Gå til innhold

2 små RAID spørsmål

NoTrace

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin link.

Eneste forskjellen mellom vanlige WD-disker og WD Raid Edition er at sistnevnte er laget for å takle kontinuerlig drift bedre. De skal (på papiret) være mer driftsikre. Du kan fint kjøre raid0 med vanlig WD Caviar, eller 2 andre identiske disker for den saks skyld :)

Lenke til kommentar
Trenger jeg RAID kontroller da?

Vil ikke kjøpe noe veldig dyre saker ihvertfall :p

9436768[/snapback]

du kan bruke det intrigerte på hovedkortet.

Alle nyere hovedkort støtter raid i alle rettninger og formater

Litt eldre støtter raid 0,1 og jbod

Enda gamlere støtter kun software raid...

Lenke til kommentar

Om du bruker windows har ofte hovedkortet ditt "hardware" raid 0/1 (og muligens 5 og 01/10). Da slipper du å kjøpe en egen kontroller. Her har du kontrollere om du vil kjøpe deg noe dedikert. Kvaliteten og anntallet porter stiger propesjonelt sammen med prisen ;)

Lenke til kommentar
Bruker Windows, ja.

Hvordan setter jeg opp dette da? Og hvor mange disker kan jeg ha?

9436935[/snapback]

Så lenge det er sata porter kan du sette opp raid med så mange disker som du har porter til.

Men husk hardwarraid på hovedkort bruker cpun din sine krefter.

Du må også gjøre noen små triks inne på bios (jeg måtte vertfall det) samt viss du skal installere windows på maskinene trenger du en diskett med raid driverene på som du laster inn i begynnelsen av windows installasjonene. Følg brukerveiledning som fulgte med hovedkortet =)

Lenke til kommentar

9436768[/snapback]

9436795[/snapback]

No er det integrerte på hket også eit software raid og ikkje virkeleg hardware. Det er berre dei store dyre raidkorta som har virkleg hardware-raid.

Lenke til kommentar

9436768[/snapback]

9436795[/snapback]

No er det integrerte på hket også eit software raid og ikkje virkeleg hardware. Det er berre dei store dyre raidkorta som har virkleg hardware-raid.

9437103[/snapback]

ja de er kunstige hardware raid... men vanlig software raid kan ikke brukes til å kjøre os på. Så det er noe hardware ute å går ^^

Lenke til kommentar
Så jeg må ha et kontrollerkort for å kjøre RAID0 med OS ?

Evt. en egen disk for OS ?

9437193[/snapback]

Ja, enten det, eller skifte operativsystem, noe som sikkert er ganske uinteressant. Mulig hovedkortet ditt har drivere til å laste inn før windowsinstalasjonen, som gjør at du kan boote på software raidet :)

Lenke til kommentar
Fin link.

Eneste forskjellen mellom vanlige WD-disker og WD Raid Edition er at sistnevnte er laget for å takle kontinuerlig drift bedre. De skal (på papiret) være mer driftsikre. Du kan fint kjøre raid0 med vanlig WD Caviar, eller 2 andre identiske disker for den saks skyld :)

9436716[/snapback]

Dette er feil, hvis noen av dere hadde tatt dere tid til å laste specsheeten, ville dere sett at forskjellen mellom RAID edition og vanlig er hvor lenge den prøver å lese en block om igjen før den gir opp. Det har ingenting med at den er lagt for kontinuerlig bruk. Greia er den at hvis en disk driver å leter etter en block for lenge i ett RAID oppsett vil kontrolleren kaste den ut av RAIDet fordi den er utav sync.

RAID-specific, time-limited error recovery (TLER) — a feature pioneered by WD that significantly reduces drive fallout caused by extended drive error-recovery processes common to desktop drives.

Forøvrig kan den lastes ned her.

http://www.westerndigital.com/en/library/e...2879-001119.pdf

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

jeg har for tiden Promise SATA 300 TX4 som har støtte for RAID 0, 1, 0+1. jeg har to 500 GB disker somjeg har planer om å sette opp i RAID 0. Da begge kræsjet her om dagen fant jeg ut at nå var et like greit tidspunkt å gjøre det på.

spørsmålet er om hvordan det blir å koble på flere disker på et senere tidspunkt på dette RAID 0-oppsettet. må jeg da formatere alt på nytt senere eller går det bra å koble på og formatere nye disker etterhvert? hvis jeg senere kobler det opp til et hovedkort med RAID0-oppsett - vil alt da ta kvelden?

Lenke til kommentar
jeg har for tiden Promise SATA 300 TX4 som har støtte for RAID 0, 1, 0+1. jeg har to 500 GB disker somjeg har planer om å sette opp i RAID 0. Da begge kræsjet her om dagen fant jeg ut at nå var et like greit tidspunkt å gjøre det på.

spørsmålet er om hvordan det blir å koble på flere disker på et senere tidspunkt på dette RAID 0-oppsettet. må jeg da formatere alt på nytt senere eller går det bra å koble på og formatere nye disker etterhvert? hvis jeg senere kobler det opp til et hovedkort med RAID0-oppsett - vil alt da ta kvelden?

9438436[/snapback]

viss begge har tatt kvelden en gang før hadde jeg satt de opp i raid 1, ikke raid 0, er så kjedlig å insallere alt på nytt...

Viss du bytter hovedkort og de krever andre drivere er nok raidet historie. Har du derimot software raid i windows, kan dette flyttes med i alle rettninger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...