Gå til innhold

2 små RAID spørsmål

NoTrace

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trenger jeg RAID kontroller da?

Vil ikke kjøpe noe veldig dyre saker ihvertfall :p

9436768[/snapback]

du kan bruke det intrigerte på hovedkortet.

Alle nyere hovedkort støtter raid i alle rettninger og formater

Litt eldre støtter raid 0,1 og jbod

Enda gamlere støtter kun software raid...

9436795[/snapback]

No er det integrerte på hket også eit software raid og ikkje virkeleg hardware. Det er berre dei store dyre raidkorta som har virkleg hardware-raid.

9437103[/snapback]

Det var da merkelig at en raid-array rett på bus har høyere båndbredde enn en ekstern kontroller på pci-bussen?

Hva er da dine påstander om båndbredde på raid-kontrolleren som ligger lengre ute i systemet? Båndbredde på raidkontroller på hovedkort (rett på bus), vs. båndbredde på kontroller, som er avhengig av pci-bus?

Avventer underbygging av dine påstander, da jeg er av motsatt oppfatning.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar
Trenger jeg RAID kontroller da?

Vil ikke kjøpe noe veldig dyre saker ihvertfall :p

9436768[/snapback]

du kan bruke det intrigerte på hovedkortet.

Alle nyere hovedkort støtter raid i alle rettninger og formater

Litt eldre støtter raid 0,1 og jbod

Enda gamlere støtter kun software raid...

9436795[/snapback]

No er det integrerte på hket også eit software raid og ikkje virkeleg hardware. Det er berre dei store dyre raidkorta som har virkleg hardware-raid.

9437103[/snapback]

Det var da merkelig at en raid-array rett på bus har høyere båndbredde enn en ekstern kontroller på pci-bussen?

Hva er da dine påstander om båndbredde på raid-kontrolleren som ligger lengre ute i systemet? Båndbredde på raidkontroller på hovedkort (rett på bus), vs. båndbredde på kontroller, som er avhengig av pci-bus?

Avventer underbygging av dine påstander, da jeg er av motsatt oppfatning.

9444164[/snapback]

ja, de er dirkete koble til sørbrikken slik jeg vet? og har samme hastighet som pci-e 1x (på vanlige hovedkort)

Men det er cpu og ram som gjør jobben, og det er derfor det blir mye tregere enn ett kort som står dirkete mot hovedkortet. Uansett er ett pci kort for tregt for store raid, men vi må ikke glemme at pci takler 133mb/s (ikke Mbit)

Jeg har to vanlige bilige sata kontrollere som har 2 disker til hver (som kjører software raid 0 med) også har jeg ett gigabit nettverkskort på hovedkortet. Jeg får til å lese 30-40mb/s og skrive 30-40mb/s over nettverket. Da er det kunn cpun min som blir flaskehals, den jobber på 100% (pentium 3 1ghz)

Lenke til kommentar

Heisann

Jeg har selv P5K Deluxe og kjører RAID0 på den integrerte kontrolleren og bruker den til OS. Behøvde ikke installere noen drivere under installasjonen av OS, just plug and play! (Det var med VISTA, vet ikke om det er like lett med WinXP, men tror det var plug'n'play med XP SP2 også.)

Forskjellen på Caviar og RAID Edition (RE) er at RE er designet for drift 24/7 som nevnt i begynnelsen av tråden pluss at de har 5års garanti i stedet for 3. Denne informasjonen har jeg direkte fra WD ( jeg er PM for bl.a. WesternDigital hos IT-distributør og har akkurat fått en innføring i dette).

Lenke til kommentar
Heisann

Jeg har selv P5K Deluxe og kjører RAID0 på den integrerte kontrolleren og bruker den til OS. Behøvde ikke installere noen drivere under installasjonen av OS, just plug and play! (Det var med VISTA, vet ikke om det er like lett med WinXP, men tror det var plug'n'play med XP SP2 også.)

er det Intel-brikkesett på hovedkortet skal det ikke være nødvendig med SATA/RAID

Lenke til kommentar
Heisann

er det Intel-brikkesett på hovedkortet skal det ikke være nødvendig med SATA/RAID

9444295[/snapback]

Intel P35 chipset ja

Lenke til kommentar
ja, de er dirkete koble til sørbrikken slik jeg vet? og har samme hastighet som pci-e 1x (på vanlige hovedkort)

Men det er cpu og ram som gjør jobben, og det er derfor det blir mye tregere enn ett kort som står dirkete mot hovedkortet. Uansett er ett pci kort for tregt for store raid, men vi må ikke glemme at pci takler 133mb/s (ikke Mbit)

Jeg har to vanlige bilige sata kontrollere som har 2 disker til hver (som kjører software raid 0 med) også har jeg ett gigabit nettverkskort på hovedkortet. Jeg får til å lese 30-40mb/s og skrive 30-40mb/s over nettverket. Da er det kunn cpun min som blir flaskehals, den jobber på 100% (pentium 3 1ghz)

9444188[/snapback]

Altså...

Interesting. Even though the transfer rates and scores are pretty much the same, the access time and CPU utilization are a bit higher with the PCI card vs. the on-board. But overall I’d say they are identical in performance, no difference.

Min oppfatning er slik:

PCI har båndbreddelimit som du selv her nevner..

Så er spørsmålet: Øker ikke din båndbredde drastisk, om du kjører raid?

Hva om du feks kjører 4 disker i raid-0, hvordan blir dette med båndbredden?

Jeg er klar over at en intern raidkontroller på hovedkortet vil bruke cpu og ram, men cpu og ram må uansett brukes en del også til ekstern kontroller.

Det som er saken, er at intern kontroller vil ha mer båndbredde tilgjengelig til store arrays av raid. Den interne kontrolleren vil (om du har cpu og ram nok) være raskere.

Jeg har aldri opplevd at CPU er flaskehalsen til moderne pc'ers raid på hovedkort og jeg har opplevd i flere tilfeller at raid gir bedre ytelser på hovedkort, enn på eksterne kontrollere.

Skal nevnes jeg bare har brukt "de beste hovedkortene" og "vanlige" raidkontrollere.

Har testet med wd raptor, samt med vanlige disker..

Har også lest andre som har samme resultater vedr. raid på hovedkort vs raid på et pci kort.

ps. raid på p3 hovedkort er ikke helt det samme som å kjøre raid på en mer moderne pc.

Lenke til kommentar
Viss du bytter hovedkort og de krever andre drivere er nok raidet historie. Har du derimot software raid i windows, kan dette flyttes med i alle rettninger...

jeg laget begge diskene jeg har foreløbig som dynamic disks og slo dem sammen som "Striped volume" under Computer management -> Disk management i w2k. håper du er sikker som banken på at det går fint ann å sette disse diskene inn i en annen maskin og alikevel beholde dataene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...