Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontert xenon i nærlys -> ARGH!

TheHead

Anbefalte innlegg

Jeg kan i vertfall ikke si det er kult å ha en stor sammenhengende blå flekk. Volvo sine reflektorlykter med Xenon er litt på grensen (da snakker man lovlig, på Vx0 f.eks). De ser jo litt kule ut når det er lyst, siden man ser refleksjonene i reflektoren på en måte, men når det er mørkt blir det bare to store blå flekker.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare en litt kort komentar fra meg her angående 240'en som ble nevnt over:

Når det gjelder lysstyrken i en gammel orginal 240'lykt, så kan dette sammenlignes med ett tent stearinslys. Kan like godt sette inn ett par telys bak glasset på mange av disse bilene.

Bytte ledningsnettet frem til pæra så blir det mye bedre med en gang.

20 år(+/-) gamle ledninger har ikke lenger samme ledeevne.....og dessuten, det er lovlig! :)

Lenke til kommentar

BIltilsynet/politiet/osv. i dette lander sier ikke noe somoftest. De driter langt i det. Som nevnt tidligere i denne tråden er dette et stort problem. Forhandlere påstår det er lovlig, folk tror det er lovlig, politet, biltilsynet, osv. sier ingenting. Det betyr ikke at det er mer lovlig, eller irriterer andre mindre.

Lenke til kommentar

Hmm i gamledager så kjørte vi da med 4 ekstralykter "skikkelige bøttelykter" og 100W pærer samt ekstra kjørelys. Jeg hadde en bryter for å kjøre da totalt 8 lykter på full guffe og glemte dessverre å slå den av når jeg kjørte på nærlys.

Jeg møtte en politibil og han ble ikke blid med 8 lykter mitt i trynet men det ble bare en liten bot og bilen måtte vises så jeg tviler på at politiet tar dette så alvorlig.

Man bør da tåle å bli litt solbrent når man møter en bil med gode lys :!:

Lenke til kommentar
BIltilsynet/politiet/osv. i dette lander sier ikke noe somoftest. De driter langt i det. Som nevnt tidligere i denne tråden er dette et stort problem. Forhandlere påstår det er lovlig, folk tror det er lovlig, politet, biltilsynet, osv. sier ingenting. Det betyr ikke at det er mer lovlig, eller irriterer andre mindre.

9453644[/snapback]

Feil lysbruk er Biltilsynet veldig interessert i å forhindre. Det har jeg merket i utallige kontroller med lastebilen..

Lenke til kommentar
Jeg har xenon på min bruks240.. Med nivåregulering.. Har ikke fått bot/feil på kontroll som følge av dette.. De lyser bra opp, men de står ikke i hytt og pine.. Politiet sa ingenting på dette heller.. Er folk som blinker på meg, men folk er vel kanskje ikke vant til å se en 240 med xenon..

9453064[/snapback]

Har du ettermontert automatisk nivåregulering?

Et av problemene med ettmontering i slike gamle lykter, er det totale lysbildet. Spredningen av lyset er det som skaper blending. Sikkert derfor du opplever at andre blinker til deg :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg har xenon på min bruks240.. Med nivåregulering.. Har ikke fått bot/feil på kontroll som følge av dette.. De lyser bra opp, men de står ikke i hytt og pine.. Politiet sa ingenting på dette heller.. Er folk som blinker på meg, men folk er vel kanskje ikke vant til å se en 240 med xenon..

9453064[/snapback]

Har du ettermontert automatisk nivåregulering?

Et av problemene med ettmontering i slike gamle lykter, er det totale lysbildet. Spredningen av lyset er det som skaper blending. Sikkert derfor du opplever at andre blinker til deg :hrm:

9457394[/snapback]

Har automatisk nivåregulering ja.. Er dessverre det som kostet penger oppi alt dette :p

Lenke til kommentar
Må bare nevnes at justering hos biltilsynet, NAF, etc. ikke tar noen som helst hensyn til feilspredningen.

9458866[/snapback]

Mulig det, men de burde legge merke til at xenon er montert i lykter som ikke er godkjent for dette... ?

9461626[/snapback]

Ja, de burde, men det viser seg desverre at veldig mange av kontrollørene slipper det rett igjennom. :hrm:

Lenke til kommentar
De som selger ettermonteringssett for xenon-lys reklamerer jo med at de er TÜV- og E-merket, og er fullt lovlige. Blir ikke dette villedende markedsføring, eller har de funnet ett smutthull?

9462371[/snapback]

Selve ettermonteringssettene er sikkert godkjent (på en eller annen måte), men det er ikke alle lyktene som er godkjent for xenon.

Det er en ting forhandleren ikke trenger å ta så mye hensyn til...

Det er lov å selge alkohol, men ikke kjøre i fylla :innocent:

Lenke til kommentar

Ja, settene er "godkjent for veibruk", men de er ikke godkjent for bruk i normale halogenlykter.. men dette "unnlater" disse forhandlerene å nevne. Det er langt inne i gråsonen for markedsføringen i vertfall. Er nok mange som har kjøpt en den tro at det er fullt lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...