Gå til innhold

Infotråd: Sony Alpha A700


Anbefalte innlegg

Jeg satt og tittet litt på knappelayouten å A700 på morgenkvisten, og det slår meg at der AF-ON-knappen burde vært, ligger denne merkelige "AF/MF" knappen, som jeg sliter med å skjønne poenget med. Er det mulig å konfigurere knappen som AF-ON?

 

Det du kan gjøre er å programmere AF/MF knappen slik at ved et trykk er AF av og ved neste trykk, kommer AF på igjen. Dette virker veldig bra for meg da jeg kan trykke inn knappen en gang og gå på tur med kameraet på ( da jager ikke AF hele tiden, pga at vi ikke har greps sensor). Skal du ta et bilde, er det bare å trykke en gang på knappen, så er AF oppe å går igjen.

 

Wil

Endret av MissionMagnum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på om jeg ble så mye klokere av disse svarene. :roll:

 

Jeg liker å ha kameraene mine satt opp slik at autofokus aktiveres når jeg trykker inn AF-ON (og bare da), ikke når jeg trykker utløseren halvveis ned - halvpresset utløser liker jeg å ha som eksponeringslås.

 

På den måten får jeg best mulig kontroll over lysmåleren og autofokusen - det er jo ikke som om det er noen naturlig sammenheng mellom de to. :) Siden A700 ikke har noen dedikert AF-ON-knapp (slik D200/300 har), men altså denne rare AF/MF-knappen der AF-ON normalt er, lurer jeg på om denne konkrete knappen kan konfigureres til "å fokusere med"?

Lenke til kommentar
Stor dag med bismak i dag. Henta i ettermiddag eit a700 på posten, bestilt fra NetOnNet. Har hatt a100 sidan oktober i fjor, og vil tru a700 er den perfekte oppgradering, då spesielt med tanke på ISO støy.

 

Kom heim og begynte å ta bilder. Men, etter få minutt kjem nederlaget. Eg får ikkje stabilisatoren til å fungere (ingen vibrasjons lyd, slik som på a100 ved steadyshot on), det lyser i viewfinder at ein treng stabilisering, men bevegelses "bar'ane" beveger seg ikkje, dei står i ro på full uttelling (,om steadyshot er av eller på har ingenting å seie). Batteriet er fullada. Har testa med båe Sony og Sigma objektiv.

 

Når eg held øyret inntil huset, høyrer eg ein meget svak elektrisk støy (uavhengig av steadyshot=av eller på) som forsvinn når eg tek eit bilete, og kjem attende att når kameraet er ferdig med processing.

 

La og merke til huset rister sensoren i omtrent 1 sekund, ved power on. På a100 skjer dette til slutt, og varer mykje kortare og roligare, kanskje 0,3-0,5 sekund.

 

Alle andre funksjonar ser ut til å fungere, er difor redd for at eg rett og slett har fått eit dårlig eksemplar.

 

Er det noko eg kan gjere, er dette ein kjend bug? Har saumfart google, samt Sony manualane, og finn ikkje anna enn at advarselen signaliserer om at her trengs det stabilisering.

 

Andre her som har vert borti liknande? Dykk med erfaring med båe a700 og a100, kor lenge varer sensorristinga ved oppstart på dykkar a700, er det høgare lyd enn hjå a100? Samt synspunkt på den elektriske støyen når huset er på, svak svak "transformatorlyd" som ikkje er tilstades ihvertfall på min a100.

 

Takkar for alle innspel, sjølv om eg igrunn er rimelig sikker på dette er ei reklamasjonsak :)

Hei

 

Dette er jeg nesten helt sikker på at man kan stille på, at det eventuelt ikke er på defualt. Jeg har dog amerikansk versjon, vet ikke om det har noe å si. Har dillet og dullet mye på flyet med kamera og mener å huske at man kan slå av/på dette.

 

Ikke gi opp håpet, selv om svaret mitt var ganske lite hjelpende...

Lenke til kommentar

En veldig interessant artikkel fra en "pro" om A700 i bruk "på jobb": http://luminous-landscape.com/reviews/came...y%20-A700.shtml

 

It does things reliably, repeatably with no drama. It's a Bridezilla-taming, Art Director-soothing, Scenery-chewing, Goal-Scoring-Image-taking machine. A real workhorse camera that just shrugs off all challenges and goes about getting the shot.
Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det hadde vært hyggelig om noen med Sony A700 kunne lagt ut sine bruker erfaringer på:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=80127

 

Det blir da lettere og finne frem til og lese en og bla rundt i forummet her.

Har selv veldig lyst til og kjøpe ett A700 men kommer til og vente og se hva Sony kommer med på nyåret og da muligens gå for en A100 oppgradering.

 

Håper nå noen legger ut side erfaringer. :yes:

Lenke til kommentar
Det hadde vært hyggelig om noen med Sony A700 kunne lagt ut sine bruker erfaringer på:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=80127

 

Det blir da lettere og finne frem til og lese en og bla rundt i forummet her.

Har selv veldig lyst til og kjøpe ett A700 men kommer til og vente og se hva Sony kommer med på nyåret og da muligens gå for en A100 oppgradering.

 

Håper nå noen legger ut side erfaringer. :yes:

 

OK, har nå skrevet en erfaring på akam.no. Den blir vel synlig så snart den er godkjent.

 

mvh

Trond

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Siden A700 ikke har noen dedikert AF-ON-knapp (slik D200/300 har), men altså denne rare AF/MF-knappen der AF-ON normalt er, lurer jeg på om denne konkrete knappen kan konfigureres til "å fokusere med"?

 

Trykk inn styrepinnen. Nesten sikker på at det er den som er "AF-ON"-knappen på A700.

 

Slik er det i hvert fall på A100 og Minolta'ene

Lenke til kommentar

Hehe, her slår dere litt på stortromma gutter. Jeg er sterkt imot piratvare og har ikke boken selv nå, men har sett igjennom den for å skrive artikkel om den. Tenkte hvis folk var itvil/lurte på nytteverdien av den kunne jeg komme med noen tips. Jeg står som alltid fram i lyset, ikke i noen krok.

 

EDIT: Jeg ser jo selv nå, i ettertid at det fremstår veldig galt :)

 

Anbefaler boken for de som ikke har A100 boken, for de av dere som har denne har den mindre verdi.

Endret av Flums
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...