Gå til innhold

Et par spm ang Blue Ray og HD DVD.

MysticoN

Anbefalte innlegg

Hei hei, jeg har nettop kjøpt meg en sikkerlig tv, som støtter full HD. men så tenger jeg litt på hva jeg skal velge av DVD/HD DVD spiller. jeg vet at utvalget av HD DvD / Blue ray filmer er minimale for tiden, men det er ikke det jeg vil diskutere her.

Jeg er ganske uviten når det gjelder dette, og siden det finnest 2 HD DVD formater lurer jeg på om det er normalt at en boks støtter begge, og om det også kan spille av gode gammle DvD plater.

Neste spm, er hvor mye mer koster HD DVD og Blueray plater enn vanlige DvD plater? vil dere anbefale meg å kjøpe en boks som støtter HD (DVD spiller) eller vente.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS: Det heter Blu-ray, ikke blue ray/blueray.

Jeg er ganske uviten når det gjelder dette, og siden det finnest 2 HD DVD formater lurer jeg på om det er normalt at en boks støtter begge, og om det også kan spille av gode gammle DvD plater.

9435827[/snapback]

Det finnes kombi-spillere ja (HD DVD og Blu-ray i ett). LG og Samsung har hver sin ny modell klart i USA innen de neste månedene, men en finner eldre modeller her i Norge. Men det må nevnes at kombispillere uansett alltid vil være dyrere.

Her kan du lese litt mer om LG sin kommende spiller:

LG's 2nd-Gen Dual Format HD DVD, Blu-ray Player Due in October.

Neste spm, er hvor mye mer koster HD DVD og Blueray plater enn vanlige DvD plater? vil dere anbefale meg å kjøpe en boks som støtter HD (DVD spiller) eller vente.

9435827[/snapback]

En Blu-ray koster mellom 249,- (Expert) og 349,- (Free Record Shop) i norske butikker. DVDstrax.com sender fra Norge, og alle filmene koster minimum 169/179 og maks 199,-. På diverse amerikanske og britiske nettsider som Amazon, Deep Discount, Axel Music osv. vil filmene koste alt mellom 100,- og 250,- ca.

vil dere anbefale meg å kjøpe en boks som støtter HD (DVD spiller) eller vente.

9435827[/snapback]

Har du en lekker TV bør du få det meste utav den, spør du meg. En grei inngangsbillett til HD-verdenen er i Playstation 3. Du får en meget kurrant Blu-ray spiller (1080p/24 fps) og får konsoll og mediasenter med som bonus. :)

Må dog nevnes at du får ymse Toshiba HD DVD spillere for billigere enn en PS3, men disse leverer dårligere resultater (1080i) og har lenger oppstartstid.

Lenke til kommentar
Ser at "ymse Toshiba" spillere er nevnt her, har kjøpt en slik selv. Knallfornøyd med den, kjempebra bilde. Den leverer også godt resultat med vanlig DVD da den oppskalerer. 2795,- inkl 5 HD DVD filmer er billig, uansett om den er treg i oppstarten. Den heter forresten HD-E1

9436062[/snapback]

takker for alle svar. kan se vanlige DvD filmer på en bluray og/eller HD DVD maskin?! er prisen på bluray og hd dvd den samme, og hvilket format har best utvalg? sist men ikke minst er det noe kvalitets forskjell på disse 2 formatene?

Lenke til kommentar
takker for alle svar. kan se vanlige DvD filmer på en bluray og/eller HD DVD maskin?! er prisen på bluray og hd dvd den samme, og hvilket format har best utvalg? sist men ikke minst er det noe kvalitets forskjell på disse 2 formatene?

9436227[/snapback]

En kan se gamle DVD-er på alle Blu-ray og HD DVD-spillere. Prisene på filmer er ca. det samme. Blu-ray er vel kanskje hakket dyrere. Det er egentlig ikke noe kvalitetsforskjell på de forskjellige formatene. Blu-ray har som kjent større lagringsplass og kan tilby høyere bitrate på lyd og bilde, men i praksis ser en ikke forskjell. Formatene bruker tilsvarende codecer (AVC/MPEG2/VC1).

Ser at "ymse Toshiba" spillere er nevnt her, har kjøpt en slik selv. Knallfornøyd med den, kjempebra bilde. Den leverer også godt resultat med vanlig DVD da den oppskalerer. 2795,- inkl 5 HD DVD filmer er billig, uansett om den er treg i oppstarten. Den heter forresten HD-E1

9436062[/snapback]

Som sagt, Toshiba har fram til de kommende modellene kun levert 1080i, som gir ugjevne/dårlige bevegelser. PS3 oppskalerer selvfølgelig også DVD-ene, men den til til 1080p, ikke 1080i.

Lenke til kommentar

9436227[/snapback]

En kan se gamle DVD-er på alle Blu-ray og HD DVD-spillere. Prisene på filmer er ca. det samme. Blu-ray er vel kanskje hakket dyrere. Det er egentlig ikke noe kvalitetsforskjell på de forskjellige formatene. Blu-ray har som kjent større lagringsplass og kan tilby høyere bitrate på lyd og bilde, men i praksis ser en ikke forskjell. Formatene bruker tilsvarende codecer (AVC/MPEG2/VC1).

9436062[/snapback]

Som sagt, Toshiba har fram til de kommende modellene kun levert 1080i, som gir ugjevne/dårlige bevegelser. PS3 oppskalerer selvfølgelig også DVD-ene, men den til til 1080p, ikke 1080i.

9437412[/snapback]

Den gir så langt ifra ujevnte og dårlige bevegelser som du kan komme. Tro meg... ;)

Lenke til kommentar

9437412[/snapback]

Det er feil. Toppmodellene (og så vidt jeg vet de relativt nye mellom-modellene) til Toshiba i både USA og Europa leverer 1080p (dog ikke 1080p/24, det kommer først etter ny firmware i løpet av denne måneden). Det samme gjør 360 m/drev over vga.

Lenke til kommentar

9437412[/snapback]

Det er feil. Toppmodellene (og så vidt jeg vet de relativt nye mellom-modellene) til Toshiba i både USA og Europa leverer 1080p (dog ikke 1080p/24, det kommer først etter ny firmware i løpet av denne måneden). Det samme gjør 360 m/drev over vga.

9442187[/snapback]

hadde vært fint om noen flere kunne joine denne diskusjonen. lurer faktisk litt på å kjøpe den spilleren dere snakker så vartm/negativ om. vist ikke hvilken annen spiller som kan anbefales.

Håper at mod ikke flytter denne, selv om vi diskuter HD DVD /bluray dvd spiller og ikke filmer så er det her jeg tror jeg får finner flest med peiling på slikt.

Ser at komplett har tilbud på den tombson spilleren, synd de ikke har den på lager.

Lenke til kommentar

Det er kun "low end modellen" til Toshiba som kun har 1080i. Begge de andre to har 1080p. Disse to skal også få en firmware oppgradering slik at de gir 24fps output også.

Her i Norge er nok HD-E1 det mest fornuftige valget siden prisene ennå dessverre er altdor dyre på spillere. At den ikke støtter 1080p og kun 1080i er en svært liten detalj som ikke betyr mye i praksis. Hovedsaken er at den støtter fullHD.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Det er kun "low end modellen" til Toshiba som kun har 1080i. Begge de andre to har 1080p. Disse to skal også få en firmware oppgradering slik at de gir 24fps output også.

Her i Norge er nok HD-E1 det mest fornuftige valget siden prisene ennå dessverre er altdor dyre på spillere. At den ikke støtter 1080p og kun 1080i er en svært liten detalj som ikke betyr mye i praksis. Hovedsaken er at den støtter fullHD.

9443136[/snapback]

husk på at jeg er relativt ny på dette.. det du skrev der sa meg ikke så mye. vet hva 1080p er (det er oppløsningen ikke sant, noen som er et "must" vist du har en tv som støtter dette). men hva 1080i er har jeg ikke peiling på.

24fps er det bra eller mer en standard? hva skal til får å oppgradere firmware, må vel sendes inn da sikkert?

så 1080p og 1080i har ikke så mye å si så lenge det er 1080?

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

9443136[/snapback]

husk på at jeg er relativt ny på dette.. det du skrev der sa meg ikke så mye. vet hva 1080p er (det er oppløsningen ikke sant, noen som er et "must" vist du har en tv som støtter dette). men hva 1080i er har jeg ikke peiling på.

24fps er det bra eller mer en standard? hva skal til får å oppgradere firmware, må vel sendes inn da sikkert?

HD-E1 vet jeg heller ikke hva er:/

9443185[/snapback]

Toshiba HD-E1 er en rimelig HD DVD spiller du får til omtrent 2800 kr inkl 5 HD DVD filmer i diverse nettbutikker og andre butikker nå.

1080i = interlaced, annen hver linje i bildet sendes om gangen, tror jeg...

1080p = progressive

24 fps er vel 24 bilder i sekunder, noe som er og har vært standard ved film en stund.

Lenke til kommentar

fant dette på en post:

Her ser dere hvilke blu-ray filmer som kommer ut de neste månedene.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
January 02, 2007

The Covenant (Sony)

January 09, 2007

Crank (Lionsgate)

January 16, 2007

Employee of the Month (Lionsgate)

GoodFellas (Warner)

Resident Evil: Apocalypse (Sony)

Scooby-Doo (2002) (Warner)

Winged Migration (Sony)

January 23, 2007

Alien vs. Predator (Fox)

Black Rain (Paramount)

Casanova (Buena Vista)

Chicago (Buena Vista)

Courage Under Fire (Fox)

Gridiron Gang (Sony)

The Guardian (2006) (Buena Vista)

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (Buena Vista)

The Manchurian Candidate (2004) (Paramount)

Men of Honor (Fox)

Saw II (Lionsgate)

Saw II (Unrated) (Lionsgate)

Saw III (Lionsgate)

We Were Soldiers (Paramount)

January 30, 2007

Flyboys (Fox)

Hart's War (Fox)

Open Season (Sony)

February 06, 2007

American Psycho (Lionsgate)

Failure to Launch (Paramount)

First Blood (Lionsgate)

Glory (Sony)

Reservoir Dogs (Lionsgate)

Running With Scissors (Sony)

The Tailor of Panama (Sony)

February 13, 2007

Broken Arrow (Fox)

Chain Reaction (Fox)

Entrapment (Fox)

Ladder 49 (Buena Vista)

Marie Antoinette (Sony)

The Marine (Fox)

Phone Booth (Fox)

Planet of the Apes (Fox)

Reign of Fire (Buena Vista)

The Sentinel (Fox)

The Usual Suspects (Fox)

February 20, 2007

Babel (Paramount)

The Prestige (Buena Vista)

Vertical Limit (Sony)

February 27, 2007

Alexander: The Unrated Final Cut (Warner)

Nine Inch Nails Live: Beside You in Time (Interscope)

March 13, 2007

Commando (Fox)

Dances with Wolves (MGM)

Dodgeball (Fox)

Hoosiers (MGM)

Ice Age (Fox)

Mr. & Mrs. Smith (Fox)

The Silence of the Lambs (MGM)

The Thomas Crown Affair (1999) (MGM)

April 10, 2007

Payback: Straight Up - The Director's Cut (Paramount)

Og her er HD DVD filmene som kommer ut i akkurat samme periode.

January 16, 2007

The Mummy Returns (Universal)

Poseidon (Warner)

Scooby-Doo (2002) (Warner)

The Sting (Universal)

January 23, 2007

Black Rain (Paramount)

Brokeback Mountain (Universal)

January 30, 2007

Half Baked (Universal)

February 06, 2007

Failure to Launch (Paramount)

Hollywoodland (Universal)

February 20, 2007

Babel (Paramount)

February 27, 2007

Alexander: The Unrated Final Cut (Warner)

Nine Inch Nails Live: Beside You in Time (Interscope)

April 10, 2007

Payback: Straight Up - The Director's Cut (Paramount)

56 Blu-Ray filmer og 13 HD dvd filmer. Fortsetter dette så vinner nok Blu-Ray.

så er enda likt? at Blu-ray kommer med flere filmer enn HD DVD?

edit: leste lengre ned at HD DVD har flere film titler enn Blu-ray.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
1080i = interlaced, annen hver linje i bildet sendes om gangen, tror jeg...

1080p = progressive

hørtest ut som 1080p var mye "bedre", hva brukere dere som har denne spilleren og 1080p TV? 720p eller 1080i? hva gir best bilde?

9443433[/snapback]

tror det varierer på hvilken tv man har, er tven litt treg så kan 1080i være litt bluri å sitte å se på, og da vill 720p være hakke bedre, kommer også an på størelsen på tven.

Er ikke mye forsjell du ser viss du sitter 1,5m fra en 32" med 720p eller 1080i

Med det samme vi er inne på hd og br, når jeg var på elkjøp så jeg en spesiel ting. HD filmene hadde bar dolby digital, mens BR filmene DTS

Stemmer dette? eller var det bare tilfeldig?

(samt kan jeg også tipse om at kill banjo og 300 på dvd kosta 129kr ^^)

Lenke til kommentar

9443136[/snapback]

9443185[/snapback]

Eneste forskjellen på 1080p og 1080i er selve måten bildet oppdaterers på skjermen. 1080p oppdaterer bildet dobbelt så mange ganger som 1080i, ergo er eneste forskjellen evt. i bilder med mye raske bevegelser. Men jeg tviler på at de fleste merker noen forskjell i det hele tatt.

24fps er en standard som alle HD filmer er lagret i på disk. Dersom skjermen/spilleren din ikke støtter dette(det er fortsatt svært få som støtter det) må dermed signalet endres slik at det passer til skjermens frekvens. Tenk deg at skjermen din støtter 50fps men filmen ligger i 24fps. Den enkleste måten å få 24fps på en 50fps skjerm vil følgelig være å vise hvert bilde 2 ganger: 24*2=48. Men som du ser passer ikke 48 helt bra med 50 da vi har "2 bilder til overs". Om vi tar de siste to bildene og viser dem enda en gang hver kommer vi opp til 50. Siden vi da har to bilder som har blitt vist 3 ganger, mens alle andre har bare vist 2 sier det seg selv at det kan oppstå bevegelsesforstyrrelser. Med utstyr som takler 24fps(evt. 48,72) blir det et 1:1/1:2/1:3 forhold og alle bilder vises et likt antall ganger.

Hva oppgradering av firmware angår så har alle HD-DVD spillere nettverkstilkobling så man kan enten laste rett ned fra nettet, eller man kan brenne en CD med firmware og legge denne i spilleren. Man trenger altså ikke å gå til noe verksted for dette.

Lenke til kommentar
Kjapt lite n00b-spm:

Er de kombispillerne (HD-DVD og Blu Ray i èn) like gode som en enkeltspiller?

Vet ikke helt hvor logisk det er hvis de ikke er det, men far i huset ser etter en spiller og han vil gjerne ha alt, og det beste i èn.

9445632[/snapback]

Den kombispilleren som finnes nå er absolutt ikke noe å satse på. Den er ikke en fullverdig HD-DVD spiller(mangler support for interaktivitet og har ikke nettverkssupport). BluRay delen mangler også 1.1 spesifikasjonene(i likhet med alle BluRay spillere sålangt, da specsene ennå ikke er sluppet.) Dette kan føre til at man i verste fall ikke får sett kommende BluRay titler i det hele tatt uten å måtte oppgradere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...