Gå til innhold

Motstand i et menneske?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det EN verdi? Nei. Finnes det mange? Ja.

 

Huden som er kroppens ytre barriere leder strøm forholdsvis dårlig, men hvis den blir våt, f.eks. av svette leder den strøm mye mye bedre. Trenger kroppsvæskene, bl.a. blod leder strøm godt. Så hvis man ønsker å måle motstanden mellom to punkter er det stort sett motstanden gjenom huden inn til kroppsvæskene på de to plassene som måles.

 

Du har sikkert sett bruk av hjertestartere på film. Der ser du at de bruker en ledende gele på elektrodene for å få minst mulig motstand i huden de legges på.

 

En annen viktig ting er at motstanden i huden (og som veldig mange andre materialer) endrer motstand med spenning. Dvs. at motstanden synker med økende spenning.

 

 

space

Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for å måle det direkte med et multimeter.

Målte akkurat litt selv her ved å holde på en elektrode i hver hand. Med våte fingre kommer jeg ned mot 1M ohm (1000000 ohm) og halvpartene av dette hvis jeg klemmer hardt på elektrodenene. Med tørre fingre er den nærmere 10 ganger høyerere.

 

 

space

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske å ha lært fra VGS (3 år siden) at motstanden i et menneske regnes i

1750Ωohm. ikke mer.

Menneskekroppen begynner å "kjenne" strøm godt ved 30mA, og maksimal berøringsspenning mellom to gjenstander i et elektrisk anlegg beregnes derfor slik:

 

Rmenneske * Imaksstrøm = Uberøring

 

1750Ω * 0,03A = 52,5V.

Kravet er 50V.

 

space17: Brukte du et multimeter, eller en såkalt "megger" for å måle dette? Har erfaring med at man må ha en høyere prøvespenning enn et multimeter kan produsere når man skal måle på høyere motstander. Skyt meg hvis jeg tar feil :p

Lenke til kommentar

Brukte et multimeter. Som jeg skrev er motstanden i objekter avhenging av spenningen. Noen lite, andre slik som biologisk materiale, sterkt.

Med den påtrykte spenningen som multimeteret mitt gir er motstanden mellom kontaktpunktene i hendene mine i morges det jeg refererte til i tidligere post. Ved høyere spenninger vil motstanden synke betraktelig.

 

I human discharge modeller (brukes til simulering av ESD) velges ofte motstanden til kroppen til 1000-2000 ohm. Men da snakker man ofte om opp mot 10kV.

 

Litt interessant lesning kan finnes her. PDF-dokumnet

 

space

Lenke til kommentar

1 MOhm er omtrentlig resistans i menneskekropp uansett avstand (seff over 5 cm) ved lave spenninger (<1V). Ved ca. 30 mA strøm gjennom hjertet er man garantert død. Jeg mener å huske at jeg kjente det ved ca. 35V med våte hender. (noen år siden jeg gikk GK elektro)

 

MVH Erik Moen

 

Tillegg: Stor forskjell på likstrøm og vekselstrøm i forhold til dødelighet da vekselstrøm (ca. 10-300Hz) stanser automatikken som driver hjerteslagene, mens likestrøm faktisk må ødelegge vevet.

Endret av Eroen
Lenke til kommentar

På den andre side kan musklene i f.eks armen slippe en leder med vekselstrøm, da muskelene ikke blir låst i krampe ("slapper av" 50 ganger i sekundet), menst en likestrøm leder som f.eks fra et sveiseapparat, gir muskelkrampe som gjør det veldig vanskelig å slippe det som gir deg støt, du sitter der i enorm smerte, svetter som en gris og lurer på hva du skal gjøre, hehe helt til en kompis kommer og slår løs armene dine med en forhåpentligvis ikke ledende gjenstand. Skjedde med broren min. :ohmy:

 

Selv har jeg "bare" fått 110v fra armen og ut gjennom MAGEN av alle ting, i en jordfeil (gjennom en genser, da jeg ikke har for vane å tulle med støm naken :p ), og 220 v gjennom en tommel. AU. men jeg nappet til meg armen automatisk, som når du brenner deg, fordi det var vekselstrøm. Tommelen ga meg en følelse av hvordan en grillet gris føler det, luktet svidd kjøtt. :thumbdown:

 

Det at de aner hvor masse strøm som skal til for å drepe, er litt sykt... hvordan finne ut dette? jo man må faktisk PRØVE! = drepe folk. Det meste av informasjon om dette stammer desverre fra grusome nazi eksperiment under andre verdenskrig der de "lekte" seg med strøm og jøder/fanger... :cry:

 

De bruker sikkert donororganer mac brukere og dyreskrotter også, men bare ved å prøve i real life kan man vere sikker... Det er litt kontrovers omkring det å faktisk bruke informasjonen de gale nazinøffene fant ut, men det hjelper å redde liv i dag...

Endret av Impetus
Lenke til kommentar

Hvor mye strøm som skal til for å ta livet av folk er forskjellig fra person til person, og ikke minst hvor strømmen går gjennom kroppen. Normalt skal det mer en 30mA til for å ta livet av folk. Det er derfor jordfeilbrytere bryter på denne strømmen. De skal ha litt å gå på før folk dauer.

 

Husk at det også går folk i blandt oss som har fått lynnedslag gjennom kroppen og overlevd. Da snakker man ikke om 30mA.

 

 

space

Lenke til kommentar
det jeg vet er at 6mA gjennom hjertet er nok til at det stopper.

9442762[/snapback]

 

1 MOhm er omtrentlig resistans i menneskekropp uansett avstand (seff over 5 cm) ved lave spenninger (<1V)

...

9442776[/snapback]

 

Jeg mener det blir feil å bruke 1MΩ som utgangspunkt om man skal finne ut hva som er dødelig/skadelig for mennesker.

 

La oss ta f.eks: Berøring av 230V, hånd-til-hånd.

 

U/R=I - 230V/1 000 000 = 0,00023A

 

Altså 0,23mA. < 6mA.

 

http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_3/4.html viser menneskelige motstander på en veldig grei måte.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_3/4.html viser menneskelige motstander på en veldig grei måte.

9445859[/snapback]

Så vidt jeg kan se sies det ingenting om at motstanden synker ved høyere spenning i den artikkelen. Er det noen som har en kilde på at det faktisk er slik?

9447911[/snapback]

 

Men derimot sier de at motstanden fra hjertet ut til fingertuppene i den ene hånda er 2Kohm. Samt. at i "worst case scenario" kan 30V være dødelig.

 

 

Edit: 2Kohm +/- 1000ohm.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Bare for a nevne det, saa er det ikke tillraadet a male "intern" motstand selv.. blodet er en saltholdig vaeske og leder relativt godt, saa om du presser probene paa et multimeter gjennom huden, f.eks. mellom hver hand, vil det gaa en relativt stor stroem gjennom blodet og hjertet.. nok til at dersom man har (ukjent) problem med hjerte saa kan man doe..

 

Visstnok en fyr i US Navy som drepte seg selv vha. ett multimeter paa den maten.. (Darwin Awards).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...