Gå til innhold

Her er fremtidens mobilmaster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
No ser eg ikkje noen mobilmaster i nærområdet mitt og eg ikkje prøver å oppdage dei eller veit kor dei står.Men,det nye designet virket stilreint. Da slepper Telenor og "gjøyme"  mastene .. :p Sjølv om dei ikkje alleplasser greier å gjere det eller prøver på det..

9436722[/snapback]

telenor hjemmer ikke mastene her i vertfall, fin rundkjøring pynt det her ;D Vi som har en rundkjøring per inbygger snart ;P

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg likte utseendet til 3, 4 og 5 fra venstre. Aerodynamikken til 2 og 5 tror jeg skal være meget bra (gi minimalt med belastning og vibrasjoner) men..

Ericsson, <..> har nå laget en helt ny type mobilmaster i betong. <..>

Mastene skal være rundt fem meter i diameter og 40 meter høye.

I tillegg til å være penere, skal de nye mastene også være snillere mot miljøet <..> Det skal nemlig være billigere å både fremstille og frakte de nye betongmastene, i motsetning til dagens master som er laget av stål. Dermed slippes det ut mindre miljøfarlige stoffer i prosessen.

Dette er jo reneste pølsevev. Dagens master er meget lette grunnet bruk av stål som konstruksjonsmateriale. Det er stivt, lett å dele opp i passe biter og veier lite i forhold til hvor mye materiale som må brukes for å få riktig strukturell styrke. Dermed også lett å transportere og montere.

Betongmaster, særlig så enorme som 40 meter høye og 5 meter i diameter vil veie enormt mye mer enn tilsvarende master i stål. De blir dermed langt tyngre, vanskeligere og mer energikrevende å frakte både langs landeveien og opp i terrenget der de skal stå.

Ikke bare det, men nå i disse klimatider så teller vel CO2-utslipp ved produksjon en stor rolle. Produksjon av sement frigir enorme mengder CO2. Hele prosessen foregår ved å brenne kalkstein i energikrevende ovner. Kalksteinen (kalsiumkarbonat) vil splitte seg opp i to deler: kalk (CaO) og CO2. Karbondioksiden slippes ut i atmosfæren. Rundt 5% av verdens menneskeskapte CO2-utslipp stammer fra sementproduksjon. Sammenligner man betong mot stål så gir produksjonen av 1 kg betong lavere CO2-utslipp enn 1 kg stål, men når vi tar hensyn til at vi trolig snakker om en vekt som er 10-100 ganger høyere ved bruk av betong så er det påståtte klimaregnskapet fullstendig misvisende.

Lenke til kommentar
Viser ihvertfall at Ericsson tenker litt nytt. Men på en annen side, så passer sikkert ikke fargen inn i en skog. Men kanskje de tenker på å ha den samme fargen på masten, som i det i området. :)

Det er vel meningen at de skal males likevel. F.eks for å gå i ett med en skog.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...