Gå til innhold

Best Ekstern HD for lagring av bilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har blant annet en LaCie på 360gig som står på 24/7, den har ikke sviktet meg enda.

Selv har jeg gått over til 2*500gigdisker i RAID-1 i eksternt eSATA raidkabinett. Anbefales! En noe dyrere løsning men sikkerheten er på topp. Totalsum: ca 3000.

Endret av stoners
Lenke til kommentar

Jeg hadde en 250 gig av LaCie, den kapitulerte etter et år. Så jeg stoler ikke på det merket igjen.

Ett merke jeg derimot begynner å stole på er WD's Mybook serie. Jeg har hatt en 320 gb essential edition langt over et år tror jeg, og har aldri opplevd noe som helst negativt med den.

Jeg har også en WD 500 gb pro edition og den har gått som en klokke tiden jeg har hatt den, vertfall 6 mnd.

Så WD Mybook anbefales!

Lenke til kommentar

Kan forresten nevne at jeg ikke har hatt en LaCie selv, men en mybook i godt over ett år.

Jeg har veldig god erfaring med denne, den har fallt ned fra skrivebordet og i murgulv 2 ganger, første gang sprakk kabinettet, men funket perfekt, andre gang to kontrolleren kveld, men jeg kjøpte ett nytt random eksternt 3,5" kabinett, og det funket som bare det :D

Lenke til kommentar
Jeg har blant annet en LaCie på 360gig som står på 24/7, den har ikke sviktet meg enda.

Selv har jeg gått over til 2*500gigdisker i RAID-1 i eksternt eSATA raidkabinett. Anbefales! En noe dyrere løsning men sikkerheten er på topp. Totalsum: ca 3000.

9436879[/snapback]

Jeg kjører også RAID 1, både for OS og for lagring av bilder. Har også en 320 GB Mybook hvor jeg også har en kopi av samtlige bilder. Denne oppbevares på jobb i tillfelle brann hjemme, men oppdateres jevnlig. Uansett hvilken du velger, så ha for all del bildene dine på minst to disker!

Lenke til kommentar

Til info: Diskene og komponentene i kontrolleren som er bygd inn i disse kabinettene er mye de samme som er skrudd inn i PC'ene dere bruker både hjemme og i jobben. Derfor kan du forvente omtrent samme feilfrekvens som du opplever med HD/HDkontrollere i PC'er.

Lenke til kommentar
Hva med nettverksdisker i steden for firewire og usb? Har hørt at de er sikrere fordi de har andre start/stopp rutiner. Kan det ha noen relevans?

9442685[/snapback]

En annen grunn til at nettverksdisker kan være sikrere, er at de som oftest er bastert på linux, og dermed bruker et mer sikker filsystem enn FAT; som oftest ext2 eller ext3.

Har man god råd, så er jo en nettverksdisk med RAID det optimale.

Tom

Lenke til kommentar
Hva med nettverksdisker i steden for firewire og usb? Har hørt at de er sikrere fordi de har andre start/stopp rutiner. Kan det ha noen relevans?

9442685[/snapback]

Når det gjelder reint HW så vil start/stopp være det samme så jeg tror ikke nettverksdisker er mindre utsatt for HW feil.

Når det gjelder filsystem og filer så slipper du å passe på å foreta sikker frakopling som du må gjøre med en USB disk. Nettverksdisker vill ha en liten datamskin med et operativsystem i boksen. Dermed er filsystemet mer under kontroll ved PC heng eller lignende, men brytes strømmen til nettverksdisken kan du få feil i filsystemet og nettverksdisken trenger tid å rette dette opp. Brukes linux og Ext3 så har denne et journaling system som gjør unna en opprydding etter strømbrudd i løpet av få sekunder (Ext2 har ikke denne funksjonen).

Lenke til kommentar
Nettverksdisker vill ha en liten datamskin med et operativsystem i boksen. Dermed er filsystemet mer under kontroll  ved PC heng eller lignende, men brytes strømmen til nettverksdisken kan du få feil i filsystemet og nettverksdisken trenger tid å rette dette opp.

Så med andre ord kan en liten UPS være en kjekk sak å ha på slike... Med tanke på at de koster bare noen hundrelapper (de minste modellene, som holder i lange baner til en nettverksdisk), kan de spare deg for en del bry...
Lenke til kommentar
Så med andre ord kan en liten UPS være en kjekk sak å ha på slike... Med tanke på at de koster bare noen hundrelapper (de minste modellene, som holder i lange baner til en nettverksdisk), kan de spare deg for en del bry...

9444336[/snapback]

UPS er viktig dersom det er veldig viktig for deg at ikke filsystemet feiler så det tar lang tid og bygge opp igjen. Jeg har vært borti systemer der det tok 6 - 12 timer før filsystemet var på plass - det er veldig dyrt for en bedrift. UPS vil også holde systemet oppe en viss tid under strømbrudd, men systemet må ned før batteriene går tomme. I tillegg vil en UPS virke som overspenningsvern.

Til hjemmebruk mener jeg det holder med 2 kopier av uerstattelige data hjemme + en kopi ute av huset. Brukes CD/DVD som sikkerhetskopi ville jeg hatt flere kopier (minst 2 ute av huset, rulere med stadig nye kopier). USB disk er å foretrekke, men les og oppfrisk dataene fra diskene ved jevne mellomrom så du kan oppdage svakheter ved diskene tidlig. Jeg har også alltid minst 2 kopier av bildene mine, d.v.s. at jeg ikke sletter data fra minnnebrikka før jeg har fått kopiert bildene til 2 forskjellige disker.

Jeg ville ikke gått for nettverksdisk da koster litt mer uten å gi noe økt sikkereht, men de er greie dersom du har flere PC'er som skal bruke disken samtidig eller du synes det er mer hensiktsmessig for bruk. Jeg ville heller ikke gått for UPS. Dette p.g.a. jeg mener det gir for høy kostnad i forhold til hva det gir av bedre sikkerhet. Et overspenningsvern er en god ide for å beskytte HW, men følger gode backup rutiner vil ikke en "stekt" PC etter et tordenvær vare katastrofalt for dine data. Worst case: du har din "uta av huset kopi" hjemme og tar backup under et tordenvær, din "hjemme kopi" er også koplet opp og så slår lynet ned.......

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall ingen problemer med min 500 gigs MyBook (vel, jeg måtte levere den første tilbake til butikken, men det var antagelig den eksterne strømforsyningen som var defekt, ikke selve disken).

Men en ting jeg tror er lurt for å holde liv i eksterne disker er å la dem stå helt stille så lenge de er slått på. Ikke flytt dem rundt og snu på dem mens de står på. Du får nemlig ganske heftige gyroskopkrefter på platene når de roterer med 7200 rpm og du plutselig plukker opp disken og flytter den. Jeg ville i hvert fall vært forsiktig med dem med 3,5" desktop-harddisker inni, de med 2,5" laptopdisker er nok litt mer robuste.

Lenke til kommentar
Men en ting jeg tror er lurt for å holde liv i eksterne disker er å la dem stå helt stille så lenge de er slått på. Ikke flytt dem rundt og snu på dem mens de står på. Du får nemlig ganske heftige gyroskopkrefter på platene når de roterer med 7200 rpm og du plutselig plukker opp disken og flytter den. Jeg ville i hvert fall vært forsiktig med dem med 3,5" desktop-harddisker inni, de med 2,5" laptopdisker er nok litt mer robuste.

9444616[/snapback]

Helt korrekt. For meg som har jobbet med datamaskiner i en eller anne form i over 20 år så er dette en selvfølge. Disker er blitt bare mer og mer robuste siden de første kom til PC'en, men det er skikkelig finmekanikk så beveg dem minst mulig når de er slått på.

Tenk også på varme. Kabinettet til en ekstern disk får vanligvis varmen HD'en genererer ut fra disken til kabinettet der det kan overføres til luft. Å f.eks. putte en nettverksdisk inn i et lukket skap der varmen kan bygge seg opp vil forkorte livet til disken.

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Det finnes KUN 2 typer harddisker!!

Kategori 1 er de som har crashet og kategori 2 er det de som kommer til å gjøre det!!

Det samme gjelder for minnekort :ohmy:

Hvilke disker som er best? Still det samme spørsmølet om bil, hvilken bil er best?

Det viktigste er at "kjøreforholdene" er lagt til rette for mediene.

- Temperatur, fuktighet, stabilitet og vedlikehold i form av defragmentering (med gjevne mellomrom, hvis disken brukes mye til ut/inn data)

MACene mine er tilkoblet via FIREWIRE; 4x Saegate 120 GB disker som har gått kontinuerlig i snart 5 år (2 og 2 speiler hverandre). 2x LaCie 250 GB disker. Alle i kabinetter med vifter.

Vifteløse diskkabinetter burde ikke forekomme.

Har i sommer koblet opp 4x 320GB MyBook disker vis USB, hvorav 1 alt er i kat. 1 (ble for varm pga mangel på innebygd vifte)

Har også 2x 160 GB FREECOM nettdisker, stående i kjelleren (tørt og kjølig). Brukes til PCene for resten av familien og mailserver.

Har crashet ett tyve-talls disker de siste 25 årene - alt fra 10Mb disker (1982) til 320 GB, men aldri tapt viktige data. :(

PS! Hva er backup? Mange tror at det er det samme som å flytte dataene over til en ekstern disk, for så å slette det som ligger på arbeidsstasjone/laptoppen. :dontgetit:

TIPS :thumbup:

Ha heller flere mindre disker, enn en GIGA-disk. Ryker en, så er i alle fall ikke alle data tapt.

Det samme gjelder minnekort til kamera.

Har alltid med meg 4-6 1GB kort ( i tillegg til de 2GB-kortene som står i kameraene) ;)

"Crashtest-dummy"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...