Zera Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hei! Jeg har et NVidia GeForce 7900 GT 256 MB kort, og i det siste har jeg hatt en del problemer med temperaturen.. når jeg spiller kommer det artifacts på skjermen, den flimrer i tillegg. Sist gang jeg sjekket (da spilte jeg Titan Quest), lå temperaturen på hele 80 grader (bruker NVIDIA Monitor for å sjekke temperaturen). Dette er vel i øverste laget? Kortet er utrolig varmt; jeg kan holde hånden min på det i ca. 5 sekunder før det begynner å gjøre vondt.. har lest at viften på 7900 GT ikke er mye å skryte av, så det er sikkert grunnen. PSU'en min er på 500 W, så det er nok ikke et problem. Har et kabinett fra Thermaltake: Tsunami Dream. Det er to vifter der, 120 mm hvis jeg ikke tar feil. Har sjekket viftehastigheten, og det står at den ene visst nok er litt treg i forhold til den andre. Uansett, har dere noen løsning(er) på dette? Verken CPU'en, RAM-brikkene (har to) eller harddisken min er uvanlig varme. PSU'en er kanskje en smule varm, men nærmest kjølig i forhold til hva skjermkortet er til tider. ~Zera Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Sjekk hele pcen for støv, også kjøleribben på skjermkortet. Rengjør med trykkluft på boks. Utrolig hvor lett litt støv kan holde på varmen. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Slik jeg forstår det så kommer problemene kun etter at du har spilt en stund? I så tilfeflle kan det jo tyde på overoppheting av skjermkortet. Som sesteen sier, burde du sjekke for frie luftveier Fjern støv, sjekk at vifta på skjermkortet faktisk fungerer. Luftgjennomstrømming i kabinettet er også veldig viktig. Som en siste utvei kan du jo også bytte skjermkortets viftekjøler. Kjøper du f.eks. en slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319310 blir det mindre støy også. Jeg bruker den selv på en av maskinene mine med det samme skjermkortet du har. Lenke til kommentar
Zera Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Slik jeg forstår det så kommer problemene kun etter at du har spilt en stund? I så tilfeflle kan det jo tyde på overoppheting av skjermkortet. Som sesteen sier, burde du sjekke for frie luftveier Fjern støv, sjekk at vifta på skjermkortet faktisk fungerer. Luftgjennomstrømming i kabinettet er også veldig viktig. Som en siste utvei kan du jo også bytte skjermkortets viftekjøler. Kjøper du f.eks. en slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319310 blir det mindre støy også. Jeg bruker den selv på en av maskinene mine med det samme skjermkortet du har. 9436816[/snapback] Takk for alle svarene! Er det vanskelig å installere en slik vifte? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Er det vanskelig å installere en slik vifte?9439140[/snapback] Nei det er ikke vanskelig. Men jeg kan nesten vedde på at lufta inni kabinettet er nesten stillestående eller at du har overkokka skjermkortet altfor høyt. Har du i det hele tatt åpnet maskinen og sjekket at viftene går. Du må nesten bruke litt sunn fornuft. Har du en vifte bak som drar lufta ut og en vifte i front som også drar ut lufta så vil du få stillestående luft i kabinettet. Har selv vært borti maskiner hvor viftene var koblet slik, og de blir utrolig varme på relativ kort tid. Og så kan skjermkortvifta være fullgått av støv. Da bør du heller konsentrere deg om å fjerne støvet fra vifta fremfor å kjøpe ny kjøler, for den nye kjøleren vil også før eller siden gå full av støv. Det er like sikkert som at harddiskenes kapasitet vil øke i fremtida. Endret 6. september 2007 av geir__hk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå