TheHead Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Har i det siste sett flere og flere biler som har ettermontert xenon i nærlysene.... Dette er et HAT å møte på mørke veier! Spesiellt hvis det regner! Dette blender mye mer enn å møte noen med nærlys og kurve/tåkelys tent samtidig. Mange eldre biler har en utforming på lykt og glass som gir alt for kraftig spredning av lys og medfører blending av møtende bilister. I tillegg er det ikke påbudt automatisk regulering av lysnivå i lyktene, så om baksetet er pakket full av fjortiser, så blendes alt i umiddelbar nærhet. Møtte en Volvo 240 i Østerdalen her om dagen med ettmonterte xenon i nærlysene og så nesten ingenting... Slike biler burde vært avskiltet på stedet Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Har ikke merket noe til det jeg.. Men så bruker jeg ikke å se rett i lysene på møtende biler heller Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Ja til flere tekniske kontroller langs veiene! Og ja til forbud mot å selge slik drit, samt forbud mot å påstå at det er lovlig. Det er synd det skal gå ut over de som har lovlige lykter at noen kjører med ulovlig sterke pærer. En annen ting er at de ikke bare er for sterke, men de fleste er også langt fra hvite. Lenke til kommentar
Audiodoffen Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Utrolig hva folk ska klage på de lysene, skulle trodd de så inni lysene med en gang de så bilen med vilje. Har verken problem med biler som bruker tåkelys eller de med ettermonterte xenon lys, og ja, kjører selv ofre mye ute når det er mørkt, å her regner det omtrent hver dag. Og jeg sier ikke dette kun for å støtte de som bruker det, da jeg selv verken har tåkelys eller xenon lys på bilen. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jeg har kjørt bil i over 13 år og kan ikke akkurat si at dette har plaget meg nevneverdig. At det burde verdt forbudt er en ting... men hvis man stirrer rett inn i gluggene på en forbikjørende 240 med Xenon, så blir man sef. blendet. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Nå snakker trådstarter ikke om Xenon som er fabrikkmontert, men om ulovlig ettermonterte xenon-pæreer i standard lykter. Disse i tillegg til i pærer med ulovlig lysstyrke, samt skjevmonterte pærer er et stort problem i trafikken (og dessverre en alt for vanlig problem). Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Nå snakker trådstarter ikke om Xenon som er fabrikkmontert, men om ulovlig ettermonterte xenon-pæreer i standard lykter. Disse i tillegg til i pærer med ulovlig lysstyrke, samt skjevmonterte pærer er et stort problem i trafikken (og dessverre en alt for vanlig problem). 9436472[/snapback] Skjønte det... Men på de bilene jeg har møtt opp gjennom tidene som IKKE har orginaltmonterte Xenon, men som da har ettermontert dette, kan jeg ikke si har plaget meg nevneverdig. Jeg er enig i at det bør bli forbudt... men direkte plagsomt er det ikke. Men det kommer vel igjen ann på hvor man konsentrerer seg for å feste synet. Glaner man som sagt rett inn i reflektoren på en møtende bil vil man sef. bli fortere blendet av en bil med feilmontert Xenon. Det er en ting man lærer seg når man kjører mye bil som det jeg gjør når det gjelder oppførsel i trafikken. (Jeg er overhodet ikke noe prakteksemplar.. bare så det er sagt) Det man lærer seg er å beholde fattningen og tenke på andre billister som "kollegaer" Jeg merker i stor grad forskjell etter at jeg begynte å kjøre MYE bil i jobbsammenheng. De som irriterer seg mest i trafikken og legger seg på hornet så fort noe ikke går sin vei, er stort sett billister som skal hjem fra jobb og kanskje også havner midt i rushtrafikken. SKulle man irritert seg sån når man kjørte Norge rundt på 4 uker, hadde man rett og slett blitt sliten bare grunnet dette. Det er morro og flekke og kjøre hardt enkelte ganger... men tiden man sparer for å bryte fartsgrensen og hele tiden ligge på grensen er faktisk veldig liten. Jeg slår på Cruisekontrollen og legger meg i fartgrensen etter GPS'en. Møter jeg en bil med sterke lys eller som nevnt ulovlige Xenon, så blinker jeg bare på han hvis det skulle plage meg. Man kan også regne med at det er flere som har blinket til han, så hvis ikke han tar hintet, så får det bli hanns problem. Personlig så tar jeg meg en slurk kaffe og kjører videre, mens jeg hører på Kanal 24. Det som er enda værre enn å møte biler med ulovlig monterte Xenon er å møte enkelte vogntog. Det virker som om det er veldig populært med 1000-metere overalt hvor det er plass på disse bilene. Mange av disse er også Xenonlys. Hvis ett slikt vogntog glemmer å blende ned lysene i mørket, så sitter man igjen med en følelse av sveiseblink. Dette er ti ganger værre! Men uansett, så vil jeg ikke ødelegge min egen arbeidsdag grunnet dette. Det er jo bare å bremse ned litt og legge seg ut til siden. Ja... jeg taper kanskje noen få sekunder, men herregud.. jeg får da betalt! Endret 6. september 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Jeg har kjørt bil i over 13 år og kan ikke akkurat si at dette har plaget meg nevneverdig. At det burde verdt forbudt er en ting... men hvis man stirrer rett inn i gluggene på en forbikjørende 240 med Xenon, så blir man sef. blendet. 9436442[/snapback] Det er helt irrelevant hvor mange år man har kjørt bil. Det er kun det siste året at ettermontering av xenon har begynt å "ta av". Høres også ut som jeg burde nevnt at jeg ikke har for vane å stirre inn i lysene til møtende biler... Som jeg nevner i min første post: Mange eldre biler har en utforming på lykt og glass som gir alt for kraftig spredning av lys og medfører blending av møtende bilister. I tillegg er det ikke påbudt automatisk regulering av lysnivå i lyktene, så om baksetet er pakket full av fjortiser, så blendes alt i umiddelbar nærhet. Uansett, så vil en bil med ulovlige lys eller ulovlig lysbruk blende møtende bilister i større eller mindre grad. Hvis man må titte ned på høyre side av veien for å unngå å bli blendet, mister man en kort periode med sikt fremover. I god fart på landeveien tilbakelegger man en aldri så liten distanse på et par sekunder. Eldre biler har lykter med et helt annet lysbilde enn nye biler. Spredningen av lyset er helt annerledes, og med gamle halogenpærer var ikke dette merkbart for møtende biler. Monterer man 100w pærer eller ettermonterer xenon, blir plutselig dette lyset sjenerende, og ihvertfall når det er fuktig vei og frontrute - når lysene reflekteres. Det er ikke ALLE biler med ettermontert xenon som blender like mye. Nyere biler med "linselys" har allerede et bra lysbilde, og mange av disse lyktene er også godkjent for xenon, forutsatt ettermontering av automatisk nivåregulering. Eldre biler som 240'en jeg nevner i første post har IKKE lykter som egner seg for dette. Ettermontering i slike biler ser jeg kun på som egoistisk... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Var bare en generell innformasjon jeg kom med over her... Må ikke missforstå meg... Jeg er enig med deg. Men jeg er vel bare en person som ikke velger å irritere meg over det. Har mange andre ting å bruke kaloriene mine på enn dette.. hehe. Men for all del! Håper de som blir stoppet med slike lys får en skikkelig bot dem sent glemmer. Men dette overlater jeg til politiet. NEI... hente litt kaffe vel.... Lenke til kommentar
turboknut Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jeg er enig i at det bør bli forbudt... men direkte plagsomt er det ikke. 9436533[/snapback] Det ER forbudt... Men for all del! Håper de som blir stoppet med slike lys får en skikkelig bot dem sent glemmer. Men dette overlater jeg til politiet 9436533[/snapback] (Et eksempel på hva som sjedde med en god venn av meg. Vet forresten ikke hva som skjer i Norge,men har hørt 5000,- i bot og må vise bilen med originale lykter igjen). Har en kamerat som nettopp var på tur i Tyskland for å hente hjem en ny bil. De kjørte med Audi med ettermonterte Xenonlys og ble stoppet av av en sivil politibil på Autobahn like sør for Hamburg. Han fikk kjøreforbud (foreslo at de kunne kjøre uten lys, men det godtok ikke Helmut Deutscher). Dermed kom en kranbil og henta bilen, tauet den til nærmeste bilverksted med ordre om å demontere Xenon og montere vanlige pærer. Deretter måtte bilen vises hos politiet for at passene skulle leveres tilbake igjen...... Ble noen Euro i bot, regning for inntauing, verksted- og hotellregning og dette ble så mye tilsammen at budsjettet på nybilen sprakk. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Det var politiet sitt det Vil nok tro at politiet i Norge også setter fokus på dette etterhvert. Jeg tror utbredelsen av ettermonterte xenonlys bare såvidt har begynt... Edit: spesiellt siden det fortsatt hersker litt misforståelser om hva som er lovlig eller ikke.. Endret 6. september 2007 av TheHead Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Bare en litt kort komentar fra meg her angående 240'en som ble nevnt over: Når det gjelder lysstyrken i en gammel orginal 240'lykt, så kan dette sammenlignes med ett tent stearinslys. Kan like godt sette inn ett par telys bak glasset på mange av disse bilene. Men det spørs vel sef. om dette hadde vert økonomisk forsvarlig Når man tenker helhetlig så er kanskje den sammenlagte trafikksikkerheten globalt ved at man monterer Xenon i en 240 uforandret. Den ene bilen vil få bedre lys og oppfatte farer tidligere, mens møtende trafikk det stikk motsatte. Mulig jeg drar den litt langt nå... men artig å vri litt rundt på ting Er sef. enig i at slike ettermonterte Xenon burde blitt slått hardt ned på., men litt artig og finne noen argumener for og i mot alikevel Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Når det gjelder lysstyrken i en gammel orginal 240'lykt, så kan dette sammenlignes med ett tent stearinslys. Kan like godt sette inn ett par telys bak glasset på mange av disse bilene. Når det gjelder lys i en gammel 240, så var det når bilen var ny meget gode lys. Har hatt 2 stk 240 selv tidligere, og var veldig fornøyd med dem. Dette forutsetter selvfølgelig at lyktene er i orden med blanke reflektorer, hele lykteglass og god strømtilførsel. Når man tenker helhetlig så er kanskje den sammenlagte trafikksikkerheten globalt ved at man monterer Xenon i en 240 uforandret. Den ene bilen vil få bedre lys og oppfatte farer tidligere, mens møtende trafikk det stikk motsatte. Så du tenker på at gjennomsnittlig sett så har alle det bra? Edit: Har et forslag da - Hvis alle møtende biler nøyer seg med å kjøre i 10 km/t i 80 sonen, så kan jo jeg kjøre i 150 Gleder meg skikkelig til å argumentere med dette når jeg blir stoppet av onkel Endret 6. september 2007 av TheHead Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Har ganske bra lys på bilen min, bruker Phillips X-Treme Power i nærlysene som er av linsetype, disse pærene har alt av godkjenninger for å kjøre i europa, og lysene var sist justert av NAF for ca 4 uker siden og han på NAF sa at lysstyrken var helt lovlig, likevell er det noen som blinker på meg ca 3-4stk pr 50 bil jeg møter, dette er slike stirrere som er sjalu? på at man har bedre lys en dem har på bilen sin eller no, da blinker dem som er gærning på meg med fjernlysa, og jeg vet at mine nærlys er 100% lovlige i styrke og er stilt riktig så da blinker jeg bare tilbake med mine 100 watts phillips rally pærer i fjernlysa slik at de får se hva kraftig lys egentlig er hehe.. bilen min er ganke lav og sitter veldig lavt i bilen men har enda ikke hatt problemer med å bli bledet, selv om jeg har sett at lysene er helt feil stilt, da flytter jeg blikket mitt mer fra lyset og problem er løst, hjelper ikke akkurat å tenke faen så sterke lys den bilen har å sitte å stirre inni lyktene som en liten lemmen. :!: Endret 6. september 2007 av Dennis87 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) OT, men Dennis87: Er det pærer man kan sette i "hvilken som helst" bil? Kunne tenkt meg bedre nærlys på bilen min ... Særlig nå når høsten kommer for fullt! Jeg har forresten en lyssjekk til overs på bilen min. Fikk en gratis sjekk av dette når jeg meldte meg inn i NAF, faktisk. Endret 6. september 2007 av OML Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 @Dennis87: Hvis 3-4 av 50 møtende bilister blinker med lysene til deg, så er det nok mer enn bare sjalusi på dine lys... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Bare så det er sagt, det er mange flere grunner til at xenonlys ikke fungerer i halogenlykter en bare lysstyrken. Om vi tar H4 pæra som er mest vanlige av halogenpærene, så er det faktisk en ganske avansert konstruksjon der feiltolleransen må være lik null for å ikke skape blending eller feil lysspredning. Så monterer du xenonlys i en vanlig halogenlykt så får du ikke bare alt for mye lys, men lysspredningen blir helt feil noe som er et større bidrag til blendingen en selve lysstyrken er. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Bare så det er sagt, det er mange flere grunner til at xenonlys ikke fungerer i halogenlykter en bare lysstyrken. Om vi tar H4 pæra som er mest vanlige av halogenpærene, så er det faktisk en ganske avansert konstruksjon der feiltolleransen må være lik null for å ikke skape blending eller feil lysspredning. Så monterer du xenonlys i en vanlig halogenlykt så får du ikke bare alt for mye lys, men lysspredningen blir helt feil noe som er et større bidrag til blendingen en selve lysstyrken er. 9437385[/snapback] Jeg har jo nevnt Volvo 240 som "verstingen" av de jeg har møtt med ettermontert xenon, og 240 bruker jo H4... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Det verste jeg ser er generelt sett Xenon-HID med H4-pærer uten linsereflektorer. Det blir alltid to store blå flekker av dette. Sansynligvis kommer dette av flere av følgende årsaker: 1) Pæra er konstruert slik at lysbildet fra den ikke er kompatibelt med lysbildet fra halogen. Tar man i betrakning at det er nærmest umulig å gå klar av dette punktet, så er det ikke veldig usansynlig, tross markedsføringen. Et problem som er umulig å komme utenom er karakteristikken til en glødetråd vs. en lysbue: Dette bildet viser hvordan en glødetråd har sitt sterkeste lysområde på midten av tråden, mens HID-pæra har sitt sterkeste område helt ytterst på lysbuen. Fargene er også helt motsatt. En lysbue i den aktuelle gassblandingen vil gi et sterkt blått lys ytterst, mens det er hvitere jo lengre inn på tråden man kommer. Siden en vanlig halogenreflektor blander dette sammen, så ender man opp med et blått lys, og ikke et hvitt lys. 2) Pæra er festet dårlig slik at lysbuene kommer i feil posisjon. Siden det er mye (mye, ikke alt, siden pæra inneholder en liten reflektor) posisjonen til lysbuen som avgjør hvor reflektoren vil sende ut lyset forover, så vil en feilplassering av pæra helt klart gi et feil lysbilde. 3) Reflektoren og/eller glasset forran er skittent. Dette gjør at lyset spres feil pga. lysbrytning som oppstår av det som ligger på glasset og/eller reflektoren. Dette er grunnen til at det er påbudt med lyktespylere eller tilsvarende for nærlys med høy lysstyrke. Dette kan jo være grunnen til at Xenon-HID-pærene puttes inn i utgangspunktet. Ser man på grunnene til at folk monterer dette, så er det følgende: 1) Butikker og produsenter gjør dette så enkelt slik at "alle" kan gjøre det. 2) Butikkene påstår det er fullstendig lovlig, samt at det ikke skader pga. "har man bare lyktene justert riktig så...". Samt generelle misforståelser og usikkerhet vedrørende lovligheten. 3) Det utføres skjeldent eller aldri tekniske kontroller på veiene i Norge. I verste fall, så rives dette bare ut på kontrollen, og puttes inn igjen etterpå. 4) I Norge er det veldig uvanlig at slike ting tas opp i media samt at det faktisk gjøres noe for å unngå slikt. Man skal lete lenge etter tydelig informasjon vedrørende lovligheten til slikt, og ofte vil man ende opp med en miks hvor noen sier noe og andre sier noe. Lenke til kommentar
Audiodoffen Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Utrolig hva folk reagerer på dette da! La nå folk som vil ha slik på bilen ha slik. Er ikka alle som har råd til å ombygge alt som koster ca 20.000,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå