Kvarstein Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Vet ikke helt om dette innlegget passer inn her, men jeg tar en sjangs. Jeg har fått litt trøbbel i nabolaget og lurer litt på hvordan jeg bør gå fram. Jeg eier en part av en tomannsbolig, denne er seksjonert, dvs. at jeg eier selve huset mitt, men alt uteareal er fellesareal. Jeg ville bygge garasje, og gikk til naboene og fikk underskrifter på nabovarsel. Ingen protester. Etter 4 måneder begynte jeg på garasjen. Når jeg var ferdig med grunnarbeid og planering kom naboen (i den andre delen av tomannsboligen) og protesterte. Hun ville ha plass til en garasje ved siden av min, noe det ikke er. Hun hyret advokat og p.g.a. eierseksjonsloven som jeg aldri hadde hørt om før , ekskalerte saken seg til en skikkelig suppe. Det at hun allerede har satt opp garasje til seg selv på “sin” side spiller visst ingen rolle (siden hun rakk å sette den opp før det ble protester). Nå har jeg kort fortalt en i stykker sprengt hage, med en ringmur og et garasjebyggesett (som jeg hadde bundet meg til før naboen protesterte.) lagret på tomten Dette har jeg betalt ca 200 000 kr for. Sånn har det stått siden april. Jeg er bundet av et forlik, da jeg sto i fare for å måtte betale en haug med saksomkostninger når de begjærte rettslig byggestopp. Naboen gjør ingen ting for å komme til en minnelig løsning, det virker som de bare vil gjøre det mest mulig u-utholdelig for meg, noe de klarer til gangs. Jeg er den nyeste innflytteren i et etablert nabolag, og jeg føler meg uglesett av alle de andre naboene som kjenner hverandre fra før. Jeg skulle ønske jeg fikk fram min versjon av saken. Jeg har lurt på om jeg bør ta kontakt med media, men vet ikke helt om jeg kan stole på journalister. Det er mange momenter i denne saken, og dette innlegget kunne blitt mye lenger. Det hadde vært fint om noen hadde noen ideer til meg. Jeg vil gjerne komme nærmere inn på detaljer dersom det er interesse for det. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Du kan ta det opp i forliksrådet. Da legger du frem saken slik den er, og siden hun alt har en garasje på "sin side", som faktisk er på fellesarealet deres, burde det være forståelse for at du får oppført en garasje selv. Ellers kan du jo spille hardt tilbake, og parkere bilen din i garasjen hennes, siden den er bygget på fellesarealet. Eller forran porten hennes når hun står parkert inne. Lenke til kommentar
Kvarstein Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Når det gjelder hennes garasje så har hun gått frem på følgende måte.: Først engasjerte hun entreprenører som sprengte ut tomten , så satte hun opp murene. Ca 20 m2 som tilbygg til huset. Så kom hun på døra vår og trengte en underskrift p.g.a. hun sa hun ville få en bot på 10000 dersom hun ikke sendte inn byggemelding. Da hadde vi også på samme tid våre garasjeplaner på gang , og viste henne vår byggemelding, og vi signerte for garasjene samtidig. Et spørsmål her er om dette kan regnes som et “sameiermøte” i forhold til eierseksjonsloven? Vi er jo uansett kun 2 parter, og resultatet ville jo blitt det samme om det var i mer formelle former, med styre, innkallelser o.s.v. Kort tid etter fortsatte hun på bygget sitt, men istedenfor å sette inn en garasjeport slik tegningene hennes viste, satte hun inn en vegg med et stort vindu og en dør. Så hevdet og hevder fremdeles at det er en bod. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Da hadde vi også på samme tid våre garasjeplaner på gang , og viste henne vår byggemelding, og vi signerte for garasjene samtidig. 9436458[/snapback] Så hun signerte for din garasje også? Da har hun jo ikke noe å fare med! Lenke til kommentar
Kvarstein Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Nei det var det vi også trodde. Merkelig det der. Vi fikk jo byggetillatelse fra kommunen og alt. Og Når vi fikk det bandt vi oss til et tilbud om et garasjebyggesett. For å forklare å hvor urimelig dette er:: Etter at vi fikk byggetillatelse gikk det 2 måneder før vi startet grunnarbeidet. Det gikk enda 2 måneder før tomten var ferdig planert. Nå først kom hun med klagen sin. Vi svarte at hun jo hadde signert på nabovarselet, men dette godtok hun ikke. Etter 2 dager fikk vi brev fra advokaten hennes. Han sier her at siden det er snakk om en seksjonert bolig, så holder det ikke med underskrifter. Man må ha fastsatt vedtekter i sameie om bygging av garasje. Altså er vår tomannsbolig underlagt samme lover som store boligkomplekser, som blokker og lignende. For å få bygge skulle det altså først være et styre som kom med en innkalling til sameiermøte, hvor det ble fastsatt vedtekter om garasjebygging. Jeg lurer på hvor vanlig dette er for tomannsboliger ? Tviler på at det blir praktisert. Men hos oss skal det altså gjelde. At det heller ikke er fastsatt vedtekter om hennes garasje, vedkommer ifølge han advokaten ikke saken. Denne advokaten holder også fast ved at det er en bod hun har bygget, til tross for at han har fått alle papirene på den hvor det står at det er en garasje med tegninger og alt. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Det at hun allerede har satt opp garasje til seg selv på “sin” side spiller visst ingen rolle (siden hun rakk å sette den opp før det ble protester). .................................................................................................................. Jeg er bundet av et forlik, da jeg sto i fare for å måtte betale en haug med saksomkostninger når de begjærte rettslig byggestopp. Naboen gjør ingen ting for å komme til en minnelig løsning, ................................................................................................................... istedenfor å sette inn en garasjeport slik tegningene hennes viste, satte hun inn en vegg med et stort vindu og en dør. Så hevdet og hevder fremdeles at det er en bod. 9436391[/snapback] Først og fremst: Skaff deg en advokat! Når motparten engasjerer advokat, så bør du gjøre det samme. Siden du selv sier at faktum er "suppeaktig" så er din advokat den nærmeste til å vurdere holdbarheten av motpartens argumenter.(bla. deres forlik som du føler deg bundet av, men også påstandene om eierseksjonsmøte.) Jeg kan ikke se at du ikke kan inngå et nytt forlik, slik situasjonen er. Selv om hun har satt opp bygget, så er det jo ulovlig i forhold til de opprinnelige tegningene, som du undertegnet. Kommunen har jo akseptert nabovarselet ditt og byggeplanene dine. At det ikke er avholdt et formelt eierseksjonsmøte vil jo ikke si det samme som at hennes underskrift på nabovarselet ikke gjelder. Dette er en uthalelsesstrategi fra hennes advokats side. Du bør vel egentlig få til et nytt forlik med henne. Du aksepterer hennes endrede garasjeplaner, mot at hun ikke protesterer på dine. Hvis ikke så kontakter du kommunen og klager på hennes bygg. Husk også på at det er kommunen som avgjør disse sakene og ikke naboen din. Kommunen kan velge å sette til side naboens protester, da det er andre hensyn som de legger til grunn for din søknad. Lykke til Edit: Jeg svarte visst samtidig med deg, så det kan være at mitt svar ikke står i forhold til dine nye opplysninger. Endret 6. september 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 jeg kan ikke mye om lov og slikt den veien der, men det hørtes kraftig feil ut. Kansje du kan gå til tv2 hjelper deg:O Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor du bare ikke fortsetter å bygge garasjen ? Du har fått tillatelse fra kommunen så da er det ingenting som kan stoppe deg foruten en dom fra en domstol. Forøvrig har jeg laaaang erfaring med "gale" naboer i byggesaker. Det er derfor ingenting som overrasker meg lenger for hvor langt folk er villig til å gå for å hevde sin eiendomsrett på andres bekostning. Skaff deg en dyktig advokat og rydd opp i saken. Send deretter regningen til naboen (etter dommen). Lenke til kommentar
Kvarstein Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Jeg vil gjerne si litt om hvordan Denne advokaten har gått frem i denne saken. Jeg leste på en tråd om det å klage på motpartens advokatpraksis, Det mener jeg det bør være god grunn til i dette tilfellet. Vi svarte på brevet hans og sa at vi stanset arbeidet inn til videre for å belyse saken fra vår side. Siden han truet med å begjære midlertidig forføyning til tingsretten. Det ble masse brevskriving fram og tilbake uten at det førte fram til noe. Det nærmet seg dagen hvor garasjen vår skulle leveres. Utgangspunktet mitt nå var at jeg hadde fått lovlig byggetillatelse fra kommunen, og Jeg sende derfor en mail til advokaten hvor jeg sa at dersom det ikke kom gode grunner til byggestopp, ville jeg gjenoppta arbeidet. Det fikk jeg ikke. Jeg ville jo gjerne ha muren ferdig før garasjen kom, og engasjerte en til å sette denne opp. Da kom lensmannen på døra med begjæring om midlertidig forføyning framsatt av denne advokaten. I denne blir jeg framstilt som en skikkelig kjeltring. Det refereres til at jeg gikk med på byggestans, men at jeg ikke har gitt beskjed om at arbeidet skulle gjennopptas. Dermed henviser han til en haug med paragrafer som sier at tingsretten bør stanse byggingen uten at vi engang får uttale oss. M.a.o han lyver for tingsretten. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 I denne blir jeg framstilt som en skikkelig kjeltring. Det refereres til at jeg gikk med på byggestans, men at jeg ikke har gitt beskjed om at arbeidet skulle gjennopptas. 9437350[/snapback] Husk å alltid sende rekomandert til motparten. Lenke til kommentar
Kvarstein Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Begjæringen kom rundt påsketider ,altså en dårlig tid å få seg en advokat på. Men jeg fikk en som ville ha saken. Dessverre er denne saken en typisk “advokat-mat” sak med rom for å trekke den ut slik at de kan tjene mer penger. Vi fikk nesten ikke tilbakemeldinger fra advokaten vår før tidsfristen på begjæringen løp ut. Advokatene snakket sammen og ble enige om at vi burde inngå et forlik som sier at arbeidet stansets inntil vi blir enige. Siden advokaten min sa at dersom jeg ikke gikk med på dette ville jeg mest sannsynlig tape, og dermed måtte jeg ha betalt over 20000 i saksomkostninger. Så dette gikk jeg med på…. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Har du snakket med kommunen, etter at lensmannen var på døra? Og eventuelt, hva sier de om saken(e)? Endret 6. september 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Så i bunn og grunn så er saken at dere skulle bygge garasje på hver deres side, men så ombestemte naboen seg og ville heller ha et anneks/bod, og krever derfor å få garasje på din side? - Hva med å sette den opp som et anneks/bod selv, og evt heller konvertere den til garasje ved senere anledning? (da kan du iallefall argumentere for at naboen har gjort det samme) - og har du først fått satt det opp så må jo hun evt gå rettens vei for å få revet det igjen, og det blir kanskje vanskelig hvis hun har gjort det samme? - problemet her er vel egentlig at du har fått en midlertidig forføyning fra retten om byggestopp, så denne må på en eller annen måte få opphevet med mindre du kan sette dette opp på en helg de er bortreist slik at ikke lensmannen kan komme og stoppe deg igjen :-P ... Jeg ville nok uansett tatt kontakt med en annen advokat for å få vurdert saken, og gjerne en som er spesialist på byggesaker og/eller nabo/sameie strider - og ikke minst som har tid til å se på saken din. - Etter din fremstilling virker det jo som advokaten kun har tatt saken for å få honoraret, ikke for å hjelpe deg. (Et forlik er jo alltid en grei måte der begge parter for honorar uten for mye jobb utover etpar brev og et møte e.l.) Endret 6. september 2007 av kjetilkl Lenke til kommentar
Kvarstein Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Har du snakket med kommunen, etter at lensmannen var på døra? Og eventuelt, hva sier de om saken(e)? 9437577[/snapback] De påklaget kommunens vedtak. Denne har kommunen avvist, den er nå til behandling hos fylkesmannen. behanlingstiden er på et halvt år. Kommunen sier at de forholder seg til at hun har samtykket i tiltaket. Jeg håper jo at fylkesmannen trekker samme konklusjon. Så i bunn og grunn så er saken at dere skulle bygge garasje på hver deres side, men så ombestemte naboen seg og ville heller ha et anneks/bod, og krever derfor å få garasje på din side? - Hva med å sette den opp som et anneks/bod selv, og evt heller konvertere den til garasje ved senere anledning? (da kan du iallefall argumentere for at naboen har gjort det samme) - og har du først fått satt det opp så må jo hun evt gå rettens vei for å få revet det igjen, og det blir kanskje vanskelig hvis hun har gjort det samme? - problemet her er vel egentlig at du har fått en midlertidig forføyning fra retten om byggestopp, så denne må på en eller annen måte få opphevet med mindre du kan sette dette opp på en helg de er bortreist slik at ikke lensmannen kan komme og stoppe deg igjen :-P ... Jeg ville nok uansett tatt kontakt med en annen advokat for å få vurdert saken, og gjerne en som er spesialist på byggesaker og/eller nabo/sameie strider - og ikke minst som har tid til å se på saken din. - Etter din fremstilling virker det jo som advokaten kun har tatt saken for å få honoraret, ikke for å hjelpe deg. (Et forlik er jo alltid en grei måte der begge parter for honorar uten for mye jobb utover etpar brev og et møte e.l.) 9437637[/snapback] Ja det er virkelig en sak som gir rom for å hale ut honorarer. Til nå har det ikke kommet et eneste konstruktivt løsningsforslag fra en advokat. Har noen et bra tips på hvordan jeg skal få tak i en skikkelig god advokat på denne saken? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Har noen et bra tips på hvordan jeg skal få tak i en skikkelig god advokat på denne saken? 9437700[/snapback] Nei, men et kjapt google søk fant meg dette iallefall: http://www.nettkatalogen.no/bransjelist/nabotvister/1.htm http://www.jareld.no/sider/om_oss.htm Lenke til kommentar
Kvarstein Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Nei, men et kjapt google søk fant meg dette iallefall: http://www.nettkatalogen.no/bransjelist/nabotvister/1.htm http://www.jareld.no/sider/om_oss.htm 9437737[/snapback] takker. Men hvordan vet jeg om det er skikkelig bra? eller bare ute etter cash? Til nå har advokatene som har vært inne i bildet, kun fokusert på eierseksjonsloven. Hennes garasje blir satt til siden for saken. Og min garasje blir fokusert på som hovedproblem. Jeg synes det er litt rart at det ikke fokuseres mer på hennes garasje, som etter mitt syn, og kommunens, er likestillte. Det et vi undertegnet samtidig bør vel kunne gå som et "sameiermøte" det er jo det det i realiteten var. Jeg visste ikke at hun kunne klage på dette før jeg satt der med garasjen bundet til meg. Det må vel være regler for hva som er rimelige klagefrister? For dette er jo soleklart urimelig. Det kan jo heller ikke være lov å bygge bod når man har fått tillatelse til å bygge garasje? Lenke til kommentar
mkon Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Da går du til sak mot henne pga feilinformasjon. Du trodde det skulle komme en garasje der og ikke bod. På tide å ta igjen med samme mynt. Etter å ha lest gjennom så er det en skikkelig slitsom situasjon du har kommet i. Slike naboer er et sant helvette. Men du skulle ha bygd ferdig garasjen, siden du har fått tillatelse fra alle parter og fra kommune. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Det kan jo heller ikke være lov å bygge bod når man har fått tillatelse til å bygge garasje? 9437887[/snapback] Vel, det kommer vel an på - tror ingen tvinger deg til å ha garasjedør i garasjen din for å si det sånn, "problemet" (hennes)er vel heller hvis hun prøver å prosedere på dette hvis hun har byggemeldt en garasje .... Når det gjeler hvordan finne en god advokat har jeg ikke peiling, men de fleste advokater tilbyr seg vel å gå igjennom saken din og se på mulighetene gratis eller for en liten fast sum, og da bør det jo være mulig å plukke opp hva slags arbeid du tror han kan gjøre.... Lenke til kommentar
Kvarstein Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Da går du til sak mot henne pga feilinformasjon. Du trodde det skulle komme en garasje der og ikke bod. På tide å ta igjen med samme mynt. Etter å ha lest gjennom så er det en skikkelig slitsom situasjon du har kommet i. Slike naboer er et sant helvette. Men du skulle ha bygd ferdig garasjen, siden du har fått tillatelse fra alle parter og fra kommune. 9437938[/snapback] Ja det er virkelig blitt et helvete å bo her. Jeg ser jo nå at jeg bare skulle gitt faen å smellt opp garasjen min. Det er synd at jeg har bundet meg til dette rett-forliket. For hvis jeg begynner å bygge nå blir vel saken enda værre. Jeg har virkelig lyst til å ta igjen. Men advokatene jeg har snakket med til nå får det ikke akkurat til å se lyst ut. De er redd for å ødelegge "forhandlingsklimaet". Det er etter min mening ødelagt allerede. Det kan jo heller ikke være lov å bygge bod når man har fått tillatelse til å bygge garasje? 9437887[/snapback] Vel, det kommer vel an på - tror ingen tvinger deg til å ha garasjedør i garasjen din for å si det sånn, "problemet" (hennes)er vel heller hvis hun prøver å prosedere på dette hvis hun har byggemeldt en garasje .... Når det gjeler hvordan finne en god advokat har jeg ikke peiling, men de fleste advokater tilbyr seg vel å gå igjennom saken din og se på mulighetene gratis eller for en liten fast sum, og da bør det jo være mulig å plukke opp hva slags arbeid du tror han kan gjøre.... 9437950[/snapback] Så det du sier er at man ikke trenger å bygge helt likt som tegningene. ? Hun har byggemeldt en garasje. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Jeg hadde bygget garasjen ferdig neste gang naboen din tar ferie. Fordeler: - Ingen som kommer til å stoppe deg - Mye enklere, raskere og billigere enn å gå via domstol - Du får fordelen av å kunne bruke en vare du allerede delvis har betalt for - Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse fra en domstol = forlik Ufordeler: - I aller aller verste tilfelle må du rive i etterkant Så til mitt tips: Send et anonymt brev med et gavekort til Ving eller noe lignende for 3 ukers ferie i Spania til naboen Endret 6. september 2007 av Spartan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå