Gå til innhold

Snikskytter i militæret.

V_B

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en av dem som er utrolig fasinert av snikskyttere (snipers) på film og diverse, så har funnet ut at jeg har fryktelig lyst til å prøve det i militæret om det er mulig. Har noen noe informasjon om dette ?

Er det mulig for hvermansen å komme inn på noe slikt, eller må man ha gått på skyting i 25 år for å ha sjangs ?

Hvilkne avdelinger i militæret har snikskyttere ?

håper noen kan svare på disse spørsmålene.

-Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingeniør har vell noen snipere til disp

Samme med BN2 og TMBN. Om jeg ikke tar helt feil ble det i høst opprettet en tropp i SBBN som disper 12.7mm rifler også.

Kan ikke garantere noe for dette, noen sniperstillinger er grenaderstillinger også.

for å bli skarpskytter i førstegangstjeneste må du nesten spørre på sesjon, evt sende mail til vpv eller hærens infokontor el no om hvor du kan bli dette

tror egentlig at skarpskytterstillinger er forbeholdt yrkesmilitær som skal til intops(utlandet).

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Jeg tipper de tar skarpskyttere (i den forstand hæren bruker skarpskyttere) fra vernepliktige etter grunntrening og endel skyting. Vilje er ikke det samme som talent/dyktighet. Så å la folk få skarpskytter trening uten å sjekke om de har noe som helst teft for det er dumt. Omtrent like dumt som å utdanne piloter for så å sjekke hvor mange G krefter de klaerer. :p

Lenke til kommentar
Skarpskytter og snikskytter er ikke det samme. "Snipere" finnes ikke i det norske militæret. I motsetning til sniperne går skarpskytterne sammen med en tropp, ikke dette "lonewolf"-opplegget.

9436267[/snapback]

Jo.

Skarpskytter

Skarpskytterene i laget opererer ofte på egen hånd, men også i makker par.

DSC_0010_68183a.JPG

Endret av Torpern
Lenke til kommentar
Den dagen du leser om en norsk skarpskytter som blir sendt på alene oppdrag for å ta ut fiendtlige mål alene, skal jeg si meg enig. Til dags dato har aldri noe slikt foregått. Skarpskytterne går med en tropp, skilles, gjør sitt, går tilbake til troppen.

9443533[/snapback]

de ligger ofte i forsvar også, beskytter installasjoner fra vaktpost

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Den dagen du leser om en norsk skarpskytter som blir sendt på alene oppdrag for å ta ut fiendtlige mål alene, skal jeg si meg enig. Til dags dato har aldri noe slikt foregått. Skarpskytterne går med en tropp, skilles, gjør sitt, går tilbake til troppen.

9443533[/snapback]

de ligger ofte i forsvar også, beskytter installasjoner fra vaktpost

9445675[/snapback]

Det stemmer. Vi benytter det når vi skal klarere bygg etc. Skarpskytteren ligger på en høyden et stykke unna og beskytter oss når vi går inn, men også før vi går inn (HV)

Lenke til kommentar

Kan bli skarpskytter i panserbn. også, men det er en fordel om du har lyst til å bli med i intops. Skarpskytterne ligger ofte i OP(observasjonspost), i tillegg får de oppdrag som å ta ut det og det målet. De kan også få ildledningsoppdrag. Så nei skarpskytterne opererer ikke bare med en tropp. De opererer i par med en spotter og en skytter.

Man trenger ikke være god i matte for å lære seg dette. Vindberegning er forbeholdt spotteren, ikke skytteren. Avstandsmålingen bruker man en spesialkikkert til.

@Nyhus: hvor har du det du sier fra?

edit: I avdelingen jeg var i kunne man søke på skarpskytterstilling etter et halvt års tid. Dette var da bare 1.gangstjenestefolk. Men kravet var at de skulle til Afghanistan. Tro meg, det er ikke så tøft som det ser ut som på film. Hvis du liker å ligge i ei myr i 24 timer i strekk uten å se noe som helst form for fiendtlig aktivitet, be my guest. :thumbup:

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar

Jeg var i Storm i Panserbataljonen, og der hadde vi en skarpskytter på flere av lagene. disse fikk en AG-3 med kikkertsikte. De ble valgt ut av offiserene basert på hvor gode skyttere de var, men var nok en god del trynefaktor inne i bildet også. De fikk litt mer skytetrening enn andre, men var alltid en del av laget.

På øvelser opererte de som oftest sammen med laget, men la av og til i sikring eller ble brukt til observasjon. Det var ikke snakk om å sende en sniper inn for å ta en fiendebase eller noe...

Å, og de fikk skyte på griser :p For å se hvordan det var å skyte noe(n), og griser er det nærmeste man kommer mennesker, sånn kroppsmessig. Tror det var en spesiell opplevelse å se hvilken skade en AG-3 faktisk gjør på et levende vesen...

Lenke til kommentar

9443533[/snapback]

Tviler på at militæret hyler og skriker så høyt om hva skarpskytterne deres driver med...

Lenke til kommentar

9443533[/snapback]

Det jeg mente er at de går ikke sammen med troppen, men er et stykke unna. Er sånn jeg har forstått det hvertfall.

Lenke til kommentar

haha... tviler på at du får høre at noen som helst går ut på en såkalt "lonewolf:mission" som dere ser og hører om i film og spill.

hvis du har lyst på en skikkelig "tøff" førstegangs tjeneste, søker du deg inn i "HJK"=Hærens Jeger Kommando.

disse har alt.

For å komme inn på noe slikt, må du så og si få 9 i alle testene på sesjonsdagen og ikke ha et rulleblad. da er det enkle over, det neste er rekrutten :thumbup:

du kan jo prøve deg på 3000m på under 10min, det er en god start.

Lenke til kommentar
haha... tviler på at du får høre at noen som helst går ut på en såkalt "lonewolf:mission" som dere ser og hører om i film og spill.

hvis du har lyst på en skikkelig "tøff" førstegangs tjeneste, søker du deg inn i "HJK"=Hærens Jeger Kommando.

disse har alt.

For å komme inn på noe slikt, må du så og si få 9 i alle testene på sesjonsdagen og ikke ha et rulleblad. da er det enkle over, det neste er rekrutten :thumbup:

du kan jo prøve deg på 3000m på under 10min, det er en god start.

9449093[/snapback]

Har hørt det psykiske er værst..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...