Gå til innhold

Snikskytter i militæret.

V_B

Anbefalte innlegg

jeg er fasinert av det HJK driver med jeg.

spesielt MJK.

det er noe man lærer helt sykt av.

han derre survivorman på discovery har vært i SAS (britisk spesialstyrke)

helt sjukt det han driver med.

Det er ikke survivorman som har vært med i de Britiske spesialstyrkene.

Det er Bear grylls som har vært det han har nesten det samme programmet " MAN VS WILD" men "survivorman" Reiser aleine " Uten kamerateam" Bear grylls har kamera team;)

Det er ingen som reiser rundt på oppdrag aleine nei, da er det ikke mer en 100 m fra leiren hehe.. Men du kan spesialisere deg som snikskytter men det er ikke en egen avdeling lissom f.e.k hvis du går 2. bataljon / jeger som førstegangstjeneste så kan du spesialisere deg som sprengningsman , snikskytter osv under førstegangsjtjenesten. jeg skal selv inn i jegerkompaniet i 2008, noen som skal ditt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må jo ha et helvetes til syn. kanskje 9 eller 10 på sesjonstesten.

At en får 9 betyr jo at en har normalt syn.

Tror kanskje du har misforstått litt her, siden gjennomsnittet i Norge ved sesjon ligger på ~4-5, ergo, den vanlige mannen i gata har "dårlig syn". Om du kan definere normalt syn hadde jo det vært flott, men gjennomsnittet ligger på 4-5 på sesjon! :)

Lenke til kommentar

Broren min var fallskjermjeger... Er visst et mareritt uten like. Han har vært på div. oppdrag i midtøsten. Deriblant blitt beskutt fra kampfly når dem sto og så ned i en massegrav etter han derre kosovo fyren. syke greier.

Prøver og dra info/historier ut av han, men han har blitt en mental nøtt. Veit at han har tjent nok penger og har vel sykemelding ut livet... Han anbefalte meg og ikke gjøre det han gjorde. Blitt en veldig spes fyr... Skikkelig hard! Mutter`n er redd for han...

Så en dokumentar og såkalte "lone wolf" snipere her for et par år siden. Var vel amerikansk eller engelsk. Var bare trening, men han karen lå på samma spot i en uke uten og røre på seg. Venta på riktig mål som var en general ellerno. Dreit/pissa i buksa og overlevde på mose.. Han hadde jo en eller annen pose fuksjon som han tømte seg i, men faen til klin. Når jeg tenker etter tror jeg det var noe SAS greier.

I vernepliktsboka mi står det 9 på syn og hørsel.

Lenke til kommentar
Må jo ha et helvetes til syn. kanskje 9 eller 10 på sesjonstesten.

At en får 9 betyr jo at en har normalt syn.

Tror kanskje du har misforstått litt her, siden gjennomsnittet i Norge ved sesjon ligger på ~4-5, ergo, den vanlige mannen i gata har "dårlig syn". Om du kan definere normalt syn hadde jo det vært flott, men gjennomsnittet ligger på 4-5 på sesjon! :)

På de teoretiske testene ligger gjennomsnittet på 5 eller noe. Mens på de helserelaterte testene som f.eks hørselstesten og synstesten vil en 9er tilsvare normalt godt syn eller normalt god hørsel :)

De bruker forøvrig ikke karakteren 8, og jeg trodde heller ikke at det var noen som fikk 10, da 9 var det høyeste.

Lenke til kommentar
Broren min var fallskjermjeger... Er visst et mareritt uten like. Han har vært på div. oppdrag i midtøsten. Deriblant blitt beskutt fra kampfly når dem sto og så ned i en massegrav etter han derre kosovo fyren. syke greier.

Prøver og dra info/historier ut av han, men han har blitt en mental nøtt. Veit at han har tjent nok penger og har vel sykemelding ut livet... Han anbefalte meg og ikke gjøre det han gjorde. Blitt en veldig spes fyr... Skikkelig hard! Mutter`n er redd for han...

Jaha... Hvilken avdeling var broren din ute med? Fallskjermjegere er jo ikke operative.

Lenke til kommentar

Har ikke peiling... Han har vært leeeenge i militæret så veit ikke om han har vært på fallskjermjeger oppdrag eller hva det har vært. Han dro hvertfall inn for og bli fallskjermjeger. Som han blei. Han har vært mange mange år i utenlads tjeneste og vi mistenker at han er i tjeneste igjen... får ikke tak i han. Er jo snart jul!

Han er et drømmeobjekt for militæret. Helt hjernevaska og våpenfreak til de grader... Fatter er veldig stolt av han, men syntes det er litt trist samtidig.

Bror er 38 og har vært i militæret siden førstegangstjenesten...

Lenke til kommentar

QUOTE(Mekker`n @ 22/11-2007 : 00:55)

Har ikke peiling... Han har vært leeeenge i militæret så veit ikke om han har vært på fallskjermjeger oppdrag eller hva det har vært. Han dro hvertfall inn for og bli fallskjermjeger. Som han blei. Han har vært mange mange år i utenlads tjeneste og vi mistenker at han er i tjeneste igjen... får ikke tak i han. Er jo snart jul!

Han er et drømmeobjekt for militæret. Helt hjernevaska og våpenfreak til de grader... Fatter er veldig stolt av han, men syntes det er litt trist samtidig.

Bror er 38 og har vært i militæret siden førstegangstjenesten...

ROFL!! :p

Dette må være det beste pisspreiket jeg noen gang har hørt :!:

Mulig NOE av dette er sant, men han har enten lurt deg trill rundt, eller så har du misforstått litt ;)

Kan du gi oss et hint? Hvor tjenestegjorde han? Hvilken grad har han? etc...

Endret av Shadow2007
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Tror kanskje du har misforstått litt her. Karakter 4 i syn vil si at du praktisk talt er invalid uten briller. Jeg har -2.25 og fikk 7 (altså nest høyeste karakter, med tanke på at 8 ikke er i bruk). En karakter dårligere enn 5 vil ha store begrensninger på hvilken tjeneste du kan ha. Med andre ord er 9 lik normalt syn.

Flytter forøvrig tråden til riktig kategori.

Lenke til kommentar

Tror kanskje du har misforstått litt her. Karakter 4 i syn vil si at du praktisk talt er invalid uten briller. Jeg har -2.25 og fikk 7 (altså nest høyeste karakter, med tanke på at 8 ikke er i bruk). En karakter dårligere enn 5 vil ha store begrensninger på hvilken tjeneste du kan ha. Med andre ord er 9 lik normalt syn.

Flytter forøvrig tråden til riktig kategori.

Hør her nå folkens... Karakter 9 betyr at det er ingen ting galt med ditt syn. Så enkelt er det. Hva som er normalt syn og ikke blir en laaang diskusjon.

Jo dårligere syn dy har, jo lengre ned på lista kommer du.

Min samboer ble nettopp dimmet pga 4 i syn = "Ikke feltdyktig". Hun er nærsynt og må bruke linser.

Selv har jeg 9 i syn...

Lenke til kommentar

:!:

Fy fader, dette var litt av en røverhistorie!

Kosovo ... i midtøsten?

Kampfly? Hvem sine kamply, Arkans tigre? Taliban? :!:

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei dere!

Kan med dette bekrefte at vi har snipers i norge i bestse film stil.

Dette er personer som blir trent til ensome oppdrag eller sammen med makker.

Dette er jo noe som ikke blir så mye omtalt for du finner det ikke i Hærens avdelinger som er vanlige for

førstegangstenesten. Bildet som viser i ett av innlegga av en skarpskytte under kamo er nok meget troligt Norsk.

Har personligt bevitnet skyting på 1000 meters hold med våpnet på bildet.

Vi har mere i det Norske forsvaret enn vi ønsker fortelle.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hei dere!

Dette er jo noe som ikke blir så mye omtalt for du finner det ikke i Hærens avdelinger som er vanlige for

førstegangstenesten. Bildet som viser i ett av innlegga av en skarpskytte under kamo er nok meget troligt Norsk.

hvis du sier det så.....

Lenke til kommentar
Hei dere!

Og bildet viser egentlig bare en som ligger med jerven duk og en .50?

Enkelte HV avdelinger har jo slike rifler, så i teorien kan det bildet ha vært tatt fra en eller annen helgeøving av en som ville posere litt.

Skyting opp til 1000m er jo ikke spesiellt med det våpenet. Tror det skal litt mer kredibile kilder til enn en forumpost før noen med halv hjernekappasitet tar den for god fisk uten videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...