CustomTP Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 haha... tviler på at du får høre at noen som helst går ut på en såkalt "lonewolf:mission" som dere ser og hører om i film og spill. hvis du har lyst på en skikkelig "tøff" førstegangs tjeneste, søker du deg inn i "HJK"=Hærens Jeger Kommando. disse har alt. For å komme inn på noe slikt, må du så og si få 9 i alle testene på sesjonsdagen og ikke ha et rulleblad. da er det enkle over, det neste er rekrutten du kan jo prøve deg på 3000m på under 10min, det er en god start. 9449093[/snapback] Har hørt det psykiske er værst.. 9449102[/snapback] blod svette og tårer, vet ikke hvordan du vil tolke det... vil si det er 100% psykisk og 100%fysisk... Men tviler på at HW.no kan være en god start... (Alt dere hører er enten ikke sant eller overdrevet; husk dette) Skader ikke å prøve da Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hei. Jeg er en av dem som er utrolig fasinert av snikskyttere (snipers) på film og diverse, så har funnet ut at jeg har fryktelig lyst til å prøve det i militæret om det er mulig. Sikker på at du ikke bare liker ordet 'Snipers' veldig godt? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Hei. Jeg er en av dem som er utrolig fasinert av snikskyttere (snipers) på film og diverse, så har funnet ut at jeg har fryktelig lyst til å prøve det i militæret om det er mulig. Har noen noe informasjon om dette ? Er det mulig for hvermansen å komme inn på noe slikt, eller må man ha gått på skyting i 25 år for å ha sjangs ? Hvilkne avdelinger i militæret har snikskyttere ? håper noen kan svare på disse spørsmålene. -Vegard 9434895[/snapback] Nå har jeg aldri snikskutt, men jeg har skutt ganske så skarpt. Har liten erfaring med presisjonsskyting på lengre avstander, men har skutt en del med mauser sivilt og AG3 militært. Jeg vil neppe tro det du ser på film og tv gir deg et særlig godt bilde av hva det vil si å være skarpskytter. Jeg tror ikke det er særlig hyggelig å skyte fienden på lang avstand, og da ikke nødvendigvis for å forsvare deg, men for å demotivere fienden (de blir litt knekket når en og annen får en kule i skallen av og til). Tror man må ha en sterk psyke for å holde på slik. Når det er sagt, involverer skarpskyting, vel, en del skyting. Har du skyttererfaring? Synes du det er moro å skyte på blink? Er du dyktig? Det er slettes ikke alle som kan bli flinke skyttere, i troppen min var det enkelte som var helt håpløse fra innrykk til dimmisjon. Vil anbefale deg å prøve deg på skytebanen først. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Sjekk ut om HVUV fortsatt har skarpskyttertropp. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Nå har jeg aldri snikskutt, men jeg har skutt ganske så skarpt. Har liten erfaring med presisjonsskyting på lengre avstander, men har skutt en del med mauser sivilt og AG3 militært. Jeg vil neppe tro det du ser på film og tv gir deg et særlig godt bilde av hva det vil si å være skarpskytter. Jeg tror ikke det er særlig hyggelig å skyte fienden på lang avstand, og da ikke nødvendigvis for å forsvare deg, men for å demotivere fienden (de blir litt knekket når en og annen får en kule i skallen av og til). Tror man må ha en sterk psyke for å holde på slik. Når det er sagt, involverer skarpskyting, vel, en del skyting. Har du skyttererfaring? Synes du det er moro å skyte på blink? Er du dyktig? Det er slettes ikke alle som kan bli flinke skyttere, i troppen min var det enkelte som var helt håpløse fra innrykk til dimmisjon. Vil anbefale deg å prøve deg på skytebanen først. 9508252[/snapback] Hei. Det jeg er mest interessert i er å få vite litt om hvordan hverdagen til en skarpskytter er. Når det kommer til om jeg liker skyting, så synes jeg at det er knall artig. Har aldri gått i noe skyteklubb, men har skytt veldig mye med luftgevær, paintball litt hagle osv. Jeg har ikke idè om hvordan skyteferdighetene mine er i forhold til andre, men jeg kan vel påstå at jeg treffer blinken ganske godt. Når det kommer til dem som nevner HJK så er ikke det noe for meg tror jeg. Har en kammerat som just har vært der, og det han hadde lov til å fortelle om virket ikke akkurat morro. Er det noen som vet om noe forum, eller noen som har holdt på med skarpskytting i militæret ? (Vet ikke om det har lov til å uttale seg om det) Lenke til kommentar
trøls Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Du kan kanskje finne noe på www.milforum.no. Husk søkefunksjonen. Lenke til kommentar
snikskytter Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 en skarpskytter er jo en som er med et lag....en snikskytter er en som ligger gjemt og støtter laget eller lagene fra en avstand og i skjul Lenke til kommentar
V_B Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 en skarpskytter er jo en som er med et lag....en snikskytter er en som ligger gjemt og støtter laget eller lagene fra en avstand og i skjul 9630486[/snapback] Ja, har funnet ut det. Det jeg ikke klarer å finne ut av er hvordan f.eks hvordan snikskyttere trener og hvordan det rett og slett er å være med på opplæringen. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 De trener mye på skyting og spotting. Spotting er å ligge og observere med kikkert for å prøve å finne ting som er skjult i terrenget, det være fiender, sivile, skytterstillinger osv. Spotteren skal primært ligge å observere mens skytteren skyter. Spotteren beregner også vind for skytteren. Treninga går også mye ut på hvordan man kamuflerer seg og hvordan man kommer seg usett fram til skytterstillinga der man kan forvente å måtte ligge i mangfoldige timer før det skjer noe. Lenke til kommentar
Grimnar_ Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 en skarpskytter er jo en som er med et lag....en snikskytter er en som ligger gjemt og støtter laget eller lagene fra en avstand og i skjul 9630486[/snapback] Ja, har funnet ut det. Det jeg ikke klarer å finne ut av er hvordan f.eks hvordan snikskyttere trener og hvordan det rett og slett er å være med på opplæringen. 9631857[/snapback] Når jeg var inne hadde vi en spesialiserings periode på en mnd, der alle skulle lære seg sine felter. Det var veldig mye om hvordan bevege seg i terrenget og hvordan gå i ett med området. Etter denne perioden var det mindre skarpskytter trening, men heller trening felles for alle i troppen. I blant hadde alikevel skarpskytterne egene dager. Du burde like å skyte, være tålmodig og det lønner seg å være ganske normal i "knotten". Det kommer til å bli flere laaaaange dager på skytebanen, jeg syntes det var greit, men det var noen som ikke fiksa dette! Lenke til kommentar
V_B Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 en skarpskytter er jo en som er med et lag....en snikskytter er en som ligger gjemt og støtter laget eller lagene fra en avstand og i skjul 9630486[/snapback] Ja, har funnet ut det. Det jeg ikke klarer å finne ut av er hvordan f.eks hvordan snikskyttere trener og hvordan det rett og slett er å være med på opplæringen. 9631857[/snapback] Når jeg var inne hadde vi en spesialiserings periode på en mnd, der alle skulle lære seg sine felter. Det var veldig mye om hvordan bevege seg i terrenget og hvordan gå i ett med området. Etter denne perioden var det mindre skarpskytter trening, men heller trening felles for alle i troppen. I blant hadde alikevel skarpskytterne egene dager. Du burde like å skyte, være tålmodig og det lønner seg å være ganske normal i "knotten". Det kommer til å bli flere laaaaange dager på skytebanen, jeg syntes det var greit, men det var noen som ikke fiksa dette! 9656064[/snapback] Hei. Det jeg lurer på var om hvordan du klarte å komme deg inn i skarpskytter troppen, var det noe du søkte på eller noe du valgte ? Er det også slik at du i ettertid er nødt til å tjenestegjøre for militæret grunnet treningen din ? Jeg er også nyskjerrig hvor i militæret du var ? Lenke til kommentar
Grimnar_ Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Alle i laget (6 mann) hadde en oppgave, medic, sprengning, skarpskytter, osv. Etter rekrutten kunne vi komme med ønsker om hva vi ville. Befalet så så på hvilke egenskaper folk hadde så valgte de ut fra det. Dette er helt vanlig førstegangstjeneste for hæren, så du er ferdig etter ett år. EDIT: Her var jeg: Jegerbataljonen (givende tjeneste, men langt fra sivilisasjon) Endret 8. oktober 2007 av Grimnar_ Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Må jo ha et helvetes til syn. kanskje 9 eller 10 på sesjonstesten. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Alle i laget (6 mann) hadde en oppgave, medic, sprengning, skarpskytter, osv. Etter rekrutten kunne vi komme med ønsker om hva vi ville. Befalet så så på hvilke egenskaper folk hadde så valgte de ut fra det. Dette er helt vanlig førstegangstjeneste for hæren, så du er ferdig etter ett år. EDIT: Her var jeg: Jegerbataljonen (givende tjeneste, men langt fra sivilisasjon) 9660795[/snapback] Går det ann å bli skarpskytter uten å gå igjennom ett helvette ? Tror ikke jegerkompaniet er noe for meg, ettersom jeg antar at det er noe alla marinejeger/fallskjermjeger ? Må jo ha et helvetes til syn. kanskje 9 eller 10 på sesjonstesten. Har maks på fysiske på sesjonen. Synstesten var da ikke noe spesielt vanskelig ? Noen som har noe info om skarpskytter i HV ? Går det ann å bare melde seg inn der, eller er det vanskelige inntak ? Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Nei, vanskelig var den vel ikke, den bedømmer enkelt og greitt hvor bra syn du har. Noen er rett og slett ikke så heldige at dem får 9 eller 10. Lenke til kommentar
Grimnar_ Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Går det ann å bli skarpskytter uten å gå igjennom ett helvette ? Tror ikke jegerkompaniet er noe for meg, ettersom jeg antar at det er noe alla marinejeger/fallskjermjeger ? Har maks på fysiske på sesjonen. Synstesten var da ikke noe spesielt vanskelig ? Noen som har noe info om skarpskytter i HV ? Går det ann å bare melde seg inn der, eller er det vanskelige inntak ? Det er nok ikke i nærheten av noe marinejeger.... Det vi hørte var at dette var en av de hardere førstegangstjenestene du kunne få, men jeg kan ikke si så mye om det da jeg bare har tatt førstegangstjenesten en gang Lenke til kommentar
V_B Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Trodde ikke jeger var så hardt som marine/fallskjermjeger ? Lenke til kommentar
trøls Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Noen som har noe info om skarpskytter i HV ? Går det ann å bare melde seg inn der, eller er det vanskelige inntak ? I min tid var det opptak til skarpskyttertroppen et par uker uti førstegangstjenesten. Om det var vanskelig inntak vites ikke, men det kan ikke ha vært alt for hardt - fortutsatt at man har gjort det godt på skytebanen. Men ting kan forandre seg, så det sikreste er å sende E-post til noen på HVUV. Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Sjekk ut om HVUV fortsatt har skarpskyttertropp. Fortsatt har? Hadde ikke i 2004 hvertfall.. Går det ann å bli skarpskytter uten å gå igjennom ett helvette ? Dette sier meg egentlig allerede at dette kanskje ikke er noe for deg? Noen som har noe info om skarpskytter i HV ? Går det ann å bare melde seg inn der, eller er det vanskelige inntak ? HV er noe du kan bli innkalt til etter endt førstegangstjeneste. Tar du førstegangstjenesten på Heimevernets Utdanningssenter (som er 6 måneder), blir du automatisk overført til ditt HV distrikt/område. Når/visst du kommer deg inn i HV, er det bare å snakke med områdesjefen din angående skarpskytter kurs. Dette arrangeres på Domås. Finnes flere forskjellige kurs, Fagkurs 1 Skarpskytter, Fagkurs 2 Skarpsytter, Lagførerkurs Skarpskyter og MØR. Disse kursene varer ca 14 dager. HV-016 utdanner også skarpskyttere, men etter å ha lest postene dine, tror jeg ikke dette er noe for deg! Lenke til kommentar
trøls Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Sjekk ut om HVUV fortsatt har skarpskyttertropp. Fortsatt har? Hadde ikke i 2004 hvertfall.. Hadde i 2005 ... altså er det ikke sikkert at man må vente helt til rep med å bli skarpskytter. Endret 28. oktober 2007 av trøls Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå