Gå til innhold

Finnes det en mp3-spiller med kvalitetslyd?

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå hatt noen Ipoder som har blitt flittig brukt de siste årene. Men jeg har merket at noe av musikken jeg hører på blir veldig skurrende, og tydeligvis for krevende for Ipoden (Både Nano og vanlig Ipod). Hører endel på f.eks. Dimmu Borgir som har veldig "fyldig og kvass" lyd, med mye instrumenter gående på en gang. Dette er noe nanoen ikke takler. Testet akkurat noen av de samme sangene på en gammel Creative Nano, og da var plutselig lyden helt ren. Det var rett og slett mye bedre å høre på den.

Jeg har etter denne lille sammenlikningen funnet ut at jeg må skaffe noe annet enn Ipod, men lurer på hva som har den beste lydkvaliteten. Og om det kanskje finnes noe annet enn de mest kjente populær-merkene, som har lydkvalitet og ikke design i fokus. (Er også klar over at mp3 ikke kan by på så altfor mye kvalitet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

En eller annen cowon spiller kanskje? Da har du mulighet for flac avspilling og, som er et lossless format :) Cowon matcher ingen på lyd. Meizu, iriver og sony er også gode. Sony har jo den irriterende sonicstage greia da på de fleste modeller, så ville nok holdt meg unna dem. Hvor mye legringsplass trenger du?

Lenke til kommentar

Dette med god lydkvalitet frister meg ganske mye.

Vil ikke ha iPod.

Så på flere iAUDIO spillere. Men utviklingen på dette feltet gå så svinaktig fort at de spillerene som hvertfall hw hadde i sin prisguide er utdatert allerede (hvis det skal være flash minne, skal jeg minst ha 8GB, og helst 16)

Etter litt leting vant jeg en kliss ny iAudio spiller, U5 en flash basert liten spiller med pent design MEN støtter kun filtypene .mp3 og .wma. Denne kommer i 2,4, og 8 GB flashminne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
En eller annen cowon spiller kanskje? Da har du mulighet for flac avspilling og, som er et lossless format :) Cowon matcher ingen på lyd. Meizu, iriver og sony er også gode. Sony har jo den irriterende sonicstage greia da på de fleste modeller, så ville nok holdt meg unna dem. Hvor mye legringsplass trenger du?

9436634[/snapback]

Ingeting er som litt selvpwning når man står opp ^^

Dette med god lydkvalitet frister meg ganske mye.

Vil ikke ha iPod.

Så på flere iAUDIO spillere. Men utviklingen på dette feltet gå så svinaktig fort at de spillerene som hvertfall hw hadde i sin prisguide er utdatert allerede (hvis det skal være flash minne, skal jeg minst ha 8GB, og helst 16)

Etter litt leting vant jeg en kliss ny iAudio spiller, U5 en flash basert liten spiller med pent design MEN støtter kun filtypene .mp3 og .wma. Denne kommer i 2,4, og 8 GB flashminne.

9438039[/snapback]

U5 er en merkelig spiller, skjønner ikke helt poenget.....

Cowon D2 har SDHC utvidelse, dvs at nåværende maks kapasitet er 4GB + (GB SDHC kort, altså 12GB. Den har også overlegen batteritid på ca 50 timer. Det kommer både 8GB D2 og 16GB SDHC kort (og senere 32 GB), så kjøper du 4GB spilleren nå så har du milighet for 12GB nå, 20GB om en liten stund, og så 36GB når de kortene komemr. Venter du på 8GB spilleren, får du 16GB da, 24GB om en stund og 40GB når de kortene kommer :)

Selv har jeg 2GB D2 og 8GB kort, det er 10GB og holder i massevis for meg. Minnekort er billgiere enn å kjøpe enspiller med mer interminne, tror vel billigts 2GB D2'en er 1500 mens 4GB er 2300 (ikke helt sikker) mens et 8GB kort koster 700 kr, så vil anbefale å bruke minnekort over internminne :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Cowon gjør en del merkelige ting... F.eks har de konsentrert mer på å legeg til flere funksjoner på d2 via firmware enn å fixe bugs, helt til nyeste firmware nå som heldigvis er en diger bugfixer. Det kan tyde på at de derfor går litt vekk fra kvalitet over kvantitet, fordi de satser på å få tilby mange funksjoner over at de som er der fungerer optimalt. Burde kanskje sende dem den delen av markedsføringsboka som forteller om hvor mye det koster å få nye kunder motfor å gjøre dem man har fornøyde :p

Poenget mitt er, at hvis cowon faktisk satser mer på det normale markedet som er dominert av sansa, ipod og andre middelmødige spillere som portapro idioter tasser rundt med, så kan de ha droppet flac og ogg fordi slike folk ikke vet hva det er uansett. Ingen cowon entusiast ville velge U5 over de andre spillerne, og ikke er det noen erstatter for X5 heller.

Lenke til kommentar

Hmm... Eneste problemet med den er størrelsen, men må innrømme at det etter all sannsynlighet blir U2!

Takk for overbevisningen Ødegård!

Men da kommer det igjen. Trenger jo ikke video støtten. Ser egentlig ikke grunn til å ha stor skjerm i det heletatt. Album bilder, og muligens bilder blir nok det jeg bruker den til. Er ikke lett å bruke penger nå til dags. Finnes det et godt mindre (størrelse) alternativ? Vet du når 16/32GB SD kort kommer, og ca pris? Får minnekort leser på min nye bærbare, så det er jo ekstra brukervennlig for meg.

Lenke til kommentar

Akam.no hadde en nyhet om dette sent i august:

Men som det er med alt annet som er nytt og bryter grenser: Det er ikke gratis. I følge nettstedet dailytech.com, vil veiledende priser i USA ligge på $350 for 16GB-modellen, og det dobbelte for 32GB.

16GB-modellen skal bli tilgjengelig i oktober, mens 32GB og micro SDHC ikke vil komme før i januar 2008.

Støtter spilleren SDHC, er det neppe en begrensning i filsystemet som hindrer deg i å bruke 16/32GB-kort, og man kan vel uansett stole på at det kommer en oppdatering som ordner med det om det er problemer.

Problemet er dog at minnekortet kommer til å koste nesten like mye som spilleren selv ved lansering, men det kommer helt sikkert til å falle ganske raskt.

(På den annen side, om du synes det er vanskelig å bruke penger, er det da et greit kjøp. :) )

Endret av Dradd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Hmm... Eneste problemet med den er størrelsen, men må innrømme at det etter all sannsynlighet blir U2!

Takk for overbevisningen Ødegård!

Men da kommer det igjen. Trenger jo ikke video støtten. Ser egentlig ikke grunn til å ha stor skjerm i det heletatt. Album bilder, og muligens bilder blir nok det jeg bruker den til. Er ikke lett å bruke penger nå til dags. Finnes det et godt mindre (størrelse) alternativ? Vet du når 16/32GB SD kort kommer, og ca pris? Får minnekort leser på min nye bærbare, så det er jo ekstra brukervennlig for meg.

9438340[/snapback]

Går ut fra at du mener D2 ;) U2 er en annen cowon spiller, veldig liten og ytterst genial sak men maks 2GB. Har skrevet anmeldelse av den her, vil anbefale den om 2GB holder.

Når det gjelder D2, så husk at den har touch screen, så skjermen er også knappene ;) Det er ikke noe å vinne på å ta en annen spiller uten video fordi det er ingen relevante utfordrere til D2, ikke uten video og ikke noe som kan matche batteri, lyd og kapasitet

Lenke til kommentar

Tja, litt stive priser kanskje?

Tror også på at de kommer til å falle i rundt samme kurve som andre minnekort før disse har gjort. Så da blir det nok 4GB versonen (flere som hadde den inne for under 2000,-) + 8GB minne kort, og Grado hodetelefoner (i tvil her og :p)

Hvor kjøpte du minnekortet ditt Ødegård? Ingen nettbutikker i Norge har det inne enda.

Newegg.com hadde faktisk ikke heller :hmm:, Men på ebay var det en god del.

EDIT: D2 jeg mente ja. 2GB er for lite. Forsåvidt er 12GB for lite det også, men får klare meg.

Endret av 9nja
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

8GB minnekort er inne overalt :p KJøpt det på komplett. Forøvrig så har pris og kvalitet en sammenheng, hvis du skal ha billigmøkk med middelmådig til ræva lyd og heller tvilsomme funksjoner ellers så har du creative, sandisk etc :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Største forskjellen er klassen... class 2 er tregest, class 6 raskest av sdhc kort. har kun innvirkning på overføringshastighet til kortet, ingen problemer med fart når du bruker kortet i spilleren

Lenke til kommentar
Angående SD kort. Stor forskjell i kvalitet på de forskjellige?

9445848[/snapback]

SanDisk leverer jevnt over høy kvalitet.

Er og på utkikk etter ny mp3 /multimedia-spiller. Har sett på iRiver Clix 2, men Cowon D2 ser mer interesang ut. Kommer den med 8 eller 16GB innebyggd minne en gang?

Har trodd at iRiver har den beste lyden, men så en sammletest i "Lyd & Bilde" (6 07) der både iPod Nano ,Creative Zen og Samsung T9 har bedre lyd en iRiver Clix 2 :hmm: (Cowon var ikke med).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...