Gå til innhold

LCD flatskjerm FULLHD til rommet, maks 12500kr

Anbefalte innlegg

Heisann

Fyller 18 på fredag :dribble: og skal slå til med en skikkelig flatskjerm som skal komme opp på veggen på rommet mitt. Har nå hatt en 21" siden 2000 og den begynner å bli godt brukt etter 17 PS1 spill og 31 PS2 spill (alle Final Fantasy pluss andre rollespill). Så tiden er ute etter å kjøpe en ny en. Så her kommer hva jeg vet jeg vil/trenger og jeg kan med en gang si at jeg ikke kan mye om TVer.

TVen kommer til å bli brukt på rommet og hengt opp på veggen (noen som vet hvor jeg kjøper veggoppsett foresten?) i min nye TV krok som jeg har fått laget/driver på å lager og jeg/gjester kommer til å sitte mellom 1-3.5meter unna skjermen.

Jeg skal ha en flatskjerm LCD på minimum 40" og FullHD (dette er viktig!), men helst under 30kg siden jeg tror det er enklere å få opp på veggen. Skal bruke rundt 12.500kr (kan vel kanskje gå noe over om noen kan overbevise meg om at det er lønnsomt).

Skjermen kommer til å bli brukt til PS2, PS3 (når jeg kjøper en rundt jul engang), VHS (har noen filmer jeg ikke vil skilles fra), DVD, Blue-Ray (på PS3) og tilkopling til videokameraet over ledning (scart). Har ikke kanaler på rommet, men skal kanskje få koblet opp parabol over der neste året, men litt usikker der. Har ellers tilgang til tak antenne om jeg vil. Når det gjelder tilkobling til PC har jeg ingen planer om det, men om TVen kan brukes til det om jeg noen gang kommer så langt så hadde det vært greit, men ikke noe viktig.

Skjermen skal ha minimum 2xScart og 1xHDMI innganger, men jeg håper helst på 3xScart, og slik "3-plugg" inngang (en rød, hvit og gult hode). Om det er bra innebygd lyd på den er dette også et pluss siden jeg er usikker på om jeg skal skaffe hjemmekinoannlegg eller ikke (noen forslag foresten til et bra/billig et) med skikkelig Dolby 5.1 Surround lyd (er det ikke det det heter?).

Jeg har foresten sett på disse LCD skjermene, er noen av dem noe å skaffe seg? Tenkte da meget på LG 37LF65 eller Samsung LE37M87BD (vet de er 37", men ser bra ut). Kan de foresten henges på veggen? Dette er bare forslag, vet dere om noen bedre så kom gjerne med dem.

Takker for alle svar (og at noen gadd å lese alt)

Endret av ompopo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann

Fyller 18 på fredag  :dribble: og skal slå til med en skikkelig flatskjerm som skal komme opp på veggen på rommet mitt.  Har nå hatt en 21" siden 2000 og den begynner å bli godt brukt etter 17 PS1 spill og 31 PS2 spill (alle Final Fantasy pluss andre rollespill).  Så tiden er ute etter å kjøpe en ny en.  Så her kommer hva jeg vet jeg vil/trenger og jeg kan med en gang si at jeg ikke kan mye om TVer.

TVen kommer til å bli brukt på rommet og hengt opp på veggen (noen som vet hvor jeg kjøper veggoppsett foresten?) i min nye TV krok som jeg har fått laget/driver på å lager og jeg/gjester kommer til å sitte mellom 1-3.5meter unna skjermen.

Veggfester kjøper du der du kjøper tv, det finnes standardfester som passer.

Jeg skal ha en flatskjerm LCD på minimum 40" og FullHD (dette er viktig!), men helst under 30kg siden jeg tror det er enklere å få opp på veggen.  Skal bruke rundt 12.500kr (kan vel kanskje gå noe over om noen kan overbevise meg om at det er lønnsomt).

Skjermen kommer til å bli brukt til PS2, PS3 (når jeg kjøper en rundt jul engang), VHS (har noen filmer jeg ikke vil skilles fra), DVD, Blue-Ray (på PS3) og tilkopling til videokameraet over ledning (scart).  Har ikke kanaler på rommet, men skal kanskje få koblet opp parabol over der neste året, men litt usikker der.  Har ellers tilgang til tak antenne om jeg vil.  Når det gjelder tilkobling til PC har jeg ingen planer om det, men om TVen kan brukes til det om jeg noen gang kommer så langt så hadde det vært greit, men ikke noe viktig.

Hvorfor skal du ha fullHD når du kjøper en størrelse man ikke ser forskjell på bildet, og i en prisklasse du IKKE får en god fullhdskjerm, men kun de grisebillige? Kjøp KVALITET, ikke de med høyest oppløsning! Du skal jo ikke engang koble til pc med en gang - som ville vært det ENESTE du kanskje kunne hatt nytte av full-hdmessig. Nei, kjøp deg en FET tv, drit i oppløsning, i din prisklasse er 720p det eneste rette valget!

37" er rett størrelse for deg, 40" vil jeg si blir for stort.

Skjermen skal ha minimum 2xScart og 1xHDMI innganger, men jeg håper helst på 3xScart, og slik "3-plugg" inngang (en rød, hvit og gult hode).  Om det er bra innebygd lyd på den er dette også et pluss siden jeg er usikker på om jeg skal skaffe hjemmekinoannlegg eller ikke (noen forslag foresten til et bra/billig et) med skikkelig Dolby 5.1 Surround lyd (er det ikke det det heter?).

Scart er kun en kontakt, som som regel fører nøyaktig det samme signalet som Rød, hvit og gul kontakt som du sier. Dette signalet heter kompositt, og er det dårligste videosignalet du får tak i - styr unna, bruk HDMI eller komponent om mulig. Komponent er rød, grønn, blå, med lyd i separat kabel.

Alle tver i dag har scart, hdmi og komponent, sant gul, hvit, rød. Så du trenger egentlig ikke tenke på dette :).

Skal du kjøpe hjemmekino, IKKE bruk under 5000,-. Lyd i prisklasse under er rett og slett grøt.

Jeg har foresten sett på disse LCD skjermene, er noen av dem noe å skaffe seg?  Tenkte da meget på LG 37LF65  eller Samsung LE37M87BD (vet de er 37", men ser bra ut).  Kan de foresten henges på veggen?  Dette er bare forslag, vet dere om noen bedre så kom gjerne med dem.

Takker for alle svar (og at noen gadd å lese alt)

9435897[/snapback]

Tvene du har sett på er kjempefine de - men ikke kjøp de kun fordi de er fullhd. Skaff deg den tven med best bildekvalitet!

Lenke til kommentar

Takker for svarene Alastor, men har du da noen forslag til en FET TV? Jeg kan ikke fortelle bildekvalitet mellom de Tvene jeg så på og noe bedre, så her trenger jeg hjelp isåfall.

Vet du samtidig om et hjemmekinoannlegg isåfall? Om jeg bør ut med 5000kr + nærmer jeg meg et nivå jeg ikke har noe kunnskap om, så her trenger jeg isåfall også hjelp.

Takker for meget bra svar foresten :D

Endret av ompopo
Lenke til kommentar

Tja, i den prisklassen, siden du ikke skal koble til pc eller slikt, ville jeg satset på Samsung-tven du har sett på, om det er LCD du vil like (sjekk i butikk, sammenlign osv).

Om du kunne tenke deg plasma, ville jeg valgt Panasonic 37" eller 40" PX70/PV70 - disse tvene har overlegent best bildekvalitet i den prisklassen rett og slett :).

Lenke til kommentar
Tja, i den prisklassen, siden du ikke skal koble til pc eller slikt, ville jeg satset på Samsung-tven du har sett på, om det er LCD du vil like (sjekk i butikk, sammenlign osv).

Om du kunne tenke deg plasma, ville jeg valgt Panasonic 37" eller 40" PX70/PV70 - disse tvene har overlegent best bildekvalitet i den prisklassen rett og slett :).

9441396[/snapback]

men er det ikk slik at det skal lite til for å ødelegge en plasmaskjerm? med tanke på å ligge feil/innbrent bilde?

Lenke til kommentar

Jeg var også av den samme oppfattningen om at 1080p var veien. Ser på flere steder at dette er nå igjen blitt et "salgstriks" slik som "HD ready" er, så bruker de "Full HD" som slagord nå.

Sto da til slutt mellom denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339474

og denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329874

Hvor den fra tatung er Full HD.

Så ser det ut til at den ikke er så god på de andre signalene, men god på hdmi 1080p. Dermed vil det ikke bli så bra å se vanlig dvd, spille xbox, spille wii og bruke vanlig kabel-tv fremover. Så da valgte jeg heller den fra qp vision, som også skal ha et penere bilde og bedre konstrastforhold. Tror også 720p er en fin grense for 42", og at 1080p vil ha et klarere skille på større tv-er.

Uansett, nå må jeg fiske opp komponentkabler til xbox-en og wii-en. Gleder meg som en unge til tven er her :)

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ikke sikker på hvor jeg skal kjøpe Tven, mest lyst i en fysis butikk for å hjelpe næromerådet istedefor noen på andre siden av landet.

Foresten noen som vet hvilken nettbutikk som er best å kjøpe TV ifra om jeg skal? Med tanke på sendetid, pris for frakt, toll (er det det ifra Danmark?).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...