener da istedet for nærlys ikke som erstatning til fjernlys.

 

leste gjennom loven for å finne ut av akkurat det litt før "sommeren" og da sto det ingenting der om når man kan kjøre med det.

 

det defineres som kjørelys å kjøre med parklys + nærlys, parklys + tåkelys, parklys + fjernlys

hvis jeg husker riktig

9439006[/snapback]

Jeg har fått forelegg for dette selv :p , så kjenner reglene:

Tillatt kjørelys i dagslys(hvem som skal definere dagslys er jo et annet spm):

-Nærlys

-Parklys+grøftelys/tåkelys foran

 

Tillat kjørelys uten dagslys:

-nærlys

-fjernlys når nødvendig

 

Aldri lov under normale forhold:

-Nærlys+grøftelys

-Fjernlys+grøftelys

 

MAO, de eneste tilfeller det er lovlig å bruke grøfte/kurve/tåkelys er:

-I kombinasjon med parklys i dagslys.

-Når det er nødvendig etter sin hensikt, altså i tåke eller annen forringet sikt som krever bruk av slike lys.

 

For ordens skyld kan nevnes at grøftelyktenes eneste hensikt opprinnelig er å forbedre sikt i veikanten ved dårlig sikt.

 

Dog er jeg helt uenig med politiet som mener grøftelys blender motgående kjøretøy(dette er årsaken de oppgir for å forby det). De peker i grøfta, derav grøftelys. Det sier seg selv at de da ikke peker inn fronruta til møtende bil.

Lenke til kommentar
Jeg har fått forelegg for dette selv :p , så kjenner reglene:

Tillatt kjørelys i dagslys(hvem som skal definere dagslys er jo et annet spm):

-Nærlys

-Parklys+grøftelys/tåkelys foran

 

Tillat kjørelys uten dagslys:

-nærlys

-fjernlys når nødvendig

 

Aldri lov under normale forhold:

-Nærlys+grøftelys

-Fjernlys+grøftelys

 

MAO, de eneste tilfeller det er lovlig å bruke grøfte/kurve/tåkelys er:

-I kombinasjon med parklys i dagslys.

-Når det er nødvendig etter sin hensikt, altså i tåke eller annen forringet sikt som krever bruk av slike lys.

 

For ordens skyld kan nevnes at grøftelyktenes eneste hensikt opprinnelig er å forbedre sikt i veikanten ved dårlig sikt.

 

Dog er jeg helt uenig med politiet som mener grøftelys blender motgående kjøretøy(dette er årsaken de oppgir for å forby det). De peker i grøfta, derav grøftelys. Det sier seg selv at de da ikke peker inn fronruta til møtende bil.

9472260[/snapback]

 

kan du vise meg hvor i loven det står at du ikke kan kan kjøre med tåke/kurve/grøftelys og parklys om natten? mener da i samme situasjoner som du ville brukt nærlys. jeg har lest loven på dette for en stund tilbake og kan ikke huske at det der står noen paragraf om dette. vis du fikk bot for dette forholdet vil jeg virkelig si at du ikke burde godtatt det for det finnes ingen lov i norge som sier at det er ulovlig.

 

vis du kjører i en gate som har gatelys og bruker nærlysene er det da ingenting som sier du ikke kan bruke tåkelysene istedet for(da sammen med kun parklys)

 

Det er uansett ikke å komme bort i fra at grøftelys lager en "lysvegg" foran bilen, slik at man under normale forhold vil få dårligere sikt framover.

9473093[/snapback]

daem straight

Lenke til kommentar
kan du vise meg hvor i loven det står at du ikke kan kan kjøre med tåke/kurve/grøftelys og parklys om natten? mener da i samme situasjoner som du ville brukt nærlys. jeg har lest loven på dette for en stund tilbake og kan ikke huske at det der står noen paragraf om dette. vis du fikk bot for dette forholdet vil jeg virkelig si at du ikke burde godtatt det for det finnes ingen lov i norge som sier at det er ulovlig.

Nei, fordi jeg gidder ikke vase rundt på lovdata.. :p

 

Men jeg kan GARANTERE deg at det er slik. Da jeg fikk boten sjekket jeg det selvfølgelig grundig før jeg godtok det. Loven ble slik rett før jeg fikk bot, og kontrollen jeg røk i, var ute KUN for å se etter grøftelys!

 

Det er IKKE lov med grøftelys bortsett fra i tåke og/eller på dagen.

Lenke til kommentar
Nei, fordi jeg gidder ikke vase rundt på lovdata.. :p

 

Men jeg kan GARANTERE deg at det er slik. Da jeg fikk boten sjekket jeg det selvfølgelig grundig før jeg godtok det. Loven ble slik rett før jeg fikk bot, og kontrollen jeg røk i, var ute KUN for å se etter grøftelys!

 

Det er IKKE lov med grøftelys bortsett fra i tåke og/eller på dagen.

9477391[/snapback]

jo det er lov det. du kan jo foreksempel lese Kjøretøyforeskriften ang det.

 

eventuelt så kan jeg ta et lite utdrag for deg:

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

dette er et utdrag fra paragraf 28-4 nummer 11.

 

dvs at vis du kjørte med kurve/tåkelys(regner med det hadde gått med grøftelys også egentlig, siden det vel egentlig er det samme) og parklys så var det lovlig.

 

du kan virkelig ikke stole på politiet, de vet ikke loven om alt. tro meg.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

I bunn og grunn handler vel dette om å ha tilstrekkelig sikt når man kjører, samt at man skal være godt synlig for andre trafikanter...

 

Dermed er vel dette opp til hvordan den enkelte tolker bestemmelsene, både menigmann og onkel politi.

 

Om det dermed er tillatt med parklys + kurve/tåkelys på kvelden på opplyste gater, er vanskelig å avklare.

Lenke til kommentar
I bunn og grunn handler vel dette om å ha tilstrekkelig sikt når man kjører, samt at man skal være godt synlig for andre trafikanter...

 

Dermed er vel dette opp til hvordan den enkelte tolker bestemmelsene, både menigmann og onkel politi.

 

Om det dermed er tillatt med parklys + kurve/tåkelys på kvelden på opplyste gater, er vanskelig å avklare.

9478224[/snapback]

er ingen tolkning jeg kommer med, det står at det er tillatt. og så lenge du ikke trenger fjernlys for å se langt fremme, for eksempel når man kjører i en opplyst gate, så trenger du kun kjørelys. har du forsøkt å bytte mellom tåkelys og nærlys når du kjører i den situasjonen? jeg har det, på de bilene jeg har det så har jeg ikke merket noe spesiell forskjell.

 

men siden du sier du sjekket sjekket det opp, kan du fortelle meg hva det var de sa som gjorde det ulovlig? sånn siden det ikke står noen plass i loven at du ikke kan bruke tåkelys som kjørelys etter mørkets frembrudd ergo det er ikke ulovlig og du kan ikke bøtelegges for det.

Lenke til kommentar
Nei, fordi jeg gidder ikke vase rundt på lovdata.. :p

 

Men jeg kan GARANTERE deg at det er slik. Da jeg fikk boten sjekket jeg det selvfølgelig grundig før jeg godtok det. Loven ble slik rett før jeg fikk bot, og kontrollen jeg røk i, var ute KUN for å se etter grøftelys!

 

Det er IKKE lov med grøftelys bortsett fra i tåke og/eller på dagen.

9477391[/snapback]

jo det er lov det. du kan jo foreksempel lese Kjøretøyforeskriften ang det.

 

eventuelt så kan jeg ta et lite utdrag for deg:

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

dette er et utdrag fra paragraf 28-4 nummer 11.

 

dvs at vis du kjørte med kurve/tåkelys(regner med det hadde gått med grøftelys også egentlig, siden det vel egentlig er det samme) og parklys så var det lovlig.

 

du kan virkelig ikke stole på politiet, de vet ikke loven om alt. tro meg.

9478008[/snapback]

kurve/tåkelys er det samme som grøftelys foran, ja.

 

Jeg leste det du siterer selv, og sjekket grundig. Jeg er ikke den som gir meg og betaler uten at jeg VET jeg må.

Men angivelig finnes det et tillegg til denne loven, som går nærmere inn på grøftelys. Jeg sjekket med mange fagfolk, og jeg er heller ikke eneste som har fått dette forelegget. Det var forøvrig opplyst vei jeg kjørte på, i 23-tiden.

 

Uansett er ikke teksten man finner på lovdata fullstendig, det står f.eks ikke at man må ha parklys tent samtidig som grøftelys.

Heller ikke at nærlys+grøftelys er forbudt, eller fjernlys+grøft.

 

Hadde dette vært lov, hadde det ikke vært noen rettsak, og ingen avisartikkel.

 

Ring hvem du vil av lov-vitere, og du skal desverre se jeg har rett.

 

Men jeg skulle veldig gjerne ønske DU hadde rett. :hrm:

Endret av toth
Lenke til kommentar
kurve/tåkelys er det samme som grøftelys foran, ja.

 

Jeg leste det du siterer selv, og sjekket grundig. Jeg er ikke den som gir meg og betaler uten at jeg VET jeg må.

Men angivelig finnes det et tillegg til denne loven, som går nærmere inn på grøftelys. Jeg sjekket med mange fagfolk, og jeg er heller ikke eneste som har fått dette forelegget. Det var forøvrig opplyst vei jeg kjørte på, i 23-tiden.

 

Uansett er ikke teksten man finner på lovdata fullstendig, det står f.eks ikke at man må ha parklys tent samtidig som grøftelys.

Heller ikke at nærlys+grøftelys er forbudt, eller fjernlys+grøft.

 

Hadde dette vært lov, hadde det ikke vært noen rettsak, og ingen avisartikkel.

 

Ring hvem du vil av lov-vitere, og du skal desverre se jeg har rett.

 

Men jeg skulle veldig gjerne ønske DU hadde rett. :hrm:

9478286[/snapback]

 

lovdata skal være komplett, rimelig sikker på at det med parklys står en annenplass der oppe.

vel uansett, vis ikke det står der(kan ikke huske om det står der nå) så går vel det litt imot hele lovdatas funksjon, er jo meningen at alt av lover skal stå der. men jeg lurer på om jeg skal stikke innom politihuset her i Kristiansand og snakke med de :thumbup:

Lenke til kommentar

Uansett er ikke teksten man finner på lovdata fullstendig, det står f.eks ikke at man må ha parklys tent samtidig som grøftelys.

 

Joda: §28-4 , punkt 3.5 (om parkeringslys): Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

 

Heller ikke at nærlys+grøftelys er forbudt, eller fjernlys+grøft.

 

Det kan nok faktisk stemme, det har heller ikke jeg klart å finne. Det nærmeste jeg kommer er §28-4, punkt 11 om kjørelys, der det står at bil skal ha to (underforstått: ikke flere) kjørelys, og at enten nærlys eller særskilte lykter, eller kurve/tåkelys kan brukes som kjørelys.

Lenke til kommentar
I bunn og grunn handler vel dette om å ha tilstrekkelig sikt når man kjører, samt at man skal være godt synlig for andre trafikanter...

 

Dermed er vel dette opp til hvordan den enkelte tolker bestemmelsene, både menigmann og onkel politi.

 

Om det dermed er tillatt med parklys + kurve/tåkelys på kvelden på opplyste gater, er vanskelig å avklare.

9478224[/snapback]

er ingen tolkning jeg kommer med, det står at det er tillatt. og så lenge du ikke trenger fjernlys for å se langt fremme, for eksempel når man kjører i en opplyst gate, så trenger du kun kjørelys. har du forsøkt å bytte mellom tåkelys og nærlys når du kjører i den situasjonen? jeg har det, på de bilene jeg har det så har jeg ikke merket noe spesiell forskjell.

 

men siden du sier du sjekket sjekket det opp, kan du fortelle meg hva det var de sa som gjorde det ulovlig? sånn siden det ikke står noen plass i loven at du ikke kan bruke tåkelys som kjørelys etter mørkets frembrudd ergo det er ikke ulovlig og du kan ikke bøtelegges for det.

9478270[/snapback]

 

Det jeg sier er en generell betraktning, og en generell tolkning av bestemmelsene. Hvis du leser mer enn den ene paragrafen du har hengt deg opp i, så skjønner du hva jeg mener.

 

Å tolke en lovtekst eller forskrifter handler like mye om å se en helhet som å bruke enkeltparagrafer. Sjekk enhver begrunnelse for en dom, så skjønner du hva jeg mener. Når man til syvende og sist mottar en bot, så må dette begrunnes i en paragraf e.l, men drøftingen før man kommer så langt omfatter mye mer enn det.

 

Det er denne vurderingen politiet og påtalemyndighetene gjør, og desverre utøves skjønn litt forskjellig.

 

Min påstand er da at de generelle bestemmelsene om sikt og synlighet må være oppfyllt.

 

Edit: fjernet litt pepper og kanel grunnet mulig feilquoting av stich_it :whistle:

Endret av TheHead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...