Gå til innhold

trenger råd om Wav-spiller

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som vet om en stasjonær-spiller som tar både CD,wav og mp3-format (I hvertfall CD og Wav)?

Har spurt på flere butikker, men alle vet bare at wav er et råformat, og ikke brukanes til annet.

Hadde vært så mye lettere å kunne legge en dvd med wav i en spiller i steden for å brenne drøssevis av cd-er av musikk jeg har tatt opp selv. Kan jo bruke en bærbar harddisk til data'n, men jeg er veldig redd for å miste det jeg har der, så jeg må ha den som sikkerhetskopi....

HELP! :cry:

EHM!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle cder er jo kodet i wav format.

9435823[/snapback]

CD'er har et eget format som heter Red Book (også kalt IEC908) og inneholder bl.a feilkorrigering og slikt i motsetning til .WAV.

Husker for lenge siden når jeg brant ut mixcder så var det bare å konvertere mp3 filene itl wav og da gikk det 100% fint å spille dem av på hvem som helst cd spiller.

9435823[/snapback]

Jeg regner med trådstarter vil ha .WAV fordi mp3 er en lossy komprimeringsteknikk i motsetning til .WAV som er tapsfri. :)

Men det er jo mange DVD-spillere som spiller av både mp3er, divx, wav, o.l. Om disse har S/PDIF-ut, eller har en veldig god intern DAC, kan du kanskje bruke en slik en til å spille av DVD-plater med .WAV-filer?

Men det optimale hadde uansett vært en slik DVD-spiller som støtter FLAC slik at du kan fordoble musikkmengden.

Lenke til kommentar

Da finnes det bare helt basic kunnskap hos butikkene her:

- Sa du mam, wam, nei du mener selvfølgelig wma - det er lett å gå surr i disse navnene.

- Nei jeg mener wav W - A - W

- Hæ - hva er det forkortelse for. Det har jeg aldri hørt om - nei dette skjønner jeg ikke.....

Det er kunnskapen til folk på f.eks expert, elkjøp og euronix.

Til det skag1 skriv:

Men vet du (eller noen andre) noen merker som helt sikkert passer for min bruk, (for her i by'n er alle butikkene grønnskollinger):

Jeg har mange opptak fra konserter med korpsene jeg spiller i, og andre korps fra forskjellige koserter. Tar dem opp i wav. Så lagrer jeg dem på en berbar HD, og har enda en sikkerhetskopi på DVD, men skal jeg brenne CDer av alle konsertene osv, blir det veldig mye i tillegg til kjøpe-CDer osv.

Så derfor tenkte jeg f.eks. å redigere ting og legge det på DVD, og kunne bruke de platene til vanlig avspilling også - (også har jeg kasettoptak of MDopptak fra tidligere som jeg også dirver å spiller over og digitaliserer kasettene oglegger det på HardDisk og DVD)

(aller beste om det finnes bluray som kan brukes på samme måte, men det er jo så dyrt enda så...)

Endret av evmorten
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann du. :)

Vel, helt sikker er jeg ikke. Men siden det er mange DVD-spillere som støtter bl.a DivX vil jeg tro de etterhvert også har fått støtte for mp3 og wav. DVD-spillerprodusentene var jo relativt tidlig ute med DVD-spillere som støttet DivX, så at de har ventet eller droppet støtte for musikkfiler skulle virke litt rart synes jeg. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jo det var WAV til DVD (Data-DVD står det på Nero, vet ikke om det er riktig, men jeg tror det.) jeg var ute etter (En spiller som leser DVD-er med Wav filer - som en CD på en måte da - som ikke har med data'n å gjøre, men heller anlegget - Da får j eg plass til 4-5, 90 min. kasetter på dem). Pointet er bare at verken de på expert, euronix eller elkjøp sjønner en dritt av hva jeg snakker om når jeg nå etter hvert har fått gjort det ganske så tydelig hva jeg er ute etter, siden første gang jeg spurte - blir bare så oppgitt over lokale butikker ÅÅÅÅH! :mad::nei:

EHM!

Endret av evmorten
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er du ute etter en spiller som tar wav, mp3, cd, dvd, wma, flac, occ, bla, bla, bla, osv, osv.. Vel da er den en pc du vil ha.

Ja problemet er - PC-en fungerer jo bra den, men når jeg kobler den til anlegget, for å å litt skikkelige høyttalere - Det er da alle ulydene og bipippip og dzzzzz osv. kommer (Det går ra når det er serk lyd, men blir styrkun under mf og ned på p, så blir det plagsomt - Derfor ville jeg ha en spiller som ikke har noe med data'n gjøre.

Og i litt lange stykker, så henger spilleren seg opp, og det blir noen sekunders pasue mens timeglasset jobber og jobber - - - Det enkleste hadde vært å brenne det som vanlig lyd-CD, men på en DVD får jeg plass til ca. 400 minutter i Wav - Det er en av grunnene da......

Men da spørs det om jeg må ta mp3 likevel da....? (siden ingen veit noe om akurat dette)

Lenke til kommentar

Ok, tror nok en nettverksspiller a'la squeezebox er tingen for deg. :)

Glem å brenne ut ditt og datt, blir bare mas og styr. Ha heller musikken lagret på PC-en og streem det trådløst til denne boksen som er koblet til anlegget. Har fått masse skryt selv blant hifinerdene.

Produsentlink.

Test på Dinside.no

Test på Dingz.no

En av de mange trådene på hifisentralen.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...