Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontert xenon i nærlys -> ARGH!


TheHead

Anbefalte innlegg

Utrolig hva folk reagerer på dette da!

La nå folk som vil ha slik på bilen ha slik.

Er ikka alle som har råd til å ombygge alt som koster ca 20.000,-

9437810[/snapback]

 

Hva tror du vi har lover og regler for?

- Hvis alle skulle gjøre som de ville, hvordan hadde verden sett ut?

 

Og hvorfor tror du det koster 20000 å bygge om til LOVLIG xenon?

- Fordi dette er en større installasjon med automatisk nivåregulering, lyktespylere og lykter godkjent for dette.

 

 

 

Jonepet: honnør til den veldokumenterte posten din :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å komme med "og du bryter aldri en regel?"-argumenter tror jeg nesten vi prøver å unngå.

 

Jeg har ingenting imot at folk slenger dette i fjernlys eller i skikkelige nærlys, men når det faktisk er slik at jeg kjører på veier med gatelys og ser to store blå flekker komme mot meg, gjerne slik at jeg først tenker "utrykningskjøretøy", og jo nærmere de kommer, jo større blir de store flekkene, da er det over grensen. Når det skal gå ut over oss som følger loven, at enkelte ikke gidder å tenke et sekund på hvorfor lovene faktisk eksiserer, samt at forhandlere lyver indirekte til kundene og påstår det er ingen problem og fullt lovlig, da blir i vertfall jeg irritert.

 

.. og nei, det blir ikke engang lovlig farge med 6000K Xenon-HID i gammel H4-crap. I det minste hold dere til 4500K slik at vi slipper disse fake blålysene rundt på veiene!

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Så du sier at du ALDRI bryter noen regler? 

 

Det har jeg aldri påstått heller.

 

Den holdningen du viser til, er nettopp det som irriterer og provoserer. Uansett så er dette ULOVLIG, og jo flere som gjør dette jo tidligere settes det fokus på dette av politi og biltilsyn.

 

Så når du står i veikanten og mottar en større bot, så er det jeg som tuter og ler mens jeg kjører forbi :w00t:

 

Så monter så mye xenon du bare vil!

Lenke til kommentar
Så fint for meg at purken som bor her driter i hva bilistene gjør så lenge de bruker belte og kjører fint der det er tettbefolkning da ;)

 

 

 

Så synd for deg :)

9438094[/snapback]

 

Utrolig voksen argumentasjon :no:

 

Er selv, ikke direkte plaget, mer oppgitt over alle som har feil-justerte lys. Jeg begrenser meg ikke til kun de med xenon, men så lenge lysene er feil justert så kan dette være en fare for møtende trafikkanter.

Hvis man må følge hvitstripa på høyre side med øya for å vite hvor veien er når man møter en bil, mister man mye av det man ellers kunne ha sett av hindringer på veien.

Lenke til kommentar
Man skal se på hvitstripa til høyre når man møter bil i mørket ;)

 

Les bil-sertifikat boka en gang til :)

9441581[/snapback]

 

Det er jo grunnen til at jeg nevnte den :roll: Alikevel, enkelte biler med feil innstilte lys gjør at du ikke kan se noe mer enn den

Lenke til kommentar
Man skal se på hvitstripa til høyre når man møter bil i mørket ;)

 

Les bil-sertifikat boka en gang til :)

9441581[/snapback]

 

Oppfordrer deg til å gjøre det samme.... Man skal nemlig se på hvitstripa hvis man møter biler som IKKE BLENDER NED...

 

Når man møter en bil i mørket, skal man blende ned når begge bilene har lyst opp den strekningen man skal møtes på. Når begge bilene kjører med nærlys skal det ikke blendes såfremst begge har korrekte lys.

Lenke til kommentar

Artig tråd! hehe

Jeg følger denne regelen.

 

Den som blender, blender jeg tilbake.

 

Og som jeg nevnte i en annen tråd her, så tar jeg igjen skikkelig.

Ekstra sterke halogen i fjernlysa, og ettermonterte lovlige xenon langlys som gir omtrent dagslys 200 meter foran bilen. Så når jeg blir blendet av f.eks biler med sterke nær og tåkelys i kombinasjon så skrur jeg på tilbake, og lar de stå på til jeg har passert bilen. Samme med de som glemmer å skru av fjernlys når vi møtes, og de som kjører med veldig feilstilte nærlys.

 

På lengre turer om vinteren, f.eks på e6 oppover mot trondheim liker jeg å ligge med skikkelig god avstand til forankjørende, og alle lys på, såfremt jeg ikke møter noen biler. Da har biler veldig langt frem tendens til å klikke og mase med bremsepedalen fordi jeg "blender dem".. det er da lov å holde 800 meters avstand til forankjørende og ha på fjernlys?! når det verken er gatelys eller få elger ute å går? :)

 

det er jo bare å avlende speilet, om det er så farlig... holder da kjempeavstand!

Endret av Ditech
Lenke til kommentar
Ja?

Og har den ukorrekte lys så blir du blendet?

 

Blir du blendet så blir du blendet, enten det er med lommelykt eller 4 stk 1000 metere.

9442574[/snapback]

 

Høres ut som du har misforstått hensikten med å blende ned, slik som du argumenterer.

 

Nærlys skal ikke blende.

Lenke til kommentar
Nei, men om det blender, så bør er det så mye enklere å bare stirre til høyre istedenfor å nistirre i lysene å sutre etterpå!

9442789[/snapback]

 

Bravo! Du har virkelig skjønt hvorfor jeg i det hele tatt har startet denne tråden...

Endret av TheHead
Lenke til kommentar
Nei, men om det blender, så bør er det så mye enklere å bare stirre til høyre istedenfor å nistirre i lysene å sutre etterpå!

9442789[/snapback]

 

Lite tips, gi deg før du dummer deg mer ut enn du allerede har gjort. Du viser et skremmende høyt nivå av idioti her.

 

Ellers er jeg helt enig med trådstarter, ettermontering av billige xenonkit i lykter og biler osm ikke er lagd for det er både irriterende og trafikkfarlig, uansett hvordan man velger å plassere øynene.

Traff senest idag en idiot her i byen, på opplyst vei og alt, i en gammel Mazda med xenonlys som pekte i alle rettninger. Nådde ikke å blinke på han, men har nå delvis bestemt meg for å slenge tilbake tusenmetringene på bilen for å kunne gi litt tilbake.

 

Hadde forsåvidt en episode i fjor vinter på tur hjem til Lofoten. Smale mørke veier i fjellsidene med havet nedenfor. Fikk så en eller annen idiot liggende bak meg, regner med det var xenonlys som sto på, ellers hadde fyren ikke slått av langlysene. Var ihvertfall helt forjævlig å kjøre, og fikk hele kupéen opplyst av fyren. I tillegg lå han så nært opp på støtfangeren min at om jeg måtte stoppet for noe så ville jeg garantert fått idioten inn bakveien. Valgte til slutt å trå på bremsen og stoppe helt opp, for så å legge meg med langlysene bak han igjen, føltes godt.

 

Der og da satt jeg å lurte på om jeg skulle få med meg et par kasserte landingslys fra eett fly å jobb. Noen kW med halogenlys skulle vel fikse saken. Var bare det å få 28V i bilen. :hmm:

Lenke til kommentar

En annen ting er at Xenonlys på en Volvo 240 (som er brukt tidligere som eksempel i denne tråden) bare MÅ se helt FEIL ut.

 

En ting er at man ønsker seg Xenon - for det er jo eksklusivt også, men en annen ting er jo at ettermonterte Xenon rett og slett ikke ser ut som Xenonlys i lampettene foran. Har ikke sett 240 med Xenon selv, men kan tenke meg at det vil se ut som to solsenger som er montert i fronten.

 

Selv har vi adaptive (svinger når man svinger på rattet) Bi-Xenon på Astra'n vår. Xenon gir jo et helt fantastisk lys og det er som å kjøre i en tunnel av lys når man kjører med langlysene på. Og skillet mellom lys og ikke-lys er knivskarp selv 100 meter foran bilen. Dette er over hele lysbildet (mot sidene og oppover). Jeg kan aldri tenke meg at man får et slikt lysbilde når man putter jukse-xenonpærer i vanlige lykteinnsatser, det vil jo bare bli et diffust hav av lys foran bilen.

 

Men, - selvfølgelig blir det nok hvitere lys for han som sitter å kjører bilen...

Endret av turboknut
Lenke til kommentar
En ting er at man ønsker seg Xenon - for det er jo eksklusivt også, men en annen ting er jo at ettermonterte Xenon rett og slett ikke ser ut som Xenonlys i lampettene foran. Har ikke sett 240 med Xenon selv, men kan tenke meg at det vil se ut som to solsenger som er montert i fronten.

 

 

Omtrent slik ser det ut ja :D

 

Grensen mellom ettermontert xenon er hårfin mellom kult og harry. Spør du meg, så er de fleste med ettermontert xenon på feil side av denne streken. 240 er way beyond...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...