Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontert xenon i nærlys -> ARGH!

TheHead

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så i utgangspunktet kan man ikke bruke dem lovlig, med mindre man faktisk har Xenon-lykter i bilen fra før av?

9464270[/snapback]

Når det gjelder nærlys, så er nok ikke dette langt unna sannheten....

Hvis du skal gjøre dette lovlig, må du mest sannsynlig bytte hele lykta til godkjente lykteinnsatser i tillegg til xenon kitet. Og så kommer selvfølgelig automatisk nivåregulering og lyktespylere i tillegg...

Lenke til kommentar

Det finnes unntak, men da snakker man biler som er solgt lagt ut på 2000-tallet. Alle andre kan man med 100% sikkerhet si at verken nærlys eller fjernlys kan ettermontere xenon i. Unntaket er dersom man f.eks kjøper ekstralys som er originalt montert Xenon i, f.eks Hella Comet 200 Xenon eller Hella Luminator Xenon.

Man har verken lov å bruke dem, eller i det hele tatt ha dem montert dersom lykta ikke er godkjent etter ECE direktiv nummer 48. Det hjelper ikke å bare oppfylle kravene i direktivet. Lykta må originalt være godkjent etter den standarden. Det med ettermontering av høydejustering gjør det dermed ikke mer lovlig.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Okei... ny versting på lista:

Møtte i går kveld en Peugeot 407 med ettermontert xenon i nærlysa OG grøftelysa.. Han kjørte med hele pakka på samtidig..

9451528[/snapback]

Liker ikke å kverrulere, men hvordan vet du at den 407'n hadde ettermontert xenoni nærlysa? Så vidt meg bekjent har 407 linselykter uanz.... :-)

Lenke til kommentar

:blush: En liten blunder fra min side... det var en 406 og ikke en 407...

For å være helt nøyaktig en slik en:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...2bacqJDnF576282

(for ordens skyld.. bilen i annonsen har ingenting med dette å gjøre).

Så kan du ut i fra hovedbildet i annonsen forestille deg å møte dette lysorgelet med ettermontert xenon på mørke våte veier... :cry:

Endret av TheHead
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Okei... ny versting på lista:

Møtte i går kveld en Peugeot 407 med ettermontert xenon i nærlysa OG grøftelysa.. Han kjørte med hele pakka på samtidig..

Liker ikke å kverrulere, men hvordan vet du at den 407'n hadde ettermontert xenoni nærlysa? Så vidt meg bekjent har 407 linselykter uanz.... :-)

Fordet om bilen har linselykter betyr det ikke at han har xenon, har linselykter på min bil og det ligner ikke på xenon idet heletatt.

Xenon i grøftelys er ikke tillat, og kjøring både med grøftelys og kjørelys er vel 1500kr,- i bot. Ulovlige xenon nærlys kan ende med avskilting.

Personlig syns jeg det er altfor lite tekniske kontroller på dette... :(

Jeg møter stadig idioter som ikke kan bruke lysene og som kjører med ulovelige lys :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...