Hagevikjen Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Er litt usikker på hvordan man skal bruke protein og kreatin ilag. Skal man drikke protein OG kreatin morgen og kveld? Hadde vert fint om noen kunne forklart:P Nybegynner med sånt Lenke til kommentar
A14 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Er litt usikker på hvordan man skal bruke protein og kreatin ilag. Skal man drikke protein OG kreatin morgen og kveld? Hadde vert fint om noen kunne forklart:P Nybegynner med sånt 9434849[/snapback] hold deg unna kreatin vrtfall! det er det eneste jeg har hørt om saken... Lenke til kommentar
Hagevikjen Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Er litt usikker på hvordan man skal bruke protein og kreatin ilag. Skal man drikke protein OG kreatin morgen og kveld? Hadde vert fint om noen kunne forklart:P Nybegynner med sånt 9434849[/snapback] hold deg unna kreatin vrtfall! det er det eneste jeg har hørt om saken... 9434913[/snapback] Hva er gale me kreatin? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Er litt usikker på hvordan man skal bruke protein og kreatin ilag. Skal man drikke protein OG kreatin morgen og kveld? Hadde vert fint om noen kunne forklart:P Nybegynner med sånt 9434849[/snapback] Generelt bør man vel følge det som står angitt på pakken. Kreatin er vel ofte 5 gram to ganger om dagen, da typisk morgen og kveld, eventuelt morgen og rett etter trening på treningsdager. Men med kreatin monohydrat så kommer lagrene i kroppen til å være opp mot fulle hele tiden så lenge man får i seg døgndosen regelmessig, tror ikke tidspunktet har så mye å si. For proteinshake så er forsåvidt og morgen og kveld en grei rutine. Også en god ide å ha i seg noe proteinholdig rett etter trening. Helst bør du kanskje ha i deg 3 shaker på treningsdager, men hvis du av kalorimessige årsaker eller noe sånt bare skal ha i deg 2 uansett så ville jeg ofret morgenshaken. Viktigste er å få i seg protein etter trening, nest viktigst er før man køyer. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 er bare tull alt sammen, spis sundt! Lenke til kommentar
Hagevikjen Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Er litt usikker på hvordan man skal bruke protein og kreatin ilag. Skal man drikke protein OG kreatin morgen og kveld? Hadde vert fint om noen kunne forklart:P Nybegynner med sånt 9434849[/snapback] Generelt bør man vel følge det som står angitt på pakken. Kreatin er vel ofte 5 gram to ganger om dagen, da typisk morgen og kveld, eventuelt morgen og rett etter trening på treningsdager. Men med kreatin monohydrat så kommer lagrene i kroppen til å være opp mot fulle hele tiden så lenge man får i seg døgndosen regelmessig, tror ikke tidspunktet har så mye å si. For proteinshake så er forsåvidt og morgen og kveld en grei rutine. Også en god ide å ha i seg noe proteinholdig rett etter trening. Helst bør du kanskje ha i deg 3 shaker på treningsdager, men hvis du av kalorimessige årsaker eller noe sånt bare skal ha i deg 2 uansett så ville jeg ofret morgenshaken. Viktigste er å få i seg protein etter trening, nest viktigst er før man køyer. 9435535[/snapback] Ok. Takk for svar. Men hvorfor sier A14 at man skal holde seg unna kreatin?? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Ok. Takk for svar. Men hvorfor sier A14 at man skal holde seg unna kreatin?? 9435570[/snapback] Han prater bare tull. Absolutt ingen ting skadelig, ulovlig eller slike ting forbundet med kreatin. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 kreatin er ikke farlig nei! ingen forskere som har kommet fram til noe. men, det er ett problem, og det er at det kan påvirke den naturlige produksjonen hvis man ikke har pauser innimellom Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 kreatin er ikke farlig nei!ingen forskere som har kommet fram til noe. men, det er ett problem, og det er at det kan påvirke den naturlige produksjonen hvis man ikke har pauser innimellom 9436436[/snapback] Du har tydeligvis ikke forståelse på temaet i overhodet og bør derfor ikke komme med råd. Kreatin består av tre aminosyrer, å tro at kroppen slutter å produsere aminosyrer eller bindinger av dette hvis du inntar dette er helt bak mål. Hvis dette hadde vært tilfellet må vi slutte å spise proteiner Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) ja, værsågod.. bare spis. vel bekomme. og så var det ikke proteiner jeg snakket om, det var kreatin. men, jeg skal slutte å komme med råd! for all del. EDIT: Folk som har nyreproblemer burde ikke ta kreatin Ser ut som om du kan bli personlig trener kengdal, du kan jo alt! Endret 6. september 2007 av spax Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 ja, værsågod.. bare spis. vel bekomme.og så var det ikke proteiner jeg snakket om, det var kreatin. men, jeg skal slutte å komme med råd! for all del. EDIT: Folk som har nyreproblemer burde ikke ta kreatin Ser ut som om du kan bli personlig trener kengdal, du kan jo alt! 9436706[/snapback] Jeg for min del kommer aldri med påstander uten at jeg kan forsvare disse og ha bevis for mine påstander. Så fremt jeg ikke har dette, kommer dette frem av min post. Jeg gir heller ikke anbefalinger verken hit eller dit på ting jeg har "hørt". Jo tak for det, men jeg vet hvor lite jeg faktisk kan. Og det virker ikke som du kan si det samme. Lenke til kommentar
A14 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 har ikke spesielt god peiling på dette... men jeg kjenner en god del oflk som driver å trener å de fleste av de sier att kreatin er noe unødvendig dritt, så sant du har ett någenlunde sunt kosthold... Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 har ikke spesielt god peiling på dette...men jeg kjenner en god del oflk som driver å trener å de fleste av de sier att kreatin er noe unødvendig dritt, så sant du har ett någenlunde sunt kosthold... 9441755[/snapback] Hvis målet er enten økt styrke, eller økt volum (eller gjerne begge deler) så er kreatin noe av det billigste du kan kjøpe. Vanlig monohydrat ligger på 150-250,- for halvkiloen, og en halvkilo holder lenge, godt over en måned og da inkludert denne berømte oppladningsfasen (5x5g i 5 første dagene, så 10g resten av dagene). 10g er også litt i overkant hvor mye du trenger om dagen. Det faktisk billigere enn å kjøpe mat tilsvarende den økt effekten (ikke så rart i og med at kreatin finnes bittelitt i rødt kjøtt). Hva som er nødvendig er alt etter hvor langt du vil komme. Det er ikke nødvendig med joggesko til over 1000,- men ofte får du hva du betaler for der også. Personlig kjenner jeg stor forskjell på joggesko til 400 og sko til 1000. Det samme kan du si om nesten alt annet som er hobbyrelatert. En trenger ikke en pc til 15000, og en slik pc er bare dritt og unødvendig hvis du allerede har en pc til 5000. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) spax og a14 burde ikke slenge ut påstander man ikke vet mye om eller noen sier på gymmet osv. Han har ikke nevnt noe om nyreproblemer og han er neppe kobblet til dialyse 3 ganger i uken. Kreatin er helt ufarlig og det finnes i fisk og bær og andre varer vi spiser. Man må heller ikke ha pauser og denne forskningen har pågått lenge hvor deltagerene tok 20-30 gram kreatin hver dag i 6 år. Resultat av forskningen Resultat: Kreatininutskillelse ble estimert fra serum kreatinin, og var ikke signifikant forskjellig mellom CrM gruppen og kontrollgruppen. I CrM gruppen ble det ikke funnet signifikant korrelasjon mellom noen av blodparametrene, daglig dosering eller varighet av inntak av kreatin. Konklusjon: Inntak av kreatin monohydrat over lengre perioder hadde ingen negative effekter på nyre- eller leverfunksjon hos forsøkspersonene. Leveren bryter ned kreatinet, og nyrene skiller det ut i urinen husk at i nyresykdomer så finnes det ord som er ganske like nemelig kreatinin. Det er et nedbrytningsprodukt av musklenes energirike forbindelse kreatinfosfat. Det skilles også ut i nyrene og kommer stadig opp ved nyresnakk. Kreatin kan man bruke hele året uten pauser og man kan slutte når man vil. Når det gjelder proteinen så kjøp en blanding av kasein og myse Det du finner det billigst. Om du luerer på bruken så er den enkel Ta kroppsvekten og gang med 2 så finner du gram pr dag. Så trekker du fra proteinene fra kosten og ser hvor mye du trenger fra pulveret for å dekke den første verdien. Så deler du grammene på alle måltidene (inkludert proteiner fra kosten) og før/etter trening. Eksempel : Veier 70 kg og vil opp i vekt. 70x2 = 140 gram protein hver dag I kosten får du i deg 70 gram og da blir det 70 gram fra pulveret i tillegg. Husk at du må ha et kalorioverskudd får å øke muskelmassen Dvs spise ca 1 måltid mer om dagen en det du pleier for å holde vekten.+ proteintilskuddet. Endret 8. september 2007 av War Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Leveren bryter ned kreatinet, og nyrene skiller det ut i urinen husk at i nyresykdomer så finnes det or som er ganske like nemelig kreatinin. Finnes det noe som viser belastningen på leveren av kreatin? Husker en gang i tiden at jeg fikk noe medisin som hadde en bieffekt at den stresset leveren veldig mye under nedbrytning av medikamentet. Dette gjorde at legen ga meg totalforbud mot alkohol i perioden. Burde jeg, i etterpåklokskapens lys, også ha droppet kreatinet i den perioden, eller er belastningen så minimal i forhold til f.eks. alkoholinntak? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå