BSP Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hei, jeg har nettopp bygget meg en pc selv. Jeg bygget den i utgangspungtet for å bruke windows, men en venn av meg kjøpte en laptop med vista home prem. og var så missfårnøyd. Så har jeg noen spørsmål angående linux. (jeg er VEDIG nybegynner på dette omerådet så det er noen spørsmål som noen av dere vil ta som "noobe-spm." så om dere kunne svare meg selv dumme spm. hadde det vært bra!) - er om det finnes en linux som man kan bruke til spilling, se film osv... Har tenkt til å spille BF2, CSS, age of empires II og III og enemy territory (enemy territory har egen linux setup) - Jeg vet jeg kan ha to windows opperativsystemer på en pc, men går det ann å ha et linux og windows 2000 på samme pc eller må man ha 2 hardisker (har en nå) Takker for alle svar MVH! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Du trenger et program som heter Wine. Wine er en windowsemulator (som er veldig bra ). Dersom du har Nvidiaskjermkort, så har du et skjermkort med god linuxstøtte. Ati kommer hakk i hel. Bare se her: link, digi.no Edit: Det går ann å ha så mange operativsystemer på en pc. Men det enkleste til å begynne med, så plugg ut windows disken og sett i en annen disk som du kan installere linux på. Erfaringsmessig, så må du installere et par ganger før du blir så trygg at du kan la begge diskene stå i, sånn at du velger i oppstarten om du vil starte i windows eller linux. Lykke til. Lurt å skrive ut sider med know.how og sette dette i en perm. Så har di det! Endret 5. september 2007 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Du kan dual-boote på samme HD. Det finnes ikke "en spesiell" "linux" til spilling. Anbefaler deg at du leser litt rundt på nettet, og setter deg inn i hva linux faktisk er. De aller fleste spill utvikles desverre kun til windows, og kan ikke brukes i linux fordi det er bygget opp på en helt annen måte. Hvis vennen din bruker maskinen sin til mye spilling, vil jeg ikke anbefale Linux. Man kan selvsagt bruke wine, cedega osv, men det er litt styr, spesielt hvis man er helt fersk. Hvis spilling ikke er så utrolig viktig, bør Linux helt klart vurderes. Slik jeg ser det pr dags dato, må man nesten bruke windows til spill, og Linux til alt annet. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hvis spilling ikke er så utrolig viktig, bør Linux helt klart vurderes. Slik jeg ser det pr dags dato, må man nesten bruke windows til spill, og Linux til alt annet. 9435110[/snapback] Støtter denne. Ellers kommer du til å bli så frustrert at du legger linux på hyllen i mange år, Og det vil vi jo ikke!! Skal du spille i Linux, så få noen kompetente til å hjelpe deg! Lokk de med grandis eller vafler! Det gjorde jeg! Lenke til kommentar
BSP Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Takk for svar! Jeg tenker nå å installere win2000 og linux på samme hdd og heller gjøre meg mere kjennt med linux (blir som en sakte overgang). Jeg skal lese mere før flere spm kommer Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Du trenger et program som heter Wine. Wine er en windowsemulator (som er veldig bra ). De fleste spillene som han nevner er ikke spillbare i Wine, og forresten så er ikke Wine en windows emulator.. Det står faktisk for Wine is not an emulator Lenke til kommentar
Mevon Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Fungerer BF2 bra under Wine? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Nei, veldig tvilsomt, og hvis du i det heletatt klarer å starte det vil det ikke være spillbart... Wine passer best til enkle spill som Warcraft 3 og CS 1.6/Zero Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Her en liten oversikt over spill & programmer som virker i Wine http://frankscorner.org/index.php Ellers må du nok investere i Cedega ( http://www.cedega.com ) Koster veldig lite vist du bruker det mye Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Kan være verdt å nevne at ytelsen allikevel trolig vil være mye lavere gjennom cedega enn hvis du kjører spillet rett fra windows. Har aldri prøvd cedega selv, så kan ikke si noe sikkert, men har i alle fall fått inntrykk av dette gjennom diverse anmeldelser og artikler om cedega. Lenke til kommentar
halkal Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Hei, jeg har nettopp bygget meg en pc selv. Jeg bygget den i utgangspungtet for å bruke windows, men en venn av meg kjøpte en laptop med vista home prem. og var så missfårnøyd. Så har jeg noen spørsmål angående linux. (jeg er VEDIG nybegynner på dette omerådet så det er noen spørsmål som noen av dere vil ta som "noobe-spm." så om dere kunne svare meg selv dumme spm. hadde det vært bra!)- er om det finnes en linux som man kan bruke til spilling, se film osv... Har tenkt til å spille BF2, CSS, age of empires II og III og enemy territory (enemy territory har egen linux setup) - Jeg vet jeg kan ha to windows opperativsystemer på en pc, men går det ann å ha et linux og windows 2000 på samme pc eller må man ha 2 hardisker (har en nå) Takker for alle svar MVH! 9434842[/snapback] hvis du får til bf2 så si ifra hvordan har hørt at bf2 går bra i singleplayer mode, men at punkbuster ikke virker ordentlig og at det skaper problemer når man skal spille på nettt mot servere som bruker pb. Lenke til kommentar
Mevon Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 har hørt at bf2 går bra i singleplayer mode, men at punkbuster ikke virker ordentlig og at det skaper problemer når man skal spille på nettt mot servere som bruker pb. 9437649[/snapback] Gjelder dette om man bruker Cedega også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå